Får inte på svanskappan igen..

Trygg

Trådstartare
Jag är så korkad!!

Idag skulle jag byta/skifta svanskappa på mina selar..och plockade därför bort båda två..
Jag VET ju att jag ALLTID ska memorera hur saker och ting sitter INNAN jag sätter klorna i det men.. :angel:

I 40 minuter varade IQ-testet innan jag gav upp..

Så nu sitter jag här med en QH och en vanlig sele..två lösa svanskappor med tillhörande spänne och har inte en susning om hur det ska sitta..har försökt alla möjliga varianter, de måste ju vara busenkelt men min hjärna kopplar inte.. :o :confused: :D

Finns det någon vänlig själ som vill titta på sin sele och förklara för en dum en hur i helsike jag får på det rätt igen.
Eller om någon har en närbild på en sele där man ser hur spännet ska sitta.

Då besparar ni mig ett besök in till Åby där jag VET att det kommer muttras om dum blondin.. :D

Ps! Lade tråden här men hoppas att moderatorn flyttar den om den ligger fel

Senast ändrad:
Sv: Får inte på svanskappan igen..

Trygg skrev:
Jag är så korkad!!

Idag skulle jag byta/skifta svanskappa på mina selar..och plockade därför bort båda två..
Jag VET ju att jag ALLTID ska memorera hur saker och ting sitter INNAN jag sätter klorna i det men.. :angel:

I 40 minuter varade IQ-testet innan jag gav upp..

Så nu sitter jag här med en QH och en vanlig sele..två lösa svanskappor med tillhörande spänne och har inte en susning om hur det ska sitta..har försökt alla möjliga varianter, de måste ju vara busenkelt men min hjärna kopplar inte.. :o :confused: :D

Finns det någon vänlig själ som vill titta på sin sele och förklara för en dum en hur i helsike jag får på det rätt igen.
Eller om någon har en närbild på en sele där man ser hur spännet ska sitta.

Då besparar ni mig ett besök in till Åby där jag VET att det kommer muttras om dum blondin.. :D

Ps! Lade tråden här men hoppas att moderatorn flyttar den om den ligger fel

Hehe... jobbigt läge... jag sitter ute i skogen utan sele... Men kan memorera att spännet ska in i mitten och remmarna ska runt det... Man får lirka mycket... Ser omöjligt ut men klurar man runt det så går det på två röda...

(hon som suttit ett ANTAL ggr med ett spänne o kapa i handen...hihi)

det där känner jag igen alllt för väl =S
men efter att ha praktiserat på travstall 5 veckor var jag en hejjare på att plocka isär och sätta ihop selar, dock var det ett tag sen nu och jag kommer inte riktigt ihåg hur man gör tyvärr...

Man tycker att det inte borde vara såå svårt men det är det i alla fall första gången =S

Jag är på jobbet= ingen sele :angel:
Men titta på käken!
Det är ju så retsamt, när man väl kommer på det är det hur enkelt som helst.
//Rocketmin, som numera har ett ryggstycke som hon klarar av att sätta dit själv :angel:

Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt.

Du sitter med det hela lösa ryggstycket, trä först på spännet, kolla så det hamnar åt rätt håll som spännet ska sitta. Sedan tar du de två lösa läderringarna(söljor?) och trär på efter spännet.

Sedan trär du ryggstycket genom metalldelen på däckeln, uppifrån och ner. Efter det trär du ryggstycket igenom läderringarna igen, på under sidan tills du kommer bort till spännet.

Nu det kluriga, det avlånga hålet i änden på ryggstycket ska träs igenom spännet bakifrån, alltså från svanskappan sett. Tills du kan fälla upp piggen igenom det avlånga hålet och sedan upp i ett vanligt hål på ovansidan av ryggstycket.

Jag tror att detta är rätt, prova, annars får du komma tillbaka och slå mig på fingrarna. Jag måste gå och kolla på en sele nu...

Nej, jag ska inte slå dig på fingrarna..vi har ju vapenvila just nu ju.. :angel: ;) :D

Ska försöka tråckla så som du beskriver..annars får jag rota fram i detta arma huvud vart jag har förlagt huvudlaget med tillhörande käk.. :confused:

I värsta fall får jag åka diskret till min fd klasskamrat (han är travtränare på Åby) och hota med att gamla dumma synder han gjort kommer fram i ljuset om han inte ger mig en ny svanskappa alternativt sätter ihop den åt mig! :devil:

Men visst känner man sig dum när man inte får ihop en sådan enkel sak? Speciellt som om man funderar på att ge Gudrun och FI sin kommande röst.. :smirk:

:D :D

Visst gör det! Bra kvinna reder sig själv..och då vill man inte komma trippandes i stilettklackarna i dyngstacken och be om hjälp liksom.. :p ;) ;) ;)

Trygg skrev:
:D :D

Visst gör det! Bra kvinna reder sig själv..och då vill man inte komma trippandes i stilettklackarna i dyngstacken och be om hjälp liksom.. :p ;) ;) ;)

Äh du får vara lite smart, gå och kika på selarna och memorera, i värsta fall får du ha selen ligga i bilen och springa emellan... :angel: Ta med lite fikabröd så brukar man kunna avleda vilken travtok som helst... :angel: :D

Wow! Det var inte dumt..det ska jag göra! Tack!! :D :D :bow:

Bäst att tillägga att klackar och FI var ironi och inget annat..

Där satt den..

Okej, jag kanske får avslag på min ansökan om medlemskap i Menza men. :angel:
...Fy fasiken vad enkelt det var när jag väl fattade hur det skulle sitta!! :o

Tack för er hjälp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka