Får det gå till så här?

A

Arbogamarre

Jag tävlade en klubbtävling här nyligen med rätt ok resultat.
Men när jag satt hemma och kollade igenom programpunkterna såg jag att nere vid koeff var det först skrivet en siffra och uträknat, och sen överskrivet med en lägre siffra och uträkning, och detta på två ställen.
Jag hade nog inte tänkt så mycket på det om det inte vore så att dommaren behöll alla protokoll till slutet av tävlingen och räknade ut poängen i efterhand...är detta riktigt?
Har ni varit med om något liknande förrut?

Det jag hängt upp mig på är att det alltså är fleskrivet 2 ggr, men uträkning och allt ...och visst man kan skriva fel, men 2 ggr? :confused:

Sv: Får det gå till så här?

Jag har ingen aning om vad som är "rätt och riktigt" men det vanliga är ju att domaren lämnar ifrån sig protokollet efter varje ekipage...Den enda gången jag har varit med om att alla fått sina protokoll samtidigt är vid märkestagning på ridskola. (Då berodde det nog mest på att den som skrev var lite saktfärdig:))

Det är vad jag är van vid också, så det känndes så konstigt att all ihopräkning sköttes i efterhand.
Jag är bara fundersam på om detta är vanligt och ifall det är riktigt. Poängen och placeringen bryr jag mig inte om utan jag blev bara så förvånad...

På klubbtävling kan det vara så att man vill klara sig med minimalt antal funktionärer, och då kan räknare vara en funktionärspost man stryker. Om ingen kommer och hämtar protokollen så ligger de ju kvar hos domaren. Det behöver inte betyda att domaren jämför protokollen i efterhand och ändrar siffror. Jämföra är väl OK, men inte ändra siffror i efterhand.

Det finns skrivare som gör mer än de ska och räknar också, medan de skriver. Om då domaren först säger en siffra och sedan ändrar sig så måste ju även uträkningen göras om.
Det händer ganska ofta att man som domare tvekar mellan två betyg och då kan det bli så att man först säger den ena siffran och sedan ändrar sig direkt, men om skrivaren var snabb med att skriva ner den första siffran så syns ändringen i protokollet.

Ylva skrev:
Det finns skrivare som gör mer än de ska och räknar också, medan de skriver.

Jösses! hur hinner de med det :eek: Jag har fullt sjå med att få ner alla kommentarer på pappret! *imponerad*

Det är väl antagligen när domaren inte ger så många kommentarer att skriva.

Liknande trådar

T
Hästvård Hej. Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 752
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama