Får jag tävla i Islands sadel?

Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en islandsadel som heter toltrider saga, dock vet jag inte ifall man får tävla i den?
Därför frågar jag er som håller på med hoppning och vet lite regler om sadlar, är det okej att tävla lättare klasser 50-80 cm i en islandsadel eller behöver jag en hoppsadel?
IMG_0417.webp

Du får tävla i din sadel. Så länge det är av enkelsk modell, dvs inte tex westernsadel är det godkänt.

Lite trådkap, men får man tävla i en Barefoot Wellington och liknande bomlösa av dressyrmodell?
Kanske förresten får omvärdera mitt svar.

I TR I står såhär:
Moment 136 Utrustning
All utrustning för häst och ryttare ska användas på det sätt den är
ämnad till och för sitt ursprungliga användningsområde.

Det enda som står specifikt i TR III om sadel är följande, vad jag kan hitta:
1. Sadel
Sadel ska användas vid all ridning. Stigbygel/stigläder måste hänga
fritt, fäst i stigbygelkrampan och på utsidan av sadelkåpan. Det är
inte tillåtet för ryttaren att på något sätt fästa, direkt eller indirekt,
någon del av sig själv till hästens utrustning, med undantag av den
typ av skyddsväst samt stigbyglar som kräver denna fästanordning
för att fungera på ett tillfredsställande sätt.

Det kan nog falla på att det inte är tänkt att hoppas i en dressyr-/islands- eller bomlös sadel.

Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en islandsadel som heter toltrider saga, dock vet jag inte ifall man får tävla i den?
Därför frågar jag er som håller på med hoppning och vet lite regler om sadlar, är det okej att tävla lättare klasser 50-80 cm i en islandsadel eller behöver jag en hoppsadel?Visa bifogad fil 165154

Se mitt svar ovan. Tror vid närmare eftertanke att den INTE är tillåten i hoppning. Men dressyr borde gå bra.

Kanske förresten får omvärdera mitt svar.

I TR I står såhär:
Moment 136 Utrustning
All utrustning för häst och ryttare ska användas på det sätt den är
ämnad till och för sitt ursprungliga användningsområde.

Det enda som står specifikt i TR III om sadel är följande, vad jag kan hitta:
1. Sadel
Sadel ska användas vid all ridning. Stigbygel/stigläder måste hänga
fritt, fäst i stigbygelkrampan och på utsidan av sadelkåpan. Det är
inte tillåtet för ryttaren att på något sätt fästa, direkt eller indirekt,
någon del av sig själv till hästens utrustning, med undantag av den
typ av skyddsväst samt stigbyglar som kräver denna fästanordning
för att fungera på ett tillfredsställande sätt.

Det kan nog falla på att det inte är tänkt att hoppas i en dressyr-/islands- eller bomlös sadel.
Jo du får lov att komma på hopptävling i en dressyrsadel. Vet de som ridit hela terrängen i ft i sin dressyrsadel av olika anledningar.

Jag vet flera som tävlat både dressyr och hoppning i sina islandssadlar, så det bör gå utmärkt. Stycket med utrustningen handlar väl om att det ska vara anpassat för ridstilen, dvs engelsk ridning, vilket ju både dressyr, hopp och island är, och undvika att folk kommer i exempelvis western- eller montésadlar, som har helt annan utformning och annat syfte.

Det du citerade handlar nog mer om att man inte får göra en massa egenpåhittade modifikationer eller använda något som egentligen inte är tänkt att användas som sadel?
Jag tänker att det beror på hur strikt man tolkar ”ursprungligt tänkta användningsområde”. :)

Jag vet flera som tävlat både dressyr och hoppning i sina islandssadlar, så det bör gå utmärkt. Stycket med utrustningen handlar väl om att det ska vara anpassat för ridstilen, dvs engelsk ridning, vilket ju både dressyr, hopp och island är, och undvika att folk kommer i exempelvis western- eller montésadlar, som har helt annan utformning och annat syfte.
Vi har ju motsvarande skrivelse i vårt reglemente för islandssporten, och det är ju fullt tillåtet att t.ex. tävla island i vilken engelsk sadel som helst (t.ex. dressyrsadel vilket inte är helt ovanligt) men inte i t.ex. westernsadel.

Vad är skillnaden mellan isländsk sadel och en dressyr sadel?

Vad är skillnaden mellan isländsk sadel och en dressyr sadel?
De är ytligt sett rätt lika med långa, raka kåpor och ofta rätt stora knästöd. Oftast är dock dressyrsadlarna djupare i sätet och har högre bakvalv. Islandssadlarna tillåter därmed ryttaren att justera sitsen framåt - bakåt lite mer än vad dressyrsadlarna gör. Moderna islandssadlar är också ofta konstruerade för att få ihop ekvationen häst med kort sadelläge i kombination med vuxen ryttare, så sadens anliggningsyta är ofta relativt kort och bossorna rundade i bakkant för att hästen inte ska få tryck av sadeln för långt bak. Med dagens i mina ögon jättestora dressyrstammade swb behöver man nog inte ta det i beaktande på samma sätt vad gäller dressyrsadlar, utan annat blir viktigare när man konstruerar sadeln. Med det sagt är det dock inte helt ovanligt att islandshästryttare använder dressyrsadlar.

Tittar man historiskt är dock islandssadlar från typ 80-talet och bakåt av en helt annan typ - mer som gamla manskapssadlar och med förlängda (!!!) bossor bakåt som "spadar" och alltid med öglor för sadelväskor. En kvarleva från en helt annan tid då hästar användes som transportmedel snarare än partners för rekreation och sport.

Med dagens i mina ögon jättestora dressyrstammade swb behöver man nog inte ta det i beaktande på samma sätt, utan annat blir viktigare när man konstruerar sadeln.
Fast det finns också en trend med kortare ryggar och större bogrörelser vilket gör att samma behov faktiskt finns även hos SWB - och än mer kanske hos iberiska hästar. Det för med sig både att det kommer fram nya dressyrsadlar som har liknande egenskaper och att dressyrryttare med hästar med "svårt kort rygg" faktiskt sneglar på islandssadlar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 424
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 507
Senast: liiinnea
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka