Får jag tävla min ponny?

pixietail

Trådstartare
Vill helst inte bli dumförklarad, bara få lite råd.

Är 24 år, har relativt nyligen köpt min häst, eller ja, ponny är hon, D-ponny, 147cm. Hon har en ponnylicens (men väntar fortfarande på att ägarbytet ska gå igenom vad gäller passet och har inte gjort ägarbyte på hennes licens ännu), har placerat sig i 1.10 hoppning och LB dressyr.

Finns det någon möjlighet för mig att tävla med henne? Jag har aldrig i hela mitt liv tävlat, och har faktiskt inte en blekaste aning om hur det går till, allt prat om nivåer (regional och lokal) är rena grekiskan för mig, men något säger mig att man inte får tävla ponny om man är över 18 år, eller kan man det på något vis?

Vad krävs av mig i form av papper osv, hur hittar man tävlingar, hur går man tillväga? Vad ska jag tänka på vad gäller hästen?

Väldigt tacksam för svar, och undanber mig dumförklaringar :crazy:

Sv: Får jag tävla min ponny?

Du får tävla en ponny, men då mot stora hästar i storhäst tävlingar. Om din ponny inte är en ungponny (upp till 7 år tror jag), då får du tävla i avd B om ekipaget är propetionerligt. På ridsport.se kan du hitta mer svar på dina funderingar och vad du behöver. Ett tips är också att dutar kontakt med en ridklubb så kan dom säkert hjälpa dig.

Håller med föregående "talare"
Du får tävla din ponny om den är unghäst då i bed B. Ta kontakt med sv ridsportförbundet eller en närliggande klubb så kan du få svar på dina funderingar

Du kan registerera hästlicens för din ponny, då går det bra att rida på hästtävlingar.

Vill helst inte bli dumförklarad, bara få lite råd.

Är 24 år, har relativt nyligen köpt min häst, eller ja, ponny är hon, D-ponny, 147cm. Hon har en ponnylicens (men väntar fortfarande på att ägarbytet ska gå igenom vad gäller passet och har inte gjort ägarbyte på hennes licens ännu), har placerat sig i 1.10 hoppning och LB dressyr.

Vad kul att du har köpt en ponny :)

Finns det någon möjlighet för mig att tävla med henne? Jag har aldrig i hela mitt liv tävlat, och har faktiskt inte en blekaste aning om hur det går till, allt prat om nivåer (regional och lokal) är rena grekiskan för mig, men något säger mig att man inte får tävla ponny om man är över 18 år, eller kan man det på något vis?

Jadå, det finns flera möjligheter att tävla. Övriga svar du har fått talar bara om möjligheten att tävla henne på ridhästtävlingar och som ungponny.
De har tydligen inte koll på årets TR-ändringar. I hoppning får man från och med i år som vuxen tävla vuxna ponnyer i avdelning B på ponnytävlingar.
Om ponnyn är född 2001 eller senare är den ungponny och rids även då i avdelning B.
(Dressyren vet jag inte men det kan du nog fråga om i Dressyr-forumet.)

Vad krävs av mig i form av papper osv, hur hittar man tävlingar, hur går man tillväga? Vad ska jag tänka på vad gäller hästen?

Väldigt tacksam för svar, och undanber mig dumförklaringar :crazy:

Ska du rida lokal nivå eller lägre krävs det grönt kort och lokallicens till dig, mätintyg och vaccinationsintyg till ponnyn.
Ska du rida regional nivå eller högre krävs mätintyg, licens och vaccinationsintyg till ponnyn, grönt kort och vanlig licens till dig. (Tyvärr vet jag inte om man måste ha seniorlicens även om man bara rider ponny eller om det då räcker med juniorlicens. Det får du fråga Svenska Ridsportförbundet om. Jag är rädd att det krävs seniorlicens på dig ändå, vilket är genomkorkat.)

Tävlingar hittar du antingen på Svenska Ridsportförbundets hemsida eller på distriktens hemsidor. Distrikten finns länkade från SvRF.
Jag ser att du bor i Linköping så "lämpliga" distrikt är ju Östergötland och Småland. Örebro, Västergötland och Södermanland finns ju också.

Övriga frågor kan du nog finna svar på här i forumet genom att söka. Har du ytterligare specifika frågor är det bara att ställa dem.
Lycka till med din ponny :)

Senast ändrad:

Tack LadyCovergirl, det var precis ett sådant svar jag eftersökte =) Tack så jättemycket =)

Vad kul att du har köpt en ponny :)

Jadå, det finns flera möjligheter att tävla. Övriga svar du har fått talar bara om möjligheten att tävla henne på ridhästtävlingar och som ungponny.
De har tydligen inte koll på årets TR-ändringar. I hoppning får man från och med i år som vuxen tävla vuxna ponnyer i avdelning B på ponnytävlingar.
Om ponnyn är född 2001 eller senare är den ungponny och rids även då i avdelning B.
(Dressyren vet jag inte men det kan du nog fråga om i Dressyr-forumet.)

Ska du rida lokal nivå eller lägre krävs det grönt kort och lokallicens till dig, mätintyg och vaccinationsintyg till ponnyn.
Ska du rida regional nivå eller högre krävs mätintyg, licens och vaccinationsintyg till ponnyn, grönt kort och vanlig licens till dig. (Tyvärr vet jag inte om man måste ha seniorlicens även om man bara rider ponny eller om det då räcker med juniorlicens. Det får du fråga Svenska Ridsportförbundet om. Jag är rädd att det krävs seniorlicens på dig ändå, vilket är genomkorkat.)

Tävlingar hittar du antingen på Svenska Ridsportförbundets hemsida eller på distriktens hemsidor. Distrikten finns länkade från SvRF.
Jag ser att du bor i Linköping så "lämpliga" distrikt är ju Östergötland och Småland. Örebro, Västergötland och Södermanland finns ju också.

Övriga frågor kan du nog finna svar på här i forumet genom att söka. Har du ytterligare specifika frågor är det bara att ställa dem.
Lycka till med din ponny :)

Du har så rätt så covergirl! Jag har inte läst nya TR utan skrev bara som det var tidigare när jag själv red ponny ( x antal år sedan)
Tack så mycket för upplysningen. Nu vet även jag lite mer vad som gäller nu!:bow: :)

Du har så rätt så covergirl! Jag har inte läst nya TR utan skrev bara som det var tidigare när jag själv red ponny ( x antal år sedan)
Tack så mycket för upplysningen. Nu vet även jag lite mer vad som gäller nu!:bow: :)

Det är då jag är glad att jag har kvar min tävlingsponny även om hon tävlas av en annan tjej nu. Det gör att jag håller mig uppdaterad vad det gäller TR :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·
T
Dressyr Jag vet att ponnyer får tävla bland stora hästar, och jag vet att man måste skaffa ny hästlicens på dem om de ska gå regionalt bland...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: traloppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka