Får & hästar???

M

MeAndMyBABY

Jag har hört att hästar inte ska gå i en hage där det gått får. Stämmer det?
Ifall det stämmer
Hur länge måste hagen isåfall ''vila'' innan det kan gå hästar i den igen?
Vad får hästen för symtom ifall den blir sjuk?

Sv: Får & hästar???

peter_lundin skrev:
Stämmer såvit jag vet inte.
PL

Antar att du menar att det inte stämmer? :confused:
Tycker det var lite lustigt forumlerat ;)

Nej det ska väl inte vara farligt att ha hästar i samma hage som får?
Hade våra shettisar i en hage ihop med får och ingen av dom blev iaf dåliga.
Ska väl snarare vara bra eftersom kor och får äter det gräs som hästarna ratar?

Jag hade förut får och hästar ihop och det gick jättebra.Betesmässigt tycker jag att det är en fördel eftersom fåren äter ratorna efter hästarna,så det blir bättre betat i hagen.
Dessutom lär det minska maskar och parasittrycket på betet.

Som de andra redan svarat... Får är utmärkta djur att använda som växelbetare till häst.
Hyser själv en fårflock av den anledningen. Inga rator att slå och dessutom får du parasitfria beten på köpet.

I Amerika förr i tiden så ansåg man att hästar och får inte kunde gå i hop. Fårfarmare sågs inte med blida ögon. Man ansåg att om får gått över markerna så kunde hästar inte beta där sen... Tur att människor blir klokare :smirk:

Men det är kanske det du hört talas om.....

Jag har enbarrt positiva erfarenheter av att låta får och hästar beta tillsammans. Både ur hygieniskt och betesmässigt, men inte mins socialt.
Jag tror att mina hästar skulle tycka att livet var trist och långtråkigt utan sina fårkompisar. Dels så vill fåren ha uppmärksamhet och bli kliade av hästarna, dels för att deras idisslande gör hästarna lugna och harmoniska och dels för att hästarna får en bättre aptit när fåren är i närheten. Och inte minst så lär sig även den menatalt svagaste hästen att, precis som baggen, ta plats och kunna säga ifrån på ett bra sätt och vara tryggare på sig själv. Fåren är så otroligt "här och nu".
(En askept som jag inte tänkt på förrän jag skrev detta)

Mina två får går lösa och är klokare än både grannens hund och grannen. :D
Dom kommer jämt när man ropar, stannar på gården och älskar sina hästkompisar. Dom springer gärna under magarna på hästarna, ställer sig framför/under mulen när jag ryktar för att få massage av hästarnas gnuggande överläpp.

Har för mig att det är bra att växelbeta med både kor och får.

Då undrar jag kan man ha bara 1 får? Eller är det taskigt mot fåret? Hur sköter man får? Vad äter de och hur sköter man deras pälsar?

Nej, får är väldigt utpräglade flockdjur så de kan inte vara ensamma. Man bör ha ungefär 5 så att de får flockkänslan.
De äter gräs, hö, ensilage, mineraler finns speciella för får och även kraftfoderpellets.
Man bör klippa pälsen varje vår och se till så att den inte blir tovig eller full av tex kardborrar för då får de inte tillräckligt skydd mot väder och vind.

Mina hästar har gått med får varje sommar utan problem. En sommar var det bara 4 får och i sommar var det minst 40 får i hagen!

Så snart jag gjort hästhagen "fårsäker" och kastrerat baggarna skall mina fem får gå tillsammans med hästarna.

Tack för alla svar.
Anledningen till at ja frågar är att en häst i mitt stall har blivit sjuk & nån i stallet hade hört nånting om att får och hästar inte skulle gå tillsammans så ja tänkte att det var bäst att fråga så man kan utesluta det ur möjliga fel/sjukdomar.

Har för mig att jag läst att man inte ska ha enkelmagade djur (häst) tillsammans med flermagade (får). Vad det beror på vet jag däremot inte. Är det någon som vet hur många magar getter har, det är ju lite av tradition med en stallget, har jag hört? / Å

Funderade på en sak idag... Vad har man för typ av staket om man har får och hästar tillsammans?

Att ha idisslare o hästar ihop inomhus är ofta inte bra men det är en miljö/ventilationsfråga. En enstaka get(idisslare) påverkar inte klimatet så mycket.
PL

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka