får det verkligen vara såhär? - veterinär

C

cerrox

tänkte höra med er om hur ni har det med veterinärer. vore tacksam om ni skulle vilja svara på lite frågor angående detta:

hur många veterinärer har ni i erat område?
har ni distriksveterinärer eller 'privata' veterinärer?
har någon veterinär jour i erat område som kan komma ut kvällar/nätter & helger?
hur långt har ni till närmsta djurklinik/djursjukhus? har dom jour? tar dom emot hästar över natten?

för här hos oss är det nämligen så att vi har 2 'privata' veterinärer, därför får vi ingen distriksveterinär här, det är vad jag har hört iallafall. en av våra veterinärer är en riktig 'hästveterinär', har tyvärr aldrig jour, det sägs att den andra veterinären som är en 'koveterinär' SKA ha jouren. fast när det väl gäller så får man inte tag på honom (har bara hemtelefon) eller så säger han att han inte kan behandla det & att man ska åka till något djursjukhus. det är VÄLDIGT JOBBIGT för oss här! för att när det händer något akut, hästen har kolik, skadat sej osv. så måste vi lasta hästen & åka till närmsta djursjukhus med jour, vilket är ca 12 mil enkelt resa! detta känns grymt obehagligt hela tiden veta att det är så svårt att få tag på en veterinär när man behöver dom, oftast blir det ju oförutsedda olyckor som ofta sker kvällar/nätter & helger. då måste vi alltså åka iväg med hästen! så min fråga är om det verkligen får det verkligen vara såhär?

:confused:

Sv: får det verkligen vara såhär? - veterinär

Distriktsveterinärerna ska ju vara rikstäckande, står att läsa på Jordbruksverkets hemsida sjv.se Här ute finns vad jag vet tre privata veterinärer, oc vi har ju ändå distriktarna i Vårsta och Finsta (stockholm)

Vi har flera privata veterinärer där vi har hästen och med omnejd.
Vi har även distriktsveterinärer.
Närmsta djursjukhus är väl Strömsholm och Ultuna.
Menar du att det inte finns nån distriktare eller får ni inte använda er av dom. De får inte neka att åka ut till ett sjukt djur.
Hur gör bönderna runt omkring.

Vi har underbara distriktare 12 mil bort, dom kommer när man ringer:love:
Dom kan inte ALLT! men dom försöker, och har jag valt att ha häst i ödebygden så får vi gilla läget!
Sedan finns klinik i Vännäs 34 mil bort, och i Umeå 36 mil bort....
Oddsen är sällan på vår sida om vi behöver hjälp snabbt, men vi vet villkoren, och.....
Vi har valt att ha djur i allafall!

* Jenny *

Distriktarna har ofta för stora distrikt och måste prioritera.

5 Hästveterinärer som jag vet om, varav tre hör till JBV.
De har givetvis nattjour.
Tror även att det går att ringa de privata ialla fall en av dem
Jag bor 8 mil från Strömsholm - nattjour

Tror vu mest har privata men är inte så insatt sen har vi rätt många kliniker att åka till. Jag åker hälst till klinik när det är något.

I områden där det finna privata veterinärer som med heltäckande jour kör på jordbrukets djur har DV valt att inte gå in o konkurera. Detta är ofta områden där folk valde att hoppa av i samband med omorganisationen 95.
DV har en skyldighet att gå in där servicen inte fungerar för jordbrukets djur men inte annars.
PL

[
QUOTE=cerrox]tänkte höra med er om hur ni har det med veterinärer. vore tacksam om ni skulle vilja svara på lite frågor angående detta:

hur många veterinärer har ni i erat område?
har ni distriksveterinärer eller 'privata' veterinärer?
har någon veterinär jour i erat område som kan komma ut kvällar/nätter & helger?
hur långt har ni till närmsta djurklinik/djursjukhus? har dom jour? tar dom emot hästar över natten?

Fråga 1, Vi har en veterinär men när han är borta finns det alltid en ersättare.

Fråga 2, Han är distriktsveterinär (vi har haft samma veterinär i 31 år :bow:

Fråga 3, Ja

Fråga 4, 4 mil. Ja. Ja.

Det är aldrig problem med att få ut vår veterinär. Man ringer mellan 8-9 på morgonen och sedan ringer han upp vid halv tio och bestämmer vilken tid han kommer och det är alltid samma dag. Det märkliga är att han alltid kommer den tiden han har sagt. Annars skulle man ju ha full förståelse för om han blev sen någon gång men icke.....

Senast ändrad av en moderator:

Här är det bra, tycker jag. Klinik i Mantorp, distriktsveterinärer indelade i olika distrikt i länet o de är jätteduktiga, flera privata veterinärer varav vissa har egen klinik och en som kör Djurambulans och även avlivar skadade/sjuka hästar o säkert finns det mer.

Dygnet runt blir Strömsholm för vår del.

Distriktsveterinärerna ska ju vara rikstäckande, står att läsa på Jordbruksverkets hemsida sjv.se Här ute finns vad jag vet tre privata veterinärer, oc vi har ju ändå distriktarna i Vårsta och Finsta (stockholm)
hmm ok. för när vi har ringt dom distriktsveterinärerna som tillhör kronobergs län & dom har enkelt väg 5-6 mil till oss så får vi bara till svar att dom inte tillhör vårat område, det är för långt! exakt var på jordbruksverket hemsida hittar du det?

Menar du att det inte finns nån distriktare eller får ni inte använda er av dom. De får inte neka att åka ut till ett sjukt djur.
Hur gör bönderna runt omkring.
precis, närmsta distriktare har som sagt 5-6 mil enkel väg att åka till oss & det vill dom inte när man har ringt, dom har inte tid eller nått & då hänvisar dom till att man åker till närmsta djursjukhus istället. bönderna använder väl sej av denna 'koveterinär', vet att han är rädd för hästar, så det är kanske därför han inte vill komma ut.

Vi har underbara distriktare 12 mil bort, dom kommer när man ringer
Dom kan inte ALLT! men dom försöker, och har jag valt att ha häst i ödebygden så får vi gilla läget!
det kan man ju kalla underbara distriktare som åker så lång väg till er. tänk om det vore så här.

Distriktarna har ofta för stora distrikt och måste prioritera.
det har jag förstått, verkar ofta som att dom 'nöjer' sej med att åka runt i deras tätort & inte för långt bort.

I områden där det finna privata veterinärer som med heltäckande jour kör på jordbrukets djur har DV valt att inte gå in o konkurera. Detta är ofta områden där folk valde att hoppa av i samband med omorganisationen 95.
DV har en skyldighet att gå in där servicen inte fungerar för jordbrukets djur men inte annars.
PL
hmm ok. då är det som jag har hört då. vi har 2 privata, en med jour därför inga distriktare. men så jobbigt att denna 'koveterinär' inte 'vill' komma ut när han är den enda som har jour. vad va det för omorganisation 95? varför bara för jordbrukens djur?

95 gjordes en stor omorganistaion av hela anställnings o lönesystemet på ett minst sagt klumpigt sätt varvid en hel del distriktare valde att hoppa av.
Staten har tagit på sig ansvaret för att veterinärvården på jordbrukets djur skall fungera. Det är knappast troligt att det skulle finnas ngn typ av politiskt stöd för att utvidga detta till sällskapsdjur. Rent konkurensmässigt vore det inte heller möjligt.
PL

Har man samma plikt att åka ut till en häst, som till kor?

Nej men när det är djurskyddsmässigt nödvändigt o inga alternativ finns är DV skyldig att åka ut på häst. Jordbrukets djur kommer dock i första hand.
PL

95 gjordes en stor omorganistaion av hela anställnings o lönesystemet på ett minst sagt klumpigt sätt varvid en hel del distriktare valde att hoppa av.
Staten har tagit på sig ansvaret för att veterinärvården på jordbrukets djur skall fungera. Det är knappast troligt att det skulle finnas ngn typ av politiskt stöd för att utvidga detta till sällskapsdjur. Rent konkurensmässigt vore det inte heller möjligt.
PL
hmm ok. ..

Nej men när det är djurskyddsmässigt nödvändigt o inga alternativ finns är DV skyldig att åka ut på häst. Jordbrukets djur kommer dock i första hand.
PL
ok. men om dv (närmsta 5-6 mil från oss) inte anser att det är deras område & inte 'vill' komma ut, utan att man istället ska köra iväg med sin sjuka häst? för vi har ju 4 st dv i kronobergs län, varav den närmsta har 5-6 mil till oss & den längsta 12-13. ingen av dom 'vill' komma ända till oss om man ringer, utan alla säger samma sak, åk till djursjukhuset. är ändå alla dessa skyldiga att komma om det inte finns någon annan veterinär tillgänglig & hästen behöver verkligen vård? vad kan annars hända med dom? hur ska man kunna 'tvinga' en dv att komma om dom inte 'vill'?

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar