Får elektriska stötar av min katt!? :S

Misiaczek

Trådstartare
Ja, en mycket märklig fråga kanske...men varje gång jag rör vid eller klappar katten så får jag stötar från honom...både han och jag tycker det är obehagligt... Och då jag bara haft honom en vecka o jobbar på att bygga upp en trygg relation mellan oss, hjälper ju inte detta mig direkt då han alltid verkar tro att det är jag som gör något mot honom när jag klappar och stötarna kommer :crazy:
Har börjat att bara ta rätt hårt i honom när jag klappar eller så för då verkar de inte komma... men stryker jag lätt med handen över huvud ner till ryggen på honom så känns han som ett helt elektriskt fält som utsöndrar stötar... :crazy:

Någon som vet vad detta kan bero på?? Börjar nu bli jobbigt i längden... vill ju kunna klappa o mysa med min katt..utan att få stötar?!
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Det är inte så att du har en filt, byxor eller tröja på dig som "framkallar" stötar?

Jag har upptäckt att när jag har en filt liggandes i knät och jag klappar min katt (som ligger på filten i mitt knä) så uppstår det ibland stötar.

Jag misstänker i mitt fall att det är filten som är boven i dramat.
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Nejdå, har tänkt på det o bytt kläder o så men detta händer alltså varje gång, överallt.. han stod nyss på köksstolen o jag sträckte bara fram handen, hann nudda hans öra, fick en rejäl stöt så sprang han iväg... dumma matte tänkte han väl..han som bara ville bli klappad.. :(
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Jag tror alla gånger att det har att göra med låg luftfuktighet inomhus (ja, utomhus oxå för den delen. Då blir det lätt statisk elektrisitet som orsakar stötarna. Försök höja luftfuktigheten inomhus. Finns elektriska luftfuktare samt vattenbehållare man hänger på elementen.
Många sprayar diverse saker, typ pälsglans på katterna för att undvika det men det är ingen bra lösning tycker jag.
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Hur o varför blir det luftfuktigt hemma?

Jag har sen jag flyttade hit i augusti inte haft fungerande element, idag kom dom från hsb o fixade elementen, så det är först från idag som elementen är på o det blivit varmare hemma... Men det kanske inte har med varma element att göra?
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Det blir alltid lägre luftfuktighet på vintern, tyvärr. Av någon anledning som nån annan kanske kan förklara så bildas det då mer statisk elektrisitet. Du kanske märker det när du tar i bildörr eller vattenkran eller hur håret blir när du tar av dig mössan.

Man kan höja luftfuktigheten inomhus genom luftfuktare av olika slag. Finns elektriska som blåser ut dimma (väldigt kul för katterna) eller behållare man fäster på elementen som man fyller med vatten som sedan skall dunsta och på så sätt höja luftfuktigheten.

Det är inte kul när man ska pussas med sina katter och det istället för mys börjar slå gnistor :(
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Det är vintern. Det blir torrt i luften och då sprakar pälsen. Det finns bra balsamsprayer med antistateffekt att köpa i djuraffärerna så investera i en sådan.
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Okej tack för tipsen!

Då jag ligger lite illa till ekonomiskt nu inför jul o allt så tror jag jag börjar med att investera i en sådan balsamspray först :p
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Det påminner mig om när min äldsta katt var ny i hushållet så hade jag precis inköpt mina satinlakan och en natt så skulle jag väl flytta på honom där han sov bredvid mig och liksom drog honom i en svepande rörelse över satinpåslakanet och till min förfäran följdes han av vad som i mörkret såg ut som en blixt :eek: och jag blev helpaff och...Klarvaken och då katten inte verkade känna av det så blev det en lustig grej jag var "tvungen" att testa flera gånger:angel:
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Okej tack för tipsen!

Då jag ligger lite illa till ekonomiskt nu inför jul o allt så tror jag jag börjar med att investera i en sådan balsamspray först :p

Har du tänkt på att du så fall sprayar kemikalier på katten som den sedan kommer att slicka i sig? Sprayen är med all sannolikhet inte giftig, men ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Det billigaste sättet att bli av med statisk elektrisitet är att ställa vattenglas i fönstren ovanför elementen. Man blir förvånad hur mycket vatten som avdunstar på bara en dag.
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Vi får samma problem varje vinter! Vi eldar dessutom i kamin och köksspis vilket inte gör saken bättre...
Kissarna uppskattar inte att få stötar vid gos. Jag har dock märkt att om jag är fuktig om händerna när jag ska klappa katten går det betydligt bättre. Så när ena kissen sitter på ena barstolen i köket och tigger gos så brukar jag dra händerna genom vattenkranen och torka mig dåligt. Då brukar det gå bra!

//Alice
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Har du tänkt på att du så fall sprayar kemikalier på katten som den sedan kommer att slicka i sig? Sprayen är med all sannolikhet inte giftig, men ändå.

Ingredienserna i det spraybalsam jag använder: Avjoniserat Vatten, cetylstearat (stearinsyra), silkprotein, B5, C- och E-vitminer, E202 (kaliumsorbat som finns naturligt i frukt och bär, även något hemmafruar ofta själva tillsätter till sylt för att den ska hålla bättre... finns väl i den mesta sylt man köper också).

Ser farligt ut va?;) Inte ens hälsovådligt.
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Nä, absolut inte skadligt på nåt vis men inte heller speciellt naturligt för en katt :)

För mig hade då känts bättre att lösa upp gelén från blötmaten i lite vatten och dutta på :D
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Borde det inte funka att "avjorda" sig just innan man klappar kissen? Röra vid ett element eller diskbänken för att neutralisera laddningarna.
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

I min teori borde det funka, tyvärr lite svårt att realisera när man ligger i soffan och de kommer o vill pussas.

Jag har en antistatpistol på jobb, kanske ska låna hem den och skjuta katterna med ;)
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Nä, absolut inte skadligt på nåt vis men inte heller speciellt naturligt för en katt :)

För mig hade då känts bättre att lösa upp gelén från blötmaten i lite vatten och dutta på :D

Fast sprayen innehåller ju i princip det. Vatten, fett, protein och lite vitaminer. ;)
 
Sv: Får elektriska stötar av min katt!? :S

Vi väger mycket pulver och det är fullständigt hopplöst när luftfuktigheten är för låg. Pulvret blir så statiskt att det flyger runt och sätter sig på alla andra ställen än i vågskålen. Med den här pistolen kan man på något vis utjämna spänningsskillnader, eller nåt :angel: och simsalabim, så lägger sig pulvret fint till rätta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp