Fantasischampoo?!

E

Emelie3

Jag tror nog att det är ett sånt schampoo jag söker :angel:, men jag tänkte om någon här av alla kloka bukevetare, vet om det finns något schampoo, som både tar bort smuts, men även kanske så att fästningar och liknande trillar av?

Det är så att min lilla dam går på bete och innan jag kör hem henne så tänkte jag tvätta henne och så och om det då är några sådana små fästningar som man inte har fått bort, eller annan "ohyra", vilket jag iofs inte tror att hon har, så tänkte jag att det kansek finns något sådant schampoo, antagligen är det ett fantasischampoo jag söker, men man kanske har tur ;).

Okej, det kanske är lite skrattretande, men aa om någon vet så tala gärna om det :D:angel:

Sv: Fantasischampoo?!

Tänk på att hästen behöver sitt fett i hårremmen under hela sommaren som skydd mot insekter. Insekterna finns nog kvar ett tag till även efter hästen kommit hem från betet. för hästens skull är det bättre med att schamponera senare.

Och min erf är att tvättad häst, som gärna luktar äppelblom eller liknande, drar till sig mycket MINDRE insekter än en skitig..

Fast om det nu skulle vara så, så har jag ett flugtäcke hemma, men egentligen så är det mest fästningarna, som jag rädd att man missar för de är så förbaskat små, som jag vill komma åt, hon har inga större problem med andra insekter. Men tack för tanken!

Äppelblom, skall lägga det på minnet, får leta upp ett schampo som innehåller det!

Jag har gjort det, men hon får småååå pytteytte fästningar på benen som knappt går att se, det är dom jag är rädd att man missar :crazy:

Fettet i hårremmen är det bästa insektsskydd hästen har. En nytvättad häst som kommer ut i en beteshage är mums för insekterna. Många hästar som kommit nybadade till sina sommarbeten har fått stallats in igen pga att de blivit helt sönderbitna.

Fettet i hårremmen är det bästa insektsskydd hästen har. En nytvättad häst som kommer ut i en beteshage är mums för insekterna. Många hästar som kommit nybadade till sina sommarbeten har fått stallats in igen pga att de blivit helt sönderbitna.

Jo, jag vet att de sägs/påstås så. Och jag säger inte att det är fel.

Däremot, så med HÖGT insektstryck, och ett par hästar som varit OTROLIGT känsliga för insekterna så har jag ju provat både det ena och det andra. Och (till min förvåning, ska erkännas) insett att MINST insekter drar de till sig (här iaf) om de är nybadade och luktar 'parfym' av något slag, där (syntetisk) äppelblom av någon anledning fungerade bäst.

När de blev skitiga igen blev de mer bitna och mer ansatta av insekter igen.

Nu ska tilläggas att mina inte kastas ut på betet och sen går där, utan de tas in och visiteras, arbetas etc dagligen, och får då flugmedel applicerat osv. Möjligt i det långa loppet om du släpper en häst obehandlad som ska fortsätta gå obehandlad, att 'skitig vinner'.

Min häst hade också mycket mindre ont av insekterna när hon var nyschamponerad. Dessutom tyckte både hon och jag att det var skönt att tvätta bort gamla rester av myggmedel, svett och så vidare.

Brukade bada henne 2-3 gånger i månaden på sommaren, med Fiebings schampo. För övrigt det överlägset bästa!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 596
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 282
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka