Fångringar eller foderränder

Sv: Fångringar eller foderränder

Jag skulle nog säga fångringar, inte alla kanske, men en del. En fångring är en inåtbuktning i hoven, och ofta är en fångring så att den går neråt i trakten, har jag fått lära mig. En "vanlig" foderring är en utbuktning av hoven.
Den där hover ser väldigt lång och overkad ut, särskilt på sista bilden. Hög i trakten oxå skulle jag tycka, även om det nu inte hörde till din fråga. Den sista bilden är hoven löjligt "hög" i mitt ycke, men kanske finns det anledning till det? Kanske just ska skos om?
Jag får lite "fångkänsla då jag ser hovarna.. Skulle det gå att få bilderna störra tror du? De är väldigt små nu, svårt att se exakt.

Senast ändrad:

Om hästen är regelbundet skodd efter konstens alla regler skulle jag byta hovslagare NUUU!!! :eek:

De ser faktiskt helt fel ut, inte "bara" dags att sko. Om fång, så är det nog lika troligt med belastningsfång som foderrelaterad fång.

Det ser INTE bra ut det där, helt utan att överdriva tyvärr.

fång. hoven har dessutom fått växa sig väldigt hög i trakten, det är typisk. kolla www.hoofrehab.com tror det finns bilder där på hovar som liknar din hästs.

och som skuggi säger, BYT hovslagare!!!!!!!!!

ser alldeles galet ut :s
Måste åtgärdas med det samma. Förmodligen röntgas också

Senast ändrad:

Tyvärr vet jag inte hur man gör bilderna större men det verkar som att den stora randen längst upp på hoven verkligen är en fångrand, den buktar inåt. :cry: Jag har inte märkt att hästen skulle vara halt men nu tycker jag tillika att hon går liite orent om jag inte bara inbillar mig. Vad gör jag nu? :( La förresten märke till den här randen för 3 dagar sedan så den har inte varit där länge.

th_hov004.jpg

[/IMG]

th_hov006.jpg

th_hov009.jpg

th_hov013.jpg

Är det en saddlebred eller en fox trotter du har? Annars förstår jag inte varför hoven är så lång och hög?

Har du en bra veterinär och hovslagare att prata med?

Det är 5 veckor sedan hon blev skodd och hovslagaren har verkat henne sådär, fråga inte mig varför.

Prata med någon som kan titta på hästen och hovarna i verkligheten. Väldigt svårt att bedöma utifrån foton.

Till övriga: vad är detta för rand?

SANY0086.jpg

Vet du om att Pete Ramey är en av grundarna till "vildhästmodellen" och att de har sin egen "syn"

Kan du inte kommentera bilderna istället? För du är väl hovslagare?

Jag undrar förresten om man verkligen kan se på en "rand" vilken orsak den har, dvs foder eller fång? Tänker på som någon skrev, buktar den ut så är det si annars så..

fång. hoven har dessutom fått växa sig väldigt hög i trakten, det är typisk. kolla www.hoofrehab.com tror det finns bilder där på hovar som liknar din hästs.

Det gör det på andra barfotaforum oxå,, det tråkiga är att det bara visas bilder på eftersatt hovvård.

Helt omöjligt att exakt försvara eller dementera skoningen men det finns detaljer som avslöjar att mitt råd är som påpekats, byt till en hovslagare.

Ang. ränderna så ser jag inga "klassiska fångränder" däremot flertalet sk, foderränder och högt upp mitt på hoven en stor rand som mest troligt beror på skoningen.

När det gäller fång så tror jag du kan vara lugn, när det gäller skoningen så borde du bli orolig. Jag vill inte svara mera ingående ang. skoningen än vad jag här skrivit men nitarna påminner om rent hemmasnickeri. Tyvärr så är det presic den här typen av skoningar som dom alternativa barfotarörelserna gärna delger som "normalskoning" och just i detta fall så skulle jag oxå förespråka barfota före den skoningen.

Vad gör jag nu? :( La förresten märke till den här randen för 3 dagar sedan så den har inte varit där länge.

För små bilder och så vidare för jag ens ska vilja gissa, dock skulle jag vara bekymrad över om hovarna såg ut sådär, och håller med övriga om hovslagarebyte.

Men ang randen och tiden, även om du la märke till den för 3 dagar sedan, så är den äldre än så. Den har 'växt ner' från kronranden, och hur länge sen det som orsakat den sas hände beror lite på hur fort din hästs hovar växer, men det är mycket längre tid än några dagar, det är många veckor sen vad det nu var som hände hände.

Dock syns det tydligare just när det kommit ner en bit under kronranden, säkert därför du inte sas lagt märke till den förrän nu, även fast den funnits ett tag.

varför istället?

Jag Kan omöjligt säga att vare sig bu eller bä ang TS fråga, det beror på hur det ser ut under.

Men även jag tycker att det ser ut som det finns en hel del att verka, ang nitning och höjd på sömtag så tror jag det är skodd med travskor av en hemmapulare

Om den nedersta bilden är båda fram så verkar den ha nåt problem som inte bara är relaterat till fötterna

man blir lite ledsen när man ser den tycker jag

TS foderränder buktar innåt

jag undrar också vad den översta föreställer (vilket ben) och varför står den så konstigt?

Senast ändrad:

jo helt klart visar dom ofta "eftersatt hovvård" men någon har ju (o)vårdat dessa hovar man ser på bilderna så det rör sig inte bara om oskodda hästar som lämnats orörda i en hage utan folk som faktisk skor såhär tokigt. och uppenbarligen förekommer det i sverige också av ts häst att döma!

tyvärr är inte alla hovslagare så kompetenta som dom borde. gäller även utbildade men ffa gammla travtränare göran som skor bygdens hästar så billigt och bra. du känner säkert till typen.

jo helt klart visar dom ofta "eftersatt hovvård" men någon har ju (o)vårdat dessa hovar man ser på bilderna så det rör sig inte bara om oskodda hästar som lämnats orörda i en hage utan folk som faktisk skor såhär tokigt. och uppenbarligen förekommer det i sverige också av ts häst att döma!

tyvärr är inte alla hovslagare så kompetenta som dom borde. gäller även utbildade men ffa gammla travtränare göran som skor bygdens hästar så billigt och bra. du känner säkert till typen.

Det finns en ny lagstiftning som gäller från årskiftet 2010,, vi får i framtiden se om den har ngn "verkning" på alla plan.:grin:

KL

Är det inte så att även felaktig verkning/skoning kan stressa hoven/horntillväxten och ge ringar?

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: Luem
·
Hästvård Hej Detta är inte min häst, och det ända jag vet om den är att den är 10år gammal, är inte inriden och har haft fång. Vad säger er...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: moonstruck
·
Hemmet Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 949
Senast: Twinkle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka