Får det vara såhär?

Undret

Trådstartare
Debuterade ft i Mariestad i helgen och allt gick bra till hinder nr. 8 (grav, väldigt taskigt byggd) :crazy: när jag sedan tittade på resultatlistan såg jag att jag inte var ensam om att vägra ut mig, över 30% blev uteslutna och bara 15% kom runt banan utan hinderfel. Är inte banan för svår då? :confused:

Ville bara klaga lite :angel:

Sv: Får det vara såhär?

Jag var också i Mariestad i helgen och om du inte har läst min tråd så ifrågasätter jag också dem som tävlingsarrangörer. :devil:

Jag satt länge och tittade vid just graven samt hindret efter och nästan alla hade problem just här. Graven låg utplacerad mitt ute på åkern och överraskade de flesta hästarna. Många kom alldeles för fort emot den och hästarna la då in en tvärnit då de fick syn på det gröna vattnet. Endel kom också i undertempo utan något tryck i skänklarna, och då var det som om de sa till hästarna "akta dig nu det kommer något livsfarligt snart". De få som lyckades ta sig över red i en kort men aktiv galopp. Själv red jag Lätt klass och hade graven som nummer 8, samt räcke 9a och en smal liten stock som 9b. Trots att jag har startat högre klasser på min ponny valde jag att göra en volt direkt efter graven för att komma rakt in på kombinationen. Kanske hade det varit en lösning för fler ryttare?

Personligen tycker jag INTE att man ska ha en sådan svårighet i en debutant klass. Graven låg på ett sådant sätt att den inte syntes förrän i sista sekunden och det kan i värsta fall avskräcka de oerfarna hästarna under lång framtid. Flera års arbete kan gå i kras pga. att banbyggarna bygger på ett sådant sätt, men och andra sidan hade ryttarna god tid på sig innan graven att göra sig färdiga.

Var också i Mariestad i helgen, dock tävlade inte jag utan en kompis, och reagerade också på graven med vatten i (jag som är helt oerfaren inom området :eek: ). Väldigt taskigt uppbyggt och flera ryttare jag talade med tyckte banan var för svår för deb. lätt klass.
Hade gärna sett att man hoppade den från andra hållet så hästarna har chans att se att det är en grav.
Dessutom hade de ett ganska taskigt inledande hinder :cool: :devil:

usch vad tråkigt när det är så. i debutant tycker jag att man kan kosta på sej å bygga riktigt sjyssta hinder så hästarna får en trevlig erfarenhet med sig

Jag måste nog ta och försvara banan lite!

Svårt eller lätt är givetvis upp till var och en att bedöma men att den var så svår att hästarna inte fick en trevlig erfarenhet med sig hem tycker inte jag stämmer alls. Det var en bra bana och en trevlig tävling tycker jag.

Är inte jätterutinerad på fätltävlan men visst är det nästan alltid så att det finns ett eller flera boogi fences och det är ju, trots att det är debutantklass, en tävling så något utslagsgivande moment behöver allt finnas.

Vi som är intresserade av fälttävlan får nog vara tacksamma för att det finns klubbar som lyckas få ihop en tävling med tanke på de stora resurser som går åt, hoppas det blir fler i västsverige som orkar!

jag har inte sett just den banan, men i allmänhet tycker jag att en debutant ska vara sjysst byggd så att gröna hästar kan få trevliga upplevelser av tävlandet.

det får gärna vara hinder som hästarna tittar på osv, men som jag förstod det var just denna graven osjysst byggd och om det är så tycker jag att det är tråkigt.
annars är det givetvis kalasbra att det finns arrangörer, :bow: till dom!

Visst ska debutantbanan byggas på ett inbjudande sätt men samtidigts måste ju själva tävlingsmomentet vägas in. En bana som leder till att alla rider felfritt har då inte fått någon utslagseffekt alls. Det gäller snarare att förbereda sig väl och träna på alla typhinder före första starten.

Vi får akta oss att gnälla för mycket på arrangörerna då vi samtidigt tycker att det är för ont om tävlingstillfällen. Det är oerhört mycket jobb och ideella insatser bakom en tävling, särskilt då fälttävlan. Det är lätt att gnälla/klaga och särskilt om det inte gått så bra som man hoppats. Men försök även att förmedla positiva reakioner direkt till arrangörsklubben. Det betyder så mycket för de som sliter (nästan dag och natt de sista dgarna) med att arrangera tävlingar att få höra även positiva reaktioner. :)

Självklart all heder åt de klubbar som anordnar tävlingar. Men samtidigt känns det som att det måste vara tråkigt som arrangör om nästan 50% stoppar ut sig i terrängen. Eller har jag fel? :confused:

Många som rider deb är det första gången för.
Men å andra sidan ska man ha tränat på tillräckligt många
typhinder, så det inte ska bli några överaskningar.
Jag tycker man helst ska träna "en klass över",
dvs. du ska ha hoppat lätt klass hinder innan man startar en deb.
Så blir det ingen "chock" för varken häst eller ryttare utan
det ska vara kul- det här klarar vi lätt- vi har hoppar svårare hinder.
Det är vad jag tycker.
Man ska inte gå terrängbanan o undra om vi klarar de här hindret, det ser läskigt ut :D

Naturligtvis ska man som arrangör gå igenom resultaten efteråt om man hamnar i en situation där 50% har utgått. Framförallt måste man titta på sin hinderstatistik och se om det var något särskilt hinder som stötte på problem eller om det var mer jämt fördelat på några fler hinder.

Självklart är det jättetråkigt när så många stannar ut sej.
Då får man undra är banan för svår eller är ekipagen för dåligt förberedda?

Precis, startar man för första gången så är det inte snällat med en deb bana som är på gränsen. Medans om man istället har ridit flera gånger innan är det en bra erfarenhet innan man går upp på lätt bana.

Samtidigt är det ju mycket annat som spelar in när man startar första gången. Nerver, hästen är inte van osv.

Så jag tror inte att man är dåligt förberedd. Känns oansvarigt att gå ut och fundera på om hästen kan hoppa de där hindren. Men som jag skrev innan finns det nog andra faktorer som spelar in som gör att det inte riktigt blir som man tänkt sig :angel:

All heder åt klubbar som ordnar tävlingar lite uppåt i landet :bow: :bow:

Men att säga att "man inte tränat tillräckligt på olika banor" anser jag är fel. Jag tränar på hemmabanan där vi har hoppat de flesta lättklass hindrena och även provat på något *, men jag har väldigt svårt att fara land och rike runt bara för att träna på andra banor, särskilt som jag bor uppåt i landet där banorna inte ligger packade som sillar :idea: så det är inte det att han inte fixar höjden som är problemet, och nivån ska väl inte vara så svår i deb :confused:

Och nu var det just den där satans graven jag lät mitt raseri gå ut över :devil: jag anser att gröna hästar (och ryttare, inkl mig :angel: ) inte ska ställas inför sådana problem som den skapade (att min häst sedan bara har svårt för en sak i terrängen, nämligen gravar som "bara dyker upp" kanske också kan nämnas, jag hoppades att vi kunde få lite mer rutin innan vi ställdes inför dessa "monster" :eek: , hade varit lagom om den dök upp i lättklass )

Med detta ej menat att man ska anpassa banan till mig och min häst! :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 955
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 804
Senast: mackan
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka