Får inte ner honom :/

A

Amanda_hm

Nu har testtiderna börjat för mig och min kära häst ;)
I början var allt perfekt, fick ner honom på tygeln i alla gångarter och det var som en dröm :) Men nu ska han kolla lite vad jag går för ;) När jag ska ta ner honom i skritt så börjar han trava :( så får man hålla på och böka ett bra tag, tillslut går det :) Men i travet därimot, där går det käpprätt åt helvette :(
galoppen går finfint :) Men det är traven som han ska krångla å testa i :( ( han är gammal travare dessutom och OJ va de går ibland ;) )
Jag vill inte ha inspänningstyglar på honom eller nått sånt, det känns inte bra, men något annat bra tips på en halvhet häst som är stenhård i munnen ?

Thaanxx :bow:

Sv: Får inte ner honom :/

Det enda jag kan säga är... fokusera inte på huvudets placering... fokusera på bakdel och rygg då kommer nacken och huvudet av sig själv... rid hästen bakifrån och fram inte tvärt om... nu kanske du gör det men det här var känslan jag fick av inlägget:) ...

Se till att skritten fungerar och när den gör det trava några meter och sakta sedan av igen, helst innan har blir ostadig och försöker springa iväg. Håll på så tills det fungerar innan du börjar trava lite längre sträckor.

Övergångar och åter övergångar alltså.
Se till att det inte bara är handen som saktar av utan även sitsen.
Lätta i handen ofta så du inte blir sittande och bara bromsar.

Amanda_hm skrev:
I början var allt perfekt, fick ner honom på tygeln i alla gångarter och det var som en dröm :) Men nu ska han kolla lite vad jag går för ;) När jag ska ta ner honom i skritt så börjar han trava :( så får man hålla på och böka ett bra tag, tillslut går det :) Men i travet därimot, där går det käpprätt åt helvette :(
galoppen går finfint :) Men det är traven som han ska krångla å testa i :( ( han är gammal travare dessutom och OJ va de går ibland ;) )
Jag vill inte ha inspänningstyglar på honom eller nått sånt, det känns inte bra, men något annat bra tips på en halvhet häst som är stenhård i munnen ?

Vad menar du med att "få ner honom"? Det verkar på dig som att du "sågar" ner honom? Rid istället lösgörande arbete, t.ex. på böjt spår; volter och serpentiner, flytt för skänkeln, ta mkt halvhalter, gör mkt övergångar och tempoväxlingar, så ska du se att du "får ner honom" :P :D

Varför ska du fokusera på att få ner hans huvud?
Tycker du ska fokusera på att få upp hans rygg och bakdel!

Jag behöver bara läsa din överskrift för att se att du är helt fel ute.... :( Du ska INTE "få ner" hästen, du ska jobba den bakifrån och göra mkt lösgörande arbete!

Att enbart fokusera på var hästen håller sitt huvud är att börja i helt fel ända. Det bästa du kan göra är nog att ta hjälp av en duktiga tränare, så ni får det rätt från början, eftersom båda du och hästen är oerfarna. Lycka till. :)

jag har ridit in min travare själv (även om jag tog hjälp i början) ochh jag vet att det ligger mkt arbete i att omskola en travare till ridhäst.

Jag är kanske inte någon supervan ryttare (och borde egentligen inte rida in hästar enligt min egen mening) men jag rider mitt sto med en mkt lätt kontakt i munnen. Nu är märren jag rider inte särskilt het, snarare tvärtom, man får driva sig vansinnig ibland.... Men så länge hon inte går med huvudet i taket och spänner sig så byr jag mig inte så mkt om hur mkt hon kröker på nacken faktiskt.
Jag tror att du kan få bukt med din häst genom att sysselsätta den, gör många gångartsbyten och ganska ofta. Lägg till lite halvhalter och rid inte bara runt på fyrkanten utan byt varv på olika sätt, volt tillbaka, serpentiner osv Träna på att stå still en stund ibland, det räcker med några sekunder om din häst inte vill. Huvudsaken är att den faktiskt står stilla...

Och som det brukar heta på buke: Jobba från marken! Jag har longerat min häst jättemkt med repgrimma och ett 5 m grimskaft och nu börjar hon söka mig när det händer nåt. Om det tex rasar snö från ridhustaket och hon blir rädd så sticker hon inte utan hon stannar till och kollar på mig om jag blev rädd. Tycker hon fortfaradne att det är läskigt går hon fram till mig och på det viset ber om stöd från min sida...

Lycka till med din nya kamrat (för du hade inte haft den så länge va???)

//Lillan

Centaur skrev:
Jag behöver bara läsa din överskrift för att se att du är helt fel ute.... :( Du ska INTE "få ner" hästen, du ska jobba den bakifrån och göra mkt lösgörande arbete!

Att enbart fokusera på var hästen håller sitt huvud är att börja i helt fel ända. Det bästa du kan göra är nog att ta hjälp av en duktiga tränare, så ni får det rätt från början, eftersom båda du och hästen är oerfarna. Lycka till. :)

Precis vad jag tänkte när jag läste början av inlägget. Hela uttrycket att rida hästen "på tygeln" är så knäppt att det är skrattretande. Huvudets placering är av underordnad betydelse och är något som kommer med höjningen av ryggen och i och med att bakbenen hamnar mer under hästen. Man ska aldrig såga eller tvinga en häst att gå med nacken krökt för då jobbar den ändå inte i form och kommer förr eller senare, som din häst gör nu, att protestera.

Amanda_hm skrev:

Du skall nog ta åt dig vad det står i tidigare inlägg, och strunta i om din häst går på tygeln, rid hästen rätt, bakifrån, från början och sedan tycker jag att du skall leta upp en bra tränare som kan hjälpa dig till att rida din häst rätt.
Det blir mer hållbart i längden, förresten om din häst krånglar och vill ta upp huvudet, har du försäkrat dig om att den inte har ont?
Annars är det nog så att den inte orkar bära sig, utan du måste rida den på ett korrekt sätt istället.
Lycka till :banana:

Amanda_hm skrev:
När jag ska ta ner honom i skritt så börjar han trava :( så får man hålla på och böka ett bra tag, tillslut går det :) Men i travet därimot, där går det käpprätt åt helvette :(
galoppen går finfint :) Men det är traven som han ska krångla å testa i

...

När man läser detta låter det, kanske felaktigt, som du fokuserar fel som många ovan skrivit.

"hålla på och böka"... om du beskriver lite mer hur du arbetar kanske det är lättare att de tips, detta låter som sagt var helt fel.

Som ett generellt råd är att backa till grundläggande arbetet.
Börja med att se till att start, stop fungerar. Lätt, snabb respons och utan slitande och dragande alt bonkande bök för att få fram. Sedan växlingar mellan gångarter och tempo inom samma gångart. Allt med en stilla och följsam hand. När detta fungerar så brukar även hästen "gå på tygeln" av sig själv.

Vad menar du med "ta ner hästen på tygeln"? En lösgjord häst får du inte med några tygeltag. Jobba på att förbättra kommunikationen er emellan så kommer hästen säkert arbeta i bättre form sen.
Vart kommer hästens testning in i bilden? Förstår inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka