Får-fråga

Sv: Får-fråga

TeamTanja skrev:
Får man ha 17 får på en yta av 3*4 meter?

Nu är jag inte helt säker, men jag har för mej att för getter är det 1m2 /get.
Torde ju va ganska likt för får...

Så då tror jag det är lite för lite med 12 m2.

För dräktig tacka över 65 kg är de absoluta minimimåtten som följer:
Spaltgolv = 1,3 kvm
Ströbädd = 1,7 kvm

Vilket alltså innebär absolut minimimått för 17 tackor:
Spaltgolv : 22,1 kvm
Ströbädd : 28,9 kvm

Någon som kan förklara för en oförstående ameo varför man ska ha större yta/tacka bara för att man har ströbädd? :confused:

Tillägg:
Dessa mått gäller EXKLUSIVE foderhäck..
Varje dräktig tacka (och lamm upp till 30 kg) MÅSTE utöver sina minimumytmått ha minst 0, 45 m utymme vid rak foderhäck.
Dessutom om tackorna är dräktig, måste man räkna med att lammen upp till 30 kg´s vikt behöver Minimum 0,5 kvm + 0.35 m utrymme vid foderhäcken..

Vilket gör att man på en djupströbädd, får räkna med minimiutrymme/ dräktig tacka = ca 3,6 kvm (beräknat på att tackan får 2 lamm)

Vilket då gör att Minimiutrymmet för 17 dräktiga tackor blir ca 61,2 kvm...

+ att varje lamningsbox ska ha minimimåttet 1,5 x 1,5 m....

Observera också att det optimala måttet många gånger är Större än det föreskrivna minimimåttet !!

Senast ändrad:

TROR att det har att göra med att på ett spaltgolv, så "försvinner" ju kisset och bajset, vilket det inte gör på en ströbädd..Förmodligen skulle det bli ganska vidrigt om man hade en mindre yta/får än den nu bestämda minimiytan! Min teori är alltså att det är av hygieniska skäl.

Hittar dock ingen förklaring i djurskyddsbestämmelserna, så det är som sagt bara min teori..

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: ameo
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama