Får inte upp huvudet - nacklåsning ???

Vimsan

Trådstartare
Nu har det hänt igen, för femte gången på ca tre år.
Vad är det för fel på min häst :confused:

När jag gick ut till hagen igår så ser jag att min häst går med huvudet i backen som om han letade gräs bland leran. Jag ropar på honom och han kan bara vrida huvet lite åt sidan för att snegla på mig. Eftersom detta har hänt förr så blev jag inte så orolig, gick tillbaka in i stallet för att hämta en hink havre. Det går inte fånga honom när han "fastnat". Gick tillbaka i regnet med hinken, satte mig på huk och han kom försiktigt fram, åt lite havre och jag kunde hjälpa honom få upp huvudet.

Visst är det konstigt! Han kan inte lyfta huvudet mer än 10-20 cm ovanför marken men när jag hjälper honom så släpper det och han är som vanlig. Har pratat med veterinärer, massörer, hästfysiolog, tränare, hovslagare, andra hästägare men ingen har stött på något liknande.

Det har hänt fyra gånger tidigare, tre gånger i boxen och första gången i hagen. Det har varit olika årstider, han har fått olika mat, olika träningar, olika väderlekar osv. Det har inget samband, det är bara helskumt.

Han blir själv lite orolig och nervös när han låster sig så här och det är nog därför det inte går att fånga honom då, sen ser han väl allt i från en konstig vinkel. Efter det har släppt är halsmusklerna bakom huvudet (longus capitis) skarpt markerade, som om de vore svullna.

Är det någon som kan ha en aning om vad som händer min häst??

Tyvärr bara tråkigt svar

PRECIS samma symptom hade min f.d halvblodsvalack.

Köpte honom på hösten när han var fyra. I december samma år så uppstod precis samma som du beskriver. Tjejen som skulle ta in honom från hagen ringde och sa att han gick med nosen i backen och kunde inte lyfta det. Han gick annars normalt. Väl i boxen försökte han få upp huvudet till krubban men det gick inte. Jag åkte från jobbet och ringde till veterinären. När jag kom ut hade det gått ett par timmar och det hade släppt det mesta - han kunde nu ta upp huvudet men såg stel ut. När vet. kom ut så kunde han bara konstatera samma sak - hästen fick en shot finadyne i.m.

Efter detta märktes ingenting förrän i april (ett halvår senare alltså). Samma sak igen - släppte på två timmar.

MEN - ytteligare en vecka senare hände det igen - denna gång höll det i sig på så sätt att så fort han ansträngde sig eller gick och betade så åkte huvudet ner mot backen - han KUNDE oftast ta upp det men ville ha det så lågt som möjligt för att det (förmodligen) gjorde ont att ha det uppe.

Åkte in på klinik och röntgade - han hade kraftiga skador och pålagringar på och mellan 5:e och 6:e halskotorna.

Han fick gå själv i liten hage utan gräs (för att han fick ont av att beta) och fick cortison och NSAID i många omgångar. Tyvärr blev han bara sämre och fick avlivas i juli.

Veterinären (från Mälarens hästklinik) hade då nästan aldrig sett något liknande. Fick "second opinion" från Ultuna. De sa samma sak på bägge ställena - finns inte färdiga prognoser - vissa klarar sig bra med rätt grova pålagringar andra inte alls. Bara tiden kan utvisa.

Vet. berättade sen om den "lustiga" slumpen att han sen "mitt" fall haft inne TRE hästar med nästan exakt likadana skador. Varav en hade precis likadana symptom som min. Av de hästarna hade två fått tas bort och den tredje var tillräckligt bra för att på försök få bli avelssto.

Skador på halskotor nr 1-2 beror oftast på typ "whiplash-skador" - t ex när de slängt sig i uppbindningen. Skador på 3-4-5 oftast på trauma från sparkar och dyl. Skador på 6-7 ofta på att hästen gått omkull med huvud/hals under sig, sprungit in i föremål i hög fart eller dyl.

Så - in och röntga, det låter inte alls bra.

Sv: Tyvärr bara tråkigt svar

Tack för ditt svar!
Nä, jag håller med, det låter inte alls bra.
Men det är konstigt att det går ca 6 månader mellan gångerna och att det händer när han bara är!
Han fick massage och sen skrittade jag honom en runda igår, och han verkar inte påverkad av det alls.
Ska ringa Vet. å hoppas på att det inte är så allvarligt.

Sv: Får inte upp huvudet - nacklåsning ???

Har för en tid sedan just skrivit om ett liknande fenomen men då hade inte någon sett något liknande. Jag har en 1,5åring som har problem liknande din häst fast i en mycket högre grad. Hon har nu stått i boxvila/ pytte sjukhage i ca 6 veckor och fått Metacam. Vetstationen hoppas att det är en muskelärinflamation, men det kan även vara så att det är pålagringar på gång. Hon är röntgad 3 gånger och då såg hon helt fin ut men som sagt det tar ett bra tag innan man kan se pålagringarna om de kommer. Så nu ska jag iväg snart igen och få ett sista utlåtande och ser de något misstänkt blir det Ulltuna :crazy: (ser dock ut att vara mycket bättre :) ) Så mitt råd till dig är att åka till en vetstation direkt och få din hästs hals röntgad. Då får du svar och din häst får en ordentlig utredning. Lycka till med din häst.

Fy, nu börjar jag bli mer och mer orolig. Han röntgades i manke och rygg för 4 år sen, då hade han inte haft dom här symtomen.

Borde det inte märkas på något annat sätt om det är pålagringar, tex vid ridningen. Hästen är nio år och har aldrig varit halt. Visar inga konstigheter när man rider eller hoppar.

En kiropraktor gick igenom honom när han var fyra och då var han bara lite sne i nacken, inget allvarligt sa han.

Hoppas din lilla blir bra igen! Håller tummarna!

Hej!

Har ingen aning, det som slog mig var något slags plötslig nackspärr, så som på oss mäniskor? Men det kanske inte hästar får? fast varför inte egentligen?

Hoppas att det löser sig iaf, håller tummarna! Det behöver ju inte vara något jätteallvarligt :bump:

Tack Vimsan. Du behöver inte känna något eller ha några större problem för att det finns pålagringar. Så åk och röntga honom. Ta inte ut någon kiropraktor utan att tagit röntgenbilder och vet. har givit dig rådet/klartecken att använda en sådan. (Jag vet hur fel det kan bli :cry: ) Värme till exempel halstäcke och försiktig inklappning med arnika kan vara en god ide att pröva om det är så att han har en liten inflamation i musklerna. Värmen hjälper musklerna att slappna av och bli mjuka. Att hästen går med en låg huvudställning är inte att rekomendera då detta lätt leder till problem i tex koterna. (min fick kotledsinf på ena fram :( ) Troligen är det ingen större fara med din häst, men för att vara på den säkra sidan så är det nog bra att kolla upp honom. Ring och prata med en klinik och se vad de säger eller tror. De är ofat mycket vänliga och hjälpsamma per telefon, du kan säkert få tala med en vet. Håller tummarna för dig och skriv här el pm mig om du undersöker honom och får något typ av svar.

Tack, Det har jag också tänkt hela tiden, att det är något tillfälligt. Jag hoppas verkligen inte att det är något allvarligt.

Japp, jag ska ringa å höra vad dom tror om det.
Han går ju inte med huvudet lågt i vanliga fall, varken i hagen eller när han rids.
Han kan ibland blir spänd i bogarna, kan det kanske ha ett samband?
Ju mer man tänker ju mer fundersam blir man. Dagen innan hans låsning red jag ut i skogen och jag tyckte då att han slog med huvudet på ett sett som han inte har gjort förut.

Jag har tyvärr inga erfarenheter av detta att bidra diskussionen med men ville bara säga att jag verkligen hoppas att det inte är något farligt och att ni får en lösning på det hela (båda två) håll oss gärna uppdaterade!

Jag hoppas det inte är något att oroa sig för men börjar bli mer och mer förvirrad.
Frågade alla jag mötte i stallet igår och fick många olika svar... men det gjorde mig inte klokare.

Red honom i paddocken igår och han var inte riktigt sig själv. Han var pigg men jag fick känslan av att han inte kom någonstans, fick inte gång baken, han var mjuk och fin i sidorna men matt på något sätt. Börjar nästan tro att det sitter i musklerna i stället. Att han får någon muskellåsning eller kramp. Det är kanske något ämne i musklerna han saknar. När han var unghäst hade han dåligt immunförsvar och fick ofta lymfangit och fick även korsförlamning som fyraåring.
Vet inte vart jag ska börja, röntgen, blodprov?

Jag har aldrig sett någon häst med de symptomen, men jag skulle ta hästen till en klinik för undersökning. Då har du allt samlat under ett tak!!

Hej Vimsan. Nu för du inte ta ut några sorger i förskott. Se till att åka till en klinik. de kommer att betsämma vad de ska börja med att göra och jag tror att jag vet exakt vad de kommer att börja med. Först ett rörelseprov med böjprov. Sedan gör man svanstestet, för att utesluta en nevurologisk skada. sedan blir det ett bloprov för att se eventuella muskelskador. och sist gör man nog en röntgen för att undanröja alla misstankar om pålagringar i halskotepelaren eller ev rygg. Hemma kan du testa hästen genom att ta en godisbit av något slag, tex äpple och se hur hästen stillsstående kan böja sig till höger och vänster. Någon skillnad? Sedan provar du att få hästen att sträcka sig framåt, neråt och sedan uppåt. Någon skillnad? Ta sedan ut hästen och håll i ett kort grimskaft eller ännuhellre i grimman och i svansen och "longera" honom på detta sätt i båda varven. Givetvis bara i skritt. Någon skilnad på hur han sätter ner hovarna och hur han böjer sig? Genom detta kan du få en chans att klargöra vilken sida eller viket läge som är svårt för hästen och vilket varv som är svårt eller rentav höft, bog eller ben som inte rör sig normalt vid rörelse på liten volt med mycket böjning. Allt löser sig nog då din häst inte visar så stora och allvarliga symptom. Mvh Kactuz ägare

Senast ändrad av en moderator:

Precis samma sak hände med en halvblodsvallack som jag hade på foder... Jag anlitade en kiropraktor som behandlade honom. Han hade gått och kompenserat en längre tid för en sak och tillslut kunde han inte kompensera längre om du förstår hur jag menar! Men vad läbbigt det var när han under en ridtur inte fick upp sitt huvud från backen :crazy:

Nu kan jag ju inte säga om det är samma sak med din häst men mitt tips ligger i att ta ut en kiropraktor som kan gå igenom hela hästen, för antagligen är det fler en ett fel.

Har du låtit en kiropraktor t.ex. gå igenom hästen efter nån gång då detta har inträffat? Kanske vore en idé? Men att röntga halskotorna vore ju nog bra, så kan du ju iaf utesluta pålagringar eller att nåt är fel i skelettet, som dom som skrivit innan berättat om.

MAN SKA ALDRIG TA UT EN KIROPRAKTOR INNAN MAN VARIT HOS EN VETERINÄR!!! Detta vet jag, det är tack vare en kiropraktor min unghäst har det som hon har det just nu. En frisk häst som manipuleras i halskotorna för att förbättra gångarterna. :crazy: Har lärt mig den hårda vägen. Så vimsan först till klinik och om de säger att det är okej så kan du pröva en kiropraktor. Eller varför inte hellre en osteopat. Hoppas allt är bra och skriv gärna om du finner en lösning. Kactuz ägare som hoppas att den 1,5 åriga fuxen kommer att bli äldre än två år. :cry:

Tack igen Kactuz för ett utförligt svar. Jag har pratat lite kort med en fysioterapeut som gick igenom honom för ett år sen och hon skulle komma ut och titta på honom innan jag åker till klinik.
Jag masserar och stretchar honom nästan dagligen och han är väldigt liksidig både i hals och i övriga kropp. Han visade inga rörelsehinder när fysioterapeuten gick igenom honom. Hon gjorde alla de böjtesterna du beskrev.
Jag börjar nästan tro att det var just kiropraktorn som behandlade honom när han var 4 som har ställt till detta....

Hände det bara en gång eller flera gånger?? Hur ofta i så fall? Fick han inte upp huvudet alls eller gick det hjälpa honom upp med huvudet? ...många frågor

Ingen kiropraktor utan en fysioterapeut har gått igenom honom efter denna konstiga låsning och hon hittade inget skumt...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 264
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka