Fångtråd för oss som har fånghästar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Forest Autumn

Trådstartare
Detta är tänkt som en tråd för oss som har haft fånghästar ett tag och satt oss in i en del av problematiken. Alla som har gjort det vet att det ständigt finns massor att oroa sig för och att behovet finns att diskutera ex förstärkt puls, fruktanhalten i betet, ändrad metabolism osv. Det finns dessutom en hel del artiklar att läsa om rehabilitering av fånghästar på nätet och vi kanske skulle kunna diskutera en del av dessa. Alltså en tråd för de (oss) som är nördiga mer på detaljnivå och gärna vill diskutera ex sockerhalter i grovfoder i lugn och ro utan att skrämma bort den som snabbt bara vill ställa en mer övergripande fråga.

Sv: Fångtråd för oss som har fånghästar

Jag kan börja.

Jag antar att alla har massor av snö i sina hagar idag. Men den kommer väl förhoppningsvis att försvinna. Och då blir i alla fall mitt bekymmer var jag ska släppa min fångponny någonstan dvs vågar jag låta henne gå utan munkorg när snön har försvunnit?

Detta med socker och fruktaner på bete är vad jag har förstått ngt av det svåraste när det gäller fånghästar. Detta pga det finns så många faktorer som påverkar hur mkt av dessa kolhydrater som finns i gräset vid ett visst tillfälle. Man skulle ju kunna tro att det är helt ofarligt när snön försvinner. Men jag läste ett antal artiklar om vintergräs/dött gräs i höstas och de gjorde mig lite betänksam. Här längre ner är ett utdrag ur en av dem

efter min översättning
Enligt förftattaren så kan gräset leva under snön och det är bara om hela grässtrået är helt brunt även längst ner närmast marken som man kan räkna med att det inte kan producera ngt nytt socker. Om det sedan har regnat eller snöat på det bruna gräset så har sockret/fruktanerna vattnats ur.
Så jag får väl krypa omkring på marken och studera vad som finns.
Hur tänker ni andra göra?

"Water Soluble Carbs will not wash out of grass until iis completely dead and brown. Then you have to have enough rain or melting snow after it’s completely dead to leach the sugar out. Until then, please take care with your high risk horses. Proceed with caution, and allow them to acclimate slowly, just as you would if it were June. It might be best to assume that any green grass that has been subjected to repeated freezing nights is candy - full of sugar, even if there is snow on top. If it’s still green, the rain/snow cannot leach out the sugar.
Watts, KA,"

hämtad ur nedanstående artikel
When is dead grass safe?

http://www.safergrass.org/articles/index.html

Senast ändrad:

Bra initiativ tycker jag, och hoppas den kan få vara kvar. Jag har ibland känt 'dåligt samvete' i den andra fångtråden när diskussionerna blivit väldigt teoretiska och djupa. Det är ju just de diskussionerna jag finner intressanta och jag lär mig av, men har tänkt på stackars NN som står med nydiagnosticerad fånghäst, som har tusen frågor om allt från hur tjockt ströet ska vara, när ska man röntga, hur ska man få i hästen butta, och kan nån berätta mer om fång typ. Och hamnar i en diskussion om MMP, Cox-hämmare osv.

Jag hade 'vänt i dörren' i tråden om jag varit NN. Och även om de vågar kasta sig in, är det så lätt inlägget drunknar i den övriga diskussionen. Så jag tror alla vinner på att separera ut de mer 'nördiga' (om jag får säga så) diskussionerna.

Måste passa hovis nu, men ska ge mina fem cent ang gräset sen - som jag fö har ångest för sen när det kommer fram/upp igen.

Har också tänkt lite framåt......
Hoppas därför att snön smälter långsamt, så det blir lagom mycket åt gången han pillrar i sig .
Jag har aldrig haft munkorg på honom och vill inte använda det heller.
Jag tror dock att det värsta blir ju när snön är borta och dom första stråna tittar fram och det fryser igen:eek:( Hög fruktan )
Det är nog dom nätterna/ dagarna som jag får passa mina hästar på !
Dom går på Lösdrift

Hej från Hambo

Jag håller med dig. Det känns lugnast om det smälter långsamt. Jag får väl försöka att stängsla in henne efter snödjupet. Hon är grym på att leta efter mat hela tiden.
Det värsta är nog om snön ligger kvar länge och det sedan blir ganska så varmt och soligt.

Jag har ju också huvudvärk kring det där. Hagen de går i nu är rätt hårt nedbetad innan snön kom. Men hagen de ska gå i i sommar har legat i träda i flera år. Dvs det var högt, övervuxet gräs när snön kom. Vet inte hur det ser ut nu, om det är helt vissnat eller om det är grönt i 'botten' på den. Det var det in i december iaf i den hagen de går i nu, gröna strån i botten alltså.

Min plan är att så fort det går att stängsla stängla in hagen de ska gå i, så att de betar av det gamla övervuxna så snart som möjligt. Men sen hur man ska hindra det uppkommande, det är ju en omöjlig ekvation. Målet är ju att nå ett läge där hagen hålls extremt nedbetad/snudd på stampat jordgolv. Men vägen dit, den kommer innebära risk hur jag än vrider på det =/

(Skoningen gick sådär. Inga ledtrådar att tala om, mkt krånglig med HF. Skodde bara om fram nu, tar bak + shettisen nästa vecka, det är så förbenat kallt för hovslagaren, och blir det klinik kommer de ju rycka framskorna och då ska de på igen, så.. På pluskontot känner jag revben tydligt, depåer är kvar dock och intrycket är 'rund ponny'. )

Har också funderat på hur jag ska göra när snön försvinner....
Mitt sto ska ju föla i maj och det sista jag vill ha är ett nytt fånganfall i värsta högdräktigheten!

Funderar på om det är bättre att låta henne gå i liten hage fram till hon har fölat helt enkelt, och sedan släppa henne med dom andra. Det blir väl fram emot juni kanske och hur farligt är gräset då. Ska man släppa i stora vinterhagen först och vänja in på betet. Det är gräs i stora vinterhagen också. Gud vilken fångest!!! Gaaaahhhhh! :eek:

Vill ju gärna att mor och föl ska få går med dom andra, fölis lekkompisar osv...

Är nog svårt säga vad som är bäst. Om du vänjer in under högdräktighet kan du ju få en succesiv invänjning, den blir ju lite knepigare med fölis vid sidan där i juni när det är 'massa gräs överallt'. Samtidigt så det späda vårgräset är ju en tickande bomb. Om det är bättre eller sämre i juni är ju svårt att säga specifikt iom att det beror på nederbörd, temperatur osv var frukanhalterna hamnar.

Jag skulle försöka ha en grundplan och ändra den efter vädret? Blir det en mulen, regnig vår (men inte översvämning), eller blir det en varm, mycket torr vår t ex - det skulle påverka hur jag gjorde där sen i vår.

Jag har hört att fång på digivande ston är mycket ovanligt, jag vill dock kolla upp om det finns belagda bevis för det eller bara är sånt som 'sägs' innan jag ordar mer om det. (och det tar ett tag, nattjobb nu, med förlängda pass så nästan dygn). Men OM det stämmer är det ju en fördel i ditt läge. Inte så du ska skita i allt, men med korrekt invänjning, avvägt bete osv så har du ju en ökad chans att det ska fungera.

Men jag är lite förvirrad över gräset. Vilket är värst, kort nedbetat eller långt övervuxet? HAr för mig att det ska vara hög risk tex när det regnat efter en torrperiod?

Gräset i vinterhagen betas ju ner från början. En idé är ju att låta snön och alla ev frost försvinna och sedan släppa ut henne dagtid ihop med dom andra i vinterhagen, då är hon "med" när gräset kommer upp. Det är ju inget "betesgräs" utan bara en stor hage med stort tryck men där det växer gräs som hästarna knaprar från början sas.

Skulle behöva lite hållhakar, vid vilka väderförutsättningar, temperaturer osv gräset anses som farligast resp bäst.....

Känns lite som att bara fölis kommer ut blir allt bättre, det är ju inte riktigt sant men det känns iallfall som att det lättar lite iom det....

Jag har läst en hel del (massor) om fruktan i gräs och egentligen kommit fram till att man kan aldrig veta så det är lika bra att glömma det. Nu fungerar man ju inte så som fånghästägare utan man får ändå försöka lista ut vad som är bäst/sämst.

Kort gräs som alltså är i början av växtfasen innehåller mer socker/fruktan än gammalt långt gräs. Det nyare har mer blad och då mer cellinnehåll= farliga kolhydrater medan det äldre mest består av cellulosa = ofarliga kolhydrater. Men sedan beror det på mängden gräs de kan sätta i sig. Om det knappast växer ngt så kan det ändå vara bättre.

Det tryggaste gräset är det som vuxit i mulet väder med mkt regn. Det farligaste i torrt väder med sol och kalla nätter. Sedan kan det vara farligt även efetr en torrperiod när det sätter fart att växa igen.

Men även grässort, skugga på betet osv spelar in.

Under fem plusgrader ska man börja vara försiktig då växer gräset knappast alls utan lagrar bara det bildade sockret som fruktaner. Under noll ska man vara jätteförsiktig.

Jag har också läst om digivande ston och mindre risk men är inte helt säker.
Jag hade nog låtit stoet vara kvar i säker hage hela dräktigheten. Och sedan släppt ut henne till de andra. Då lär också risken med betet vara mindre. Det säkraste betet är troligen mitt i sommaren (lite beroende på var man bor) mardrömmen måste vara ett fånganfall under slutet av dräktigheten.

Senast ändrad:

Hållhakar finns här, men man blir lätt deprimerad precis som F-A säger när man börjar sätta sig in i det - det kan vara rakethögt fruktan när man minst anar det med. Men, hållhakar att utgå ifrån har du här:

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Men som sagt, en rad andra saker spelar in med, men det redogjorde Forest för.

Jag har gjort samma tolkning som henne, att 'det går fan inte veta, det kan vara livsfarligt jämt', och försöker att undvika de allra värsta triggerserna, men har någonstans valt att ett vettigt, värdigt hästliv måste gå före. I översättning så jag är försiktig när gräset är extra stressat, men springer inte och tar in/ut mitt i natten (mina går ute ca från 16-18 - 09-10, inne dagtid större delen av sommaren) för att nu har tempen ökat, solen kommit fram ur moln etc.

Däremot kommer jag följa våren noga, och försöka sköta avbetning när det är mulet och regn men vettig temp, och inte när det är torrt och soligt t ex.

J
Min plan är att så fort det går att stängsla stängla in hagen de ska gå i, så att de betar av det gamla övervuxna så snart som möjligt. Men sen hur man ska hindra det uppkommande, det är ju en omöjlig ekvation. Målet är ju att nå ett läge där hagen hålls extremt nedbetad/snudd på stampat jordgolv. Men vägen dit, den kommer innebära risk hur jag än vrider på det =/

(Skoningen gick sådär. Inga ledtrådar att tala om, mkt krånglig med HF.

Du får väl skaffa ngt annat djur som äter upp gräset. Några får eller annat kul.

Det var ju tråkigt att du inte blev klokare. Men vad jag förstår så har han inte blivit sämre? Nu minns jag inte riktigt, ursäkta, men syns det ngt i lamellranden efter fånganfallet i somras?

Varken sämre eller bättre nej. Lamellerna kanonfina och helt normala sen i höstas. Går inte se på dem han alls haft fång. Syns inget i dem nu heller, men det har ju iom tappskorna etc inte växt så mycket och alltså inte verkats mer än marginellt.

Det enda som fanns att hitta idag var att han fortfarande sviktar lite i sulan, dock mkt bättre än förr. Sulan har blivit tjockare med, men är 'porös' eller hur man ska säga, hornet ser inte riktigt ut som det borde. Sviktar lite mer på ett ställe, men reagerar inte med ömhet där. Klämde ihop trakterna på honom igen - inget.

När hovis slog i nya söm så första sömmen ingen reaktion, andra reagerade han, inte med att rycka åt sig, men öronen bakåt, synliga ögonvitor och häftig andning. Om det var för det kändes eller han var rädd det skulle kännas vetefan. Sen var han ju skeptisk varenda söm, så, inget klockare. Han är ju som sagt såå himla svår sådär, då han reagerar lika oavsett om det gör ont eller han minns det har gjort ont eller att han tror det ska göra ont.

Skötte sig fint på VF.

Hovis la tjärdrev under sulan på HF, för att torka upp lite om det var därför det var lite poröst.

Får etc äter så dåligt, de är nästan kräsnare betesdjur än hästar tyvärr. Sen är det ett halvt företag skaffa får om jag ska ha egna, grannen har ju får, och det är en massa regler jag bör fylla för att inte dra hit smitta, iom att han har en 'ren' besättning. Får låna får av honom om jag vill, men de har betat den där hagen förr, och de är helt värdelöst kräsna och äter otroligt selektivt i den, det är ju mycket 'skräp', och de äter liksom det gottaste och sen bräker de dygnet runt och hävdar att de svälter och maten är sluuuuut.

Senast ändrad:

Jag förstår att du har haft får tidigare. Jag håller med dig helt och hållet om hur dessa djur fungerar, fast vi har kvar våra.

Hur förklarar hovis att sulan är lite annorlunda (undrar mest är inte alls bra på detta med skoning och verkning).

Han har ingen bra förklaring, annat än om det varit fuktigt. Då kan det bli så. Samtidigt så minus 15 - 20 ger inte mycket fukt, och det fanns inget mellan sula och sko när vi tog av (typ snö/is, gödsel eller något), och den andra foten är ju normal. Men det var därför han la i tjärdrev, om utifall att, för att torka upp. ANnars kunde det vara att kroppen producerade väl häftigt eller hur han förklarade. Sulan kändes dock inte fuktig/rötig/nåt sånt. Men just det där porösare det såg ju jag med. Det blev dock lika när han stod inne för sitt fång, liksom överflödig sula som var porösare, då berodde det ju på att sulorna inte slets alls. Inte dubelsula alltså, utan bara att iom frånvaron av den naturliga nötningen gjorde att det där som annars effektivt försvinner då inte försvann.

precis som du säger så får man väga förmodad fruktanhalt mot mängd gräs. dvs några korta strån med massa fruktan är bättre än massa högt gräs med medium fruktan, för då blir den totala mängden hästen får i sig mkt större.

därför tycker jag att det bästa sättet är att låta hästen gå i samma hage hela våren, så att den vänjer sig vid gräset i den takt det växer upp. vill man sen släppa i en hage med mer gräs på sommaren så är hästen redan van vid en hel del gräs och övergången blir mkt mindre. förutsätter ju dock att man har tillgång till gräshagar året om.

har man någon hage som ligger i skugga så är det bäst att ha fånghästen där.

Ah mycket bra initiativ och starta denna tråd.
Jag har en shettis som har haft fång några gånger genom de senaste åren.
Och måste säga att man blivit mycket nojig vad man vågar göra, fodra och sköta sin fånghäst. Det jobbigaste är hur man än vrider och vänder på information som finns så är alltid risken att fången kommer tillbaka.
Jag har varit otroligt försiktig sen första gången hion fick fång och följt alla råd men andå har hon fått fång igen.:confused:

Senaste gången var nu i sommras, har ändå låtit göra en grushage där hon går tillsammans med sin bästa vän. Hon fick bara hösilage som hon ätit hela vintern ändå fick hon fång! Vet inte om det berodde på en hovböld så det blev belsatningsfång eller vad....men det lär jag aldrig få veta heller.
Men denna gången var de en mardröm, de först fånganfallen började gå tillbaka direkt vid medicinering men denna gång höll jag på i 4 veckor innan vi fick det att gå tillbaka. Fick åka till klinik där hon blev intagen och fick gå på stark medicin.:(
Nu har hon trots allt varit hur pigg och frisk som helst hela hösten och vintern. Har bytt till hö istället för hösilage (kan ju varit hösilaget).

Men nu börjar jag bli riktigt nojjig hur jag ska gå tillväga vid snösmältningen.
Tycker synd om dem att behöva flytta in i grushage, helst skulle jag vilja att de gå i en sliten vinterhage och stödfodra med hö hela sommaren men jag vet inte om jag vågar försöka, eller hur jag ska vänja in henne.

Hur skulle ni göra??? Munkorg? Tacksam för all tips och råd.

(veterinären som behandlade henne på klinik tycket att jag kunde försöka vänja in henne på lite gräs redan i höstas men jag vågade inte, blev hö och grushage tills snön legat ett tag)

Får etc äter så dåligt, de är nästan kräsnare betesdjur än hästar tyvärr. Sen är det ett halvt företag skaffa får om jag ska ha egna, grannen har ju får, och det är en massa regler jag bör fylla för att inte dra hit smitta, iom att han har en 'ren' besättning. Får låna får av honom om jag vill, men de har betat den där hagen förr, och de är helt värdelöst kräsna och äter otroligt selektivt i den, det är ju mycket 'skräp', och de äter liksom det gottaste och sen bräker de dygnet runt och hävdar att de svälter och maten är sluuuuut.

Oh shit jag som tänkte skaffa två får till våren. Kanske finska får är mindre kräsna?:angel:

KL

Jag lägger in ytterligare en fråga...

Hovis kommer på fredag och jag har egentligen tänkt att jag skulle ha broddar då. Redan nu är det lite halt på vissa ställen när man ska gå till hagen (bakbenen kanar iväg lite ibland) och det lär ju inte bli bättre när all denna snö börjar tina och frysa om vartannat. Dessutom vill jag gärna sätta i gång och promenera lite igen, speciellt nu när underlaget är mjukt på dom flesta ställena.

Men hur har ni gjort? Finns det någon risk? Har ni två eller fyra broddar? Det känns som att det kanske skulle räcka med två broddar, men jag gillar inte den lutningen det blir på hoven då (påminner för mycket om hovbensrotation tycker jag:crazy:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka