Får hon för mycket kraftfoder?

S

sandraR

Hej! Vad tror ni om vår foderstat till ett varmblodssto sju år gammalt? Hon blir riden en gång om dagen ca. 45-50 minuter, det kan dock variera. Dressyrpass ca. 4ggr i veckan, hoppning ca. 1 gång i veckan, uteritt ca 2 ggr i veckan. Så nu undrar jag om ni tycker vi ger henne lagom mycket mat? För jag är lite tveksam på ifall vi ger för mycket, då jag hört att det kan vara farligt att ge för mycket kraftfoder. Och varför är det farligt förresten, vad kan hända och så?

Hon får:
Morgon: 0,5 kg pellets. 0,5 kg musli. Ca. 2 morötter. En nypa vitlök. 3kg hö
Middag: 0,25kg pellets. 0,25 musli. Ca. 3 morötter. En nypa vitaminer.
Kväll: 0,5kg pellets. 0,5kg musli. Ca. 3 morötter. En nypa vitaminer. 1 dl vitaminer

Kramar Sandra

Sv: Får hon för mycket kraftfoder?

Man brukar säga att underhållsbehovet minst skall vara täckt av grovfoder medan tilläggsbehov för arbete t ex kan även täckas med kraftfoder.

Hej! Vad tror ni om vår foderstat till ett varmblodssto sju år gammalt? Hon blir riden en gång om dagen ca. 45-50 minuter, det kan dock variera. Dressyrpass ca. 4ggr i veckan, hoppning ca. 1 gång i veckan, uteritt ca 2 ggr i veckan. Så nu undrar jag om ni tycker vi ger henne lagom mycket mat? För jag är lite tveksam på ifall vi ger för mycket, då jag hört att det kan vara farligt att ge för mycket kraftfoder. Och varför är det farligt förresten, vad kan hända och så?

Hon får:
Morgon: 0,5 kg pellets. 0,5 kg musli. Ca. 2 morötter. En nypa vitlök. 3kg hö
Middag: 0,25kg pellets. 0,25 musli. Ca. 3 morötter. En nypa vitaminer.
Kväll: 0,5kg pellets. 0,5kg musli. Ca. 3 morötter. En nypa vitaminer. 1 dl vitaminer

Kramar Sandra

Vilka pellets? T ex lusern räknas som grovfoder.
Endast 3 kg hö är för lite men jag misstänker att du glömt att skriva till någon giva?

Hur mycket kraftfoder man bör ge beror också på vilken balans du får av grovfodret.

är du säker på att hästen ens behöver kraftfoder?
alla är så snabba med att proppa i hästarna massa energi, utan att först ta reda på om det ens är nödvändigt.
De flesta hästar klarar sig bra på grovfodret.
och varför så mycket vitaminer?

Våra tävlande travhästar får en halv dl varannan dag..

du skriver inte hur stor hästen är, hur mycket hö du ger och inte värdena på grovfodret så då är det omöjligt att säga någonting

Oj jag glömde fylla i middags och kvällshöet! Middag: 3 kg. Kväll: 6 kg

Hon är ca. 1,65 i mnkh. Pelletsen innehåller väldigt mycket vitaminer och mineraler. Muslit likaså

Vad har du för värden på höet? Vad är det för pellets och müsli? Vad är det för vitaminer?

Hur är hästen i hullet?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 282
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar