Fångrisk?

Prickig

Trådstartare
Här har ni ännu en som länge snokat runt här anonymt men nu behöver råd! :D

Jag har en otroligt matglad 14åring som har varit skadad och inte gjort speciellt mycket senaste året. Har dock börjat sättas igång igen nu. Det är en fullblodskorsning.
Hon har stått uppstallad hela sitt liv fram tills i vintras, då hon fick komma ut på en lösdrift, där det var fri tillgång på mat som gällde med storbal i hagen.
Har nu blivit uppstallad igen då vi märkte att hon började bli tjock och hård uppe vid mankammen när gräset började komma upp, och hovis sa att det var första tecknet på fång, vilket jag även vill minnas att jag läst här tidigare.

Hon är ej varm i hovarna eller avlastar på något sätt, dock ordentligt tjock men det kommer det bli ändring på nu när vi börjar komma igång :)

Mina funderingar går lite kring hur hårt hon ska hållas med mat och hage m.m, jag har noll erfarenhet av fång!

Vågar man riskera att låta henne gå i en hage med lite gräs i?
Vågar man beta henne lite för hand någon gång ibland?
Vågar jag ge henne betfor för att få i henne extra vatten och lite salt? Hon dricker knappt alls inne..
Hon får inget kraftfoder alls nu, vågar jga fortsätta ge henne några morötter morgon och kväll?

Som sagt så har hon ingen uttalad fång än, men jag är rädd att hon ligger i "farozonen" :crazy:


Så, skjut iväg alla tips, råd och tankar ni har!:bow:
 
Sv: Fångrisk?

Hästar som börjar bli överviktig får oftast en fettansamling i nacken, kallad fångnacke. Men det har inget med fång att göra. Hästar som har IR får oftast en *fångnacke*.
 
Sv: Fångrisk?

Lika mycket som att det heter överbelastningsfång...då det inte är en fång utan en läderhudsinflammation, som att man säger proteinknölar..då det inte handlar om det.
 
Sv: Fångrisk?

Damen löste det hela genom att få kolikkänningar, så passade på att ställa alla ovanstående frågor till veterinär när jag ändå hade henne på tråden.
Som tur var släppte det fort, men vill gärna ha alla tips och råd av er som har fler! =)
 
Sv: Fångrisk?

Läs forskningsrapporter och försök att komma fram till vad som är bäst just för din häst. Skölj betfor, det är bra med fibrerna, ge ev. probiotika typ Mikrobalans. Får hon kolikkänningar så skulle jag vara försiktig. Ta bort allt kraftfoder. Ge inga onödiga morötter! Beta för hand, bete i hage men ha koll. Sen det viktigaste, motion.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångrisk?

En häst som får fångnacke har inte automatiskt fång utan de är insulinresistenta. Det gör att cellerna inte tar upp sockret som bundit till insulin och hästen kommer då att utsöndra stora mängder insulin i blodet för att hålla ner sockerhalten. När sockret då är slut så kommer insulinhalten fortfarande vara hög. Problemet med detta är att risken för fång ökar kraftigt när så sker.
Det man ska tänka på med en sådan häst är att hålla den i lagom hull, se till att hålla ner mängden socker och stärkelse i fodret och att man rör på den.
Mängden socker i foder är ett kapitel för sig. Spannmål går bort, vanlig betfor är sockerbomb, många pelleterade foder innehåller 10% melass, hur mycket socker du har i ditt hö får du analysera, gräset är sockerbomb vid den här tiden på året osv osv. Grovfodret kan man lägga i vatten ca 1 timme för att laka ur delar av sockret ur det. Det kan räcka eller så räcker det inte :crazy:.
Det jag fodrar min häst med är silage (så blött som möjligt), lucernhack utan melass och potatisprotein.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 085
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp