Får inte gå Nära Stoet och fölet.

E

_Emma_

Har nyligen köpt en Nordsvensk och hennes föl.
Mamman är 3 år och Stoet är 3 månader.
Man kan inte gå Nära henne i Hagen för hon är vaksam och skyddar fölet.Hon lägger öronen bakåt och biter efter en..
Brukar det vara så eller är det kanske för att hon inte är van att bli hanterad ?

Sv: Får inte gå Nära Stoet och fölet.

Har nyligen köpt en Nordsvensk och hennes föl.
Mamman är 3 år och Stoet är 3 månader.
Man kan inte gå Nära henne i Hagen för hon är vaksam och skyddar fölet.Hon lägger öronen bakåt och biter efter en..
Brukar det vara så eller är det kanske för att hon inte är van att bli hanterad ?

Jag tycker det är ganska normalt att ett sto vil skydda sitt lilla föl mot en helt okänd människa :crazy:

Kanske hade varit bäst att ta hem stoet när fölet var äldre?

I nuläget, om jag var du, skulle jag ta en stol, en filt och en god bok och sätta mig i hagen så många timmar per dag som möjligt.
Sitt bara där, låt hästarna undersöka dig om de vill, eller bara hålla sig så långt borta som möjligt.

Du måste övertyga "mamma" att du inte är farlig, detta är nog enda sättet som är säkert för er båda just nu, som det låter.

Känns det som att stoet skulle attackera om du sitter i hagen, börja med att sitta precis utanför.

Lycka till!

Tack så mkt för tipset :)
Har aldrig haft Föl innan..

Vissa ston är mycket vaktiga även om man känner dem, så ta det lugnt med damen i fråga det är inte läge att försöka utmana henne. Om du provocerar för mycket kan det lätt gå över styr, det är dessutom risk att det beteendet överförs på fölungen. Vänta tills fölet är lite större och självständigt och rikta in dig på en förtroendefull rellation med dem då.

Lycka till med dina hästar.

Precis :bow: :bow:

*delvis kl*
Det är bara risk att någon skadar sig om man ska börja pressa sig på "mamma". Bättre att låta det ta sin tid.
Hästar måste faktiskt inte klappas och borstas varje dag, så låt dem vara och håll bara koll så gott det går att de båda är hela och friska.

Vi har ju en skygg unghäst och det brukar hjälpa att kanske ta som rutin att ta med en hink god mat och ställa den lite halvnära där man själv sitter. Så uppmuntrar man dem att stå en stund i ens närhet, och de märker att inget farligt händer.

Berätta gärna för oss hur det utvecklar sig! :idea:

Hejsan, nu har jag haft Hästarna ett tag.
Hon är inte aggresiv längre utan man kan gå rätt så nära.
Grejen är det bara nu att det går knappt att fånga henne i hagen..Utan hon går bara i väg..
Jag har suttit i hagen i timmar,då hon kommer från o äter morötter osv,men det går inte att ta henne då hon bara går i väg..
Hon verkar alltså inte mkt alls hanterad.
Men men det tar väl sin lilla tid att bygga upp förtroendet.. ;)

Grejen är det bara nu att det går knappt att fånga henne i hagen..Utan hon går bara i väg..

Samma sak är det med mitt sto som också har föl.
Ibland är hon busenkel att fånga och vissa gånger går hon bara iväg, men jag ger mig aldrig! Jag försöker tills jag fått tag på henne, så att jag visar vem som bestämmer :devil:

Dessutom får hon alltid ha grimman på sig..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama