Får "anfall" när hon vaknar av någonting

Potatisbulle

Trådstartare
Min mamma har skaffat en valp. Hunden är nu snart 6 månader gammal. Hon är hur gullig som helst, men det finns ett problem.

På kvällarna när hon har somnat, och någonting kommer in i rummet hon är i (som inte är mamma), så får hon som ett ryck. Hon börjar morra, skälla och rusar fram emot vad det nu kan vara. När hon väl kommer fram så är allt lugnt, så hon försöker inte bitas eller liknande. Utan hon morrar, skäller och rusar det snabbaste hon kan mot vad det nu är, men som sagt, när hon väl kommit fram och ser vad det är, så är det lugnt. Det är som om att hon inte hinner tänka på vad hon gör, utan hon agerar och när hon väl ser vad det är som kom in i rummet så "aha, var det bara du..." och så går hon och lägger sig igen.
Det är oftast mammas katt (katten och hunden kommer bra överens annars, och katten bryr sig inte om dessa "ryck" på kvällen, utan tittar mest på hunden och undrar vad tusan det är med henne, men bryr sig inget mer än så).

I mitt huvud så beror det här på osäkerhet, att hunden inte känner sig helt trygg och därför blir rädd när någonting börjar röra på sig när hon sover. Men, jag vet inte.
Är det här vanligt..? Vad kan vi göra åt det för att rätta till det? Hur kan vi hjälpa hunden?

Vore tacksam över lite tankar angående detta.

Sv: Får "anfall" när hon vaknar av någonting

Skumt, klart det finns reaktiva hundar, men inte på det sättet du beskriver. Jag skulle nog höra med en vet. Jag antar att den är besiktiad ua? Tänkte på öronen.
Vad är det för ras?

Tibetansk spaniel.

Ja, allting var ua. Och hon reagerar alltså aldrig såhär annars, bara på kvällen. Så om hon ligger och sover på dagen och någon rör sig omkring så bryr hon sig inte alls, eller som mest tittar upp. Det var därför jag tänkte att det kunde ha med osäkerhet att göra, för att det är mer mörkt på kvällen när det här händer. Men hon kanske sover djupare på kvällen, jag vet inte. Så det är som om när hon har somnat "ordentligt" och blir väckt så hinner hon inte reagera på vad som händer utan bara reagerar tills hon ser vad det var för något. Hon kanske ser dåligt..?

Vad menar du att det skulle vara med öronen? Att hon hör dåligt?

Senast ändrad:

Nu spånar jag bara, men kan hon kanske ha dåligt mörkerseende? Så att hon helt enkelt inte riktigt ser vad det är som rör på sig? Och att hon inte reagerar på mamma eftersom att hon lärt sig höra hur hennes steg låter osv?

Jag har flera har som absolut reagerar pa liknande satt om de vacks och inte vet vad/vem det ar som vacker dom. Skall o gorma forst, fraga sen.

TS:
Yrvakna hundar kan vara lite sadana, eskalerar det sa hade jag kanske oroat mig, men som det ar just nu ar det bara en ung valp som ar trott och reagerar pa att bli vackt av nagot som hennes hjarna inte pa en gang berattar vad det ar.

Gor ingen grej av det, bara "Asch, tonten, ga o lagg dig igen".

Om det brukar vara helt mörkt där valpen sover på kvällen så hade jag allra först testat att ha en liten lampa tänd. Kan ha, som någon sagt tidigare, med mörkerseende att göra. Eftersom hon gör likadant med katten som ju går tyst, så förmodar jag att det inte har med hörseln att göra. Hon måste ju höra katten i så fall, annars hade hon fortsatt sova. Sen kan det vara så att det är den s k spökåldern om hon har börjat med beteendet nyligen.

Brukar man ögonlysa rasen och registrera resultatet på SKK? I så fall hade jag ögonlyst så fort det är registreringsbart, bara för att kolla att hon inte har ärftligt fel på sina ögon.

Så gör vår hund också, 10 år gammal. Hon skäller inte men gruffar till och rusar fram till dörren. Dåligt morgon humör :p
Är väll att hon sover tungt och sen ändå har extra behov av att vakta på natten = vaknar yrvaken och ska skrämma bort inbrottstjuvarna, inser att det bara är jag/ katten och går och lägger sig igen.

Ja, det är så vi reagerar nu när det händer. Vi gör ingen grej av det alls. Men jag var osäker på hur vi borde göra, så därför frågade jag här. :) Tack för ditt svar.

Ja, det är något som har börjat ganska nyss. Så det var det som förvånade oss att hon började hålla på sådär.

Ja, man brukar ögonlysa rasen, och vi planerar att göra det med. :)

Fast 10år, då kan den ju vara rejält gammal, beroende på ras och skick. Tycker det skiljer sig ganska mycket på en sexmånaders.

Till Ts: Ja, jag menade hörseln, att kolla den. Jag kan inte påminna mig att jag har träffat en valp som gör så regelbundet, en gång skulle jag inte bry mig om. Men om det är regelbundet, tycker fortfarande det låter skumt.

Ja, det är något som har börjat ganska nyss. Så det var det som förvånade oss att hon började hålla på sådär.

Då skulle jag fundera på om det helt enkelt är spökåldern, min 6.5-månaders gör så ibland nu, far upp och skäller på något ljud, sen är det som han inser - när varken vi eller de andra hundarna reagerar - att det nog inte var något och så somnar han om igen. Det är något som i hans fall kommit senaste tiden, ganska typiskt vid den här åldern enligt min erfarenhet - att de reagerar på saker alltså, sen HUR och VAD de reagerar på är ju väldigt olika. En del reageerar på oväntade ljud, andra reagerar på "konstiga saker" ute - ofta saker som de sett många gånger innan, typ soptunnor, stora stenar etc. - en del reagerar bara när det är mörkt, osv. Tror alla mina har haft såna perioder, nånstans runt halvåret, även om det varit rätt olika vad de reagerat på och hur mycket.

Jag skulle också tro på spökåldern, på kvällen är väl valpen extra trött, kanske lite övertrött, och reagerar väl mer på instinkt innan medvetandet vaknar.
Vår vovve har nog alltid kunnat göra sådär, om han somnat någonstans dagtid och han verkligen sover djupt och det hörs något ljud så kan man höra att han börjar liksom skällyla fortfarande i sömnen och man hör hur han gradvis vaknar under skällylet och när han är helt vaken blir han tyst och gruffar lite innan han somnar om :D

Fast 10år, då kan den ju vara rejält gammal, beroende på ras och skick. Tycker det skiljer sig ganska mycket på en sexmånaders.

Till Ts: Ja, jag menade hörseln, att kolla den. Jag kan inte påminna mig att jag har träffat en valp som gör så regelbundet, en gång skulle jag inte bry mig om. Men om det är regelbundet, tycker fortfarande det låter skumt.

Ja men hon har gjort så mer eller mindre hela livet :)

Kan uppdatera och säga att det har inte hänt nu på flera dagar! Så det är alltså inte längre någonting som sker varje dag (och det kom ju plötsligt, så det är ju ingenting hon har sysslat med hela sitt liv heller). :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka