Sv: Fångtråd för oss som har fånghästar
Ah mycket bra initiativ och starta denna tråd.
Jag har en shettis som har haft fång några gånger genom de senaste åren.
Och måste säga att man blivit mycket nojig vad man vågar göra, fodra och sköta sin fånghäst. Det jobbigaste är hur man än vrider och vänder på information som finns så är alltid risken att fången kommer tillbaka.
Jag har varit otroligt försiktig sen första gången hion fick fång och följt alla råd men andå har hon fått fång igen.
Senaste gången var nu i sommras, har ändå låtit göra en grushage där hon går tillsammans med sin bästa vän. Hon fick bara hösilage som hon ätit hela vintern ändå fick hon fång! Vet inte om det berodde på en hovböld så det blev belsatningsfång eller vad....men det lär jag aldrig få veta heller.
Men denna gången var de en mardröm, de först fånganfallen började gå tillbaka direkt vid medicinering men denna gång höll jag på i 4 veckor innan vi fick det att gå tillbaka. Fick åka till klinik där hon blev intagen och fick gå på stark medicin.
Nu har hon trots allt varit hur pigg och frisk som helst hela hösten och vintern. Har bytt till hö istället för hösilage (kan ju varit hösilaget).
Men nu börjar jag bli riktigt nojjig hur jag ska gå tillväga vid snösmältningen.
Tycker synd om dem att behöva flytta in i grushage, helst skulle jag vilja att de gå i en sliten vinterhage och stödfodra med hö hela sommaren men jag vet inte om jag vågar försöka, eller hur jag ska vänja in henne.
Hur skulle ni göra??? Munkorg? Tacksam för all tips och råd.
(veterinären som behandlade henne på klinik tycket att jag kunde försöka vänja in henne på lite gräs redan i höstas men jag vågade inte, blev hö och grushage tills snön legat ett tag)