Sv: Fann avlivade hästen vid liv
Jag har flera ggr hört att man om man väljer att avliva med spruta kan riskera att få en häst som kämpar och inte lägger sig ner. Alltså en obehaglig dödskamp med en förvirrad häst som reser sig, störtar, reser sig igen osv. Alltså att sprutavlivning bara är lämpligt om hästen redan ligger ner. Är det en skröna?
Delvis. 'Gamla' (det används ju fortfarande) medlet, pento, så kunde vissa hästar 'kämpa emot'. Det var dock individuellt, en del blev groggy, och la sig tämligen odramatiskt. Lägga sig alltså, inte 'störta' (vad jag sett/hört ang pento iaf, det BORDE dock kunna hända, kan ju hända med smådjur som står upp iaf, ffa om de är nedsatta i allmäntillståndet i övrigt. Min lillvovva verkligen stöp från stående på pento, men hon var riktigt dålig med). Dock så vissa hästar kunde 'kämpa emot tröttheten' mer än andra, gå ner på knä, kämpa sig upp, ragla, vackla etc innan de la sig.
Jag kan inte sia så mycket om hur hästen upplever det, rent spontant så VERKAR det i de fall jag sett ungefär som när mans jälv 'kämpar' sig ur en narkos. Dvs man VILL vakna, men det är svårt att stå emot sömnen, man vill lyfta huvudet men kroppen lyder inte riktigt. Det är en 'kamp' ja, men inte stressande (alltså som jag upplevt det efter narkos).
Det är dock risken för det som gör att jag inte vill använda 'gamla sprutan', JAG har otroligt svårt att se det där, även om det inte är lång tid (par minuter i de fall jag sett) och inte våldsamt så det är för mig snudd på outhärdligt att se.
Nya sprutan, dess fördel är ju att den verkar fortfarde och de inte (oftast iaf, kanske kan hända?) inte 'kämpar emot'. Utan i idealfallet så pang poff faller de som på bult. Enligt 'min' klinik så de flesta sätter/lägger sig ganska odramatiskt om de inte faller pang poff. MEN, de kan bli exalterade, dvs väldigt aktiva istället. Och stegra sig och liknande. Dvs motsatsen mot groggy och vingliga. Det är inte heller det roligaste att se, men jag har lättare för det om jag måste välja (helst ser jag ju pang poff modellen), och det är under kortare tid.
Vill man vara helt säker på att slippa annat än 'pang poff-fall' ska man bulta.