Får försäkringsbolaget göra så här?

Sv: Får försäkringsbolaget göra så här?

du kan begära från förra ägaren att få utdrag på försäkringen. får du inte det kan du ana oro.
men jag tror inte FB kan få reda på sånt heller.

Fast det är ju förkastligt om den personen inte är uppfödare till hästen.

Men om de inte kan ta reda på det i förhand, hur kan de göra det i efterhand då? :confused:

travhästar som försäkras som ridhästar får automatiskt reservering mot hältor på alla 4 ben om man inte gör ett böjprov.
är hästen inte böjprovad och Uaresultat insänt har du anledningen där direkt.

och ja, man måste ha koll på sin häst och dens försäkringar. Att bara betala premie räcker inte.

jo men det vet jag nog att man måste. Jag har aldrig haft henne som ridhäst, det blev hon först nu hos fodervärden.

Vem säger att vi inte har koll på försäkringarna? Mamma har hand om dem , inte jag. Och hon har även papprena hemma hos sig , därför jag kan jag inte just nu plocka fram dem & säga vad det står där.

Fast det är ju förkastligt om den personen inte är uppfödare till hästen. I detta fall är hon uppfödd på Skråmsta då hennes mamma stod installad där, men uppfödaren hade henne inte försäkrad. Det blev hon först när jag fick henne som 1,5 åring.

Men om de inte kan ta reda på det i förhand, hur kan de göra det i efterhand då? :confused:

Ja mkt bra fråga!

Min fråga var om FB kan kolla upp hästens sjukdomshistoria vid en ny försäkring, så jag som ägare vet vad jag betalat för och vad jag kan få ersättning för.

Tror problematiken ligger i att FB kan bara kolla upp det , men har inte rätt att delge dig resultatet. För att dom ska få göra det så krävs att du har en fullmakt från dom(om det är flera tidigare ägare) tidigare försäkringstagarna på den hästen.

/Camilla

Tror problematiken ligger i att FB kan bara kolla upp det , men har inte rätt att delge dig resultatet. För att dom ska få göra det så krävs att du har en fullmakt från dom(om det är flera tidigare ägare) tidigare försäkringstagarna på den hästen.

/Camilla

Men i det här fallet är inte fullmakt något problem ifrån ägaren ( jag & min mamma) men ngt sådant är inte tillfrågat från FB. Hästen har bara haft 2 ägare, och den som ägde henne helt själv fram tills hon var 1,5 år hade henne inte försäkrad.

Men om hästen är en gammall travare så har väll dessa alltid en reservation med försäkringen om man inte gjort böjprov och fått in det i försäkringen ?

Mvh Mia

Men om hästen är en gammall travare så har väll dessa alltid en reservation med försäkringen om man inte gjort böjprov och fått in det i försäkringen ?

Mvh Mia

Gammal är hon inte, nyligen 7 år & aldrig startad. Nej hon är nog inte böjprovad för att få bort reservation vad jag vet? isf ska det vara gjort hos nuvarande Fv , det kan inte jag svara på.
Ska kolla hennes papper när jag kommer till mina föräldrar.

Reservationer har alla travare om man inte böjt bort dem, ja.

Men nu handlade inte tråden om det...

Mvh Mia

När försäkringen tecknades frågade FV upprepade gånger om hästen behövde genomgå böjprov för att inte ha reservation på benen, det behövdes inte.

Gammal är hon inte, nyligen 7 år & aldrig startad. Nej hon är nog inte böjprovad för att få bort reservation vad jag vet? isf ska det vara gjort hos nuvarande Fv , det kan inte jag svara på.
Ska kolla hennes papper när jag kommer till mina föräldrar.

Reservationer har alla travare om man inte böjt bort dem, ja.

Men nu handlade inte tråden om det...

OCh det är inte det här det handlar om ? Det spelar ingen roll vilket ben hon hade visat sig halt på för reservationen finns på ALLA benen och sen dessutom med röntgenplåtar som visar skador ?

Kan det inte vara någon missuppfattning någon stans ?

Mvh Mia

OCh det är inte det här det handlar om ? Det spelar ingen roll vilket ben hon hade visat sig halt på för reservationen finns på ALLA benen och sen dessutom med röntgenplåtar som visar skador ?

Mvh Mia

När försäkringen tecknades frågade FV upprepade gånger om hästen behövde genomgå böjprov för att inte ha reservation på benen, det behövdes inte.

Mvh Mia

Ìndirekt ja, men frågan från början var inte vilka skador hästen må ha ( som den nu visat sig ha) utan om FB först kan fullförsäkra hästen & tycka att man fått en kanon försäkring för att sen vända på det och helt plötsligt ha mer info än en annan & komma åt gamla plåtar (som jag som ägare inte ens kommer åt då hästen var utleasad till annan person) och då säga att försäkringen inte täcker?
Sådant måste de juh kunna kolla upp med en gång, eller hur?

*kl*
Det jag tycker är läskigt är att jag kan åka till klinik i tron att jag har en fullt försäkrad häst o sen när räkningen ska betalas är det inte så.
Och jag har ingen möjlighet att kolla upp saken innan heller? :(

Citat:
Ursprungligen postat av Miaa

Varför inte slå en signal till FB och ta reda på hur dom fick reda på de gamla plåtarna ?

Hade dom dessa plåtar innan och ändå godkänt försäkringen så skulle jag faktiskt gått vidare med detta .

Då har dom varit medvetna om ett gammalt fel som då torde varit behäftad med en reservation ?

Frågan är om de kan endast friskriva sig med att skadan då skett innan försäkringen togs ?

Mvh Mia

Ja, ska fixa det i morgon :)

Vad sa FB till dig idag ?

Är det inte du som nu är FV som har tecknat försäkringen ???

Eller sitter du bara och pratar i andra /tredje hand ?

Citat:
Ursprungligen postat av Miaa

Varför inte slå en signal till FB och ta reda på hur dom fick reda på de gamla plåtarna ?

Hade dom dessa plåtar innan och ändå godkänt försäkringen så skulle jag faktiskt gått vidare med detta .

Då har dom varit medvetna om ett gammalt fel som då torde varit behäftad med en reservation ?

Frågan är om de kan endast friskriva sig med att skadan då skett innan försäkringen togs ?

Mvh Mia

Ahhh sorry :o

Detta handlar inte om min häst o jag har inte alla fakta, så jag kan komma med en del felaktiga fakta.

En kompis till mig har en häst på livstidsfoder, min kompis står på veterinärvårds försäkringen o ägarna på livförsäkringen.

Därav min förvirring..

Jag vet inte om FV ringt dit idag..

Oki;)

Det är alltid svårt att ge råd när man inte har alla fakta på bordet ....

Mvh Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka