Får el. getägare

fejko

Trådstartare
Har någon av er råkat ut för att en häst skadat ett får eller en get? Jag har mina två dvärggetter gåendes med mina hästar och det har funkat bra i två år. Häromdagen fick mitt sto (1.72) tuppjuck och rejsade som en galning och vejde precis i sista sekunden för getterna. Vad som hade hänt annars vill jag helst inte tänka på :crazy: Nomalt sett tyr sig getterna till henne och hon är mycket moderlig och omhändertagande.

Sv: Får el. getägare

Det enda jag råkat ut för är en spårkförbistring mellan shettishingsten och baggen.
När dom två gick i samma hage så hände detta:
Hingsten: Kolla vilken snäll sak som bara står och tittar på mig.
Baggen: Kolla vilken elak typ som tittar på mig. Bäst att jag stångar honom först.
Blev en ganska kraftig sammanstötning.
Hingsten: Bäst att vända ändan till om han kommer fler gånger och sparka till ordentligt.
Baggen: Han verkar ju ge sig fort, är inte alls hotfull utan har vänt ändan till.
Nästa sammanstötning blev minst lika kraftig, när baggen kom för nära.
Efter ett par timmar hade dom löst sina problem. Men baggen hade lärt sig att stånga alla som vände ryggen till honom, för att vara på den säkra sidan.

Har räddat två lammungar från att möta döden på samma sätt som ett 3:e syskon. Nämligen att hamna under en halvblodshov.

Panni skrev:
Har räddat två lammungar från att möta döden på samma sätt som ett 3:e syskon. Nämligen att hamna under en halvblodshov.

Usch, det där lät ju verkligen inget kul :crazy:

Hur kunde halvblodet vara så klumpigt? Eller var det avsiktligt?

Var det någon som skadades allvarligt i konfrontationen? Baggar är ju inte att leka med. Inte shettishingstar heller.

Provade att ha en get som sällskap till en fjording, han tyckte att propellern där bak på geten var fascinerande o kunde inte låta bli att tugga på den.
PL

peter_lundin skrev:
Provade att ha en get som sällskap till en fjording, han tyckte att propellern där bak på geten var fascinerande o kunde inte låta bli att tugga på den.
PL

Det låter som en modig fjording :devil:

En av mina hästar avskyr fåren och försöker stampa ihjäl dem om de kommer in i hennes hage :crazy:
Så alla hästar gillar tydligen inte får..

När vi hade får och några getter så delade de hage med unghästarna på sommaren. Tyvärr fick fåren bo uppe i bergen, för så fort de visade sig på öppen mark blev det jakt. Mycket roligt tyckte hästarna. Fåren var nog inte lika roade... Getterna däremot klev helt ogenerat omkring bland och PÅ hästarna. Inget får kom till skada, men vi fick byta hage och ha fölstona med fåren istället. Då blev det lite lugnare.
Min 2-åring har varit borta på "kollo" ett tag och då har han haft en mindre fårskock i hagen. Han och baggen har stått och mätt krafter emellanåt. Baggen med pannan mot bringan på hästen och så har de stått...

Min fjorddam är mycket förtjust i får faktiskt mer än i shettisar. Det är en rätt intressant syn när man ser fåren ligger som en cirkel runt henne på sommaren och ett och annat får hänger nära hästsvansen eftersom den viftar bort flugor. Sen brukar fjordan gnägga så där fjantigt efter fåren *S*

Dock tror jag inte alla hästar fungerar bra ihop med får/getter.

Mina shettisar accepterar att getterna kan komma inskuttandes i hagen och luktar gärna på dom men sen så brukar dom gå åt varsitt håll (hästarna och getterna)

Låter ungefär som när vår lille Evert (Welshvalack) hälsade på "sina" kor efter att ha varit ifrån dem några timmar eller dagar. Han sprang och letade efter dem, vilt gnäggande och när han hittade dem så blev det det där hummandet av belåtenhet. Hans kamrater (=hästar) var inte lika överväldigade av korna, men de låg avslappnat mitt i skocken och sov.

Knapplån
Vet en fjord som efter flera års bekantskap av olyckshändelse bröt benet på "sin" bagge.
Har haft en shettis som var enögd efter att ha boxats med en getabock.

Min gamle Luff fick knas o jagade lammen när han var ny och utan hästkompis, såg riktigt läbbigt ut.
Dom getter jag haft senare var det aldrig problem med. Den ena geten följde med på köpet med en fjord men det blev skilsmässa då dom fann artfränder när dom kom till mig.

Vårat halvblod är allvarligt förälskad i sin tacka. De följer varandra i vått och torrt.
Tackan följer med ut när hästen rids och hästen vägrar att gå in i stallet om inte fåret är där.
När hästen ska skos är fåret förtvivlat och när fåret ska klippas blir kusen så uppjagad att han står i boxen med diarre och ett ständigt gnäggande av det oroliga slaget.
Men de går ensamma inga andra hästar eller får.

Vi har ett fullblod (galopphast) som rent ut sagt HATAR far...han har brytit ryggen pa flera av grannens som rakat tagit sej igenom stangslet. Han sparkar dem pa ryggen med frambenet.
Stangslet ar numera utbytt fran grannens sida, och varat egna far bor pa andra sidan garden!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 207
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728
Hästmänniskan I ofantligt stort behov av råd/tips/erfarenheter/pepp/osv. Jag har nyligen börjat jobba som hästskötare (har varit här knappt tre...
Svar
8
· Visningar
1 929
Senast: Scarry
·
Hästvård Jag köpte en unghäst,islandshäst, i mars förra året och han visade fram mot vårkanten lite hingstbeteende. Jag tänkte lite smått på om...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama