Fångsymptom?

F

Fjunet

Kom till stallet idag och såg min minishettis gå i en hage med gräs upp till magen :eek: Tog in honom 15.30, då hade han betat i den hagen sedan 14.00. När jag tar ut honom ur hagen vill han inte gå på grusvägen som han alltid gör annars (går alltid bakom mig), utan han vill gå på gräset vid sidan av vägen. Släpper honom sedan i ridhuset, han sprang någon liten runda, sedan stod han bara still :confused: Kan säga att min häst brukar få tokfnatt i ridhuset annars. Tog in honom i stallet och stallägaren säger att det är endast ogräs i den hagen, därmed inget fett eller protein. Känner på kusens hovar och höger framhov är varm... Låter honom stå i stallet i cirka en timme för att se om det kanske bara var något tillfälligt - fortfarande varmt. Släpper ut honom i hagen igen, även denna gången ville han inte gå på grusvägen. Lät honom vara ute i 20-30 minuter för att se hur han rörde sig i hagen, samt för att se om hoven blev varmare av att han åt mer. Tog in honom, ville fortfarande inte gå på grusvägen. Fortfarande varma hovar. Kan säga att han dessutom stod stilla och tom sov i stallgången, detta är inte likt min häst :smirk: Inga problem att lyfta hovar eller placera vikt på hoven.

Kan fång verkligen komma så snabbt? Och bara i en hov? Och är ogräs verkligen så mycket ofarligare (enligt mig så var där dock mer än ogräs, menmen :smirk: )?

Sv: Fångsymptom?

Det spelar ingen roll att det bara är ogräs...det blir ju ett FODERBYTE för hästen om den inte är van att gå där sedan förut. Gräset är mycket näringsrikt nu. Fång kan uppkomma snabbt...Blir du alltför orolig så ring veterinären.

Ska ringa veterinären nu, måste ändå boka tid för vaccinering.

Han går inte i en hage alls. Han har ingen hage. Finns en tråd på Hästverksamhet om det...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30