FångPonny vad ger man dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mandiiz

Min ponny fick fång tidigt i sommras och vart behandlad i tio dagar på butta.
Efter de har vi vart på ATG två gånger och röngat fötterna på henne.
En fram hov har en liten sänkning inget annars.
Hon är friskförklarad nu.
Ska börja rida henne till våren är de tänkt.
Tömkört henne lite och promenerat henne en del på mjukt underlag.

Till min fråga hon äter cirka 10 kg hö , fjolårshö plus två dl betfor efter samrådan med vet. Hon har tappat väldigt mycket i vikt och tar sig inte på höet.
Skulle i princip kunna ge henne en stor rundbal & de händer inget med hennes vikt.
Så vad kan man ge henne som till lägg till höet?
Hon får salt i maten istället för saltsten p.g.a att hon inte kan ha saltsten.
Hon får även vita mineraler.

Så vad kan man ge henne?
Hon har även dålig mage ..

Sv: FångPonny vad ger man dem?

Jag har ingen erfarenhet av fång än så länge *pepparpeppar*, så har aldrig behövt kludda med sånt. Men lusern kanske ? Eller de är för starkt ? Som sagt, noll koll. :P

jag har fått höra att man kan ge lusern av en del men en del motsätter sig de totalt! :S Jag vet inte :(

Lusern skulle jag inte rekommendera, inte mer kraftfoder än vad som behövs, betforen bör vara lagom om veterinären rekommenderat det.
Var försiktig med äpplen (socker) och morötter (stärkelse), var också fruktansvärt försiktig med gräset/bete till våren och sommaren, helst skogshage.
10 kg hö låter mycket, men det beror väl på ponnyn och värdet i höet, blir ponnyn inte överviktig så. Har ni analyserat höet så ni kan lista ut vad som ev fattas?

Det låter som om din ponny har Cushing. Ta bort allt som det är socker i och låt höet ligga i blöt i en timma + spola ur det. Du kan ge lusern som är sockerfritt också. Det finns även specialfoder ifrån St Hippolyt för hästar med dessa problem.
Kontakta din veterinär och be att han/hon ringer till Strömsholm där det finns en expert på detta. Din häst behöver medicin om det skulle var Cushing, man behöver heller inte alltid göra testet för att få medicinen eftersom man måste spruta ponnyn/hästen med ett preparat som innehåller cortison = ev fångframkallande. Medicinen gör enl vetten på Strömsholm ingen skada om hästen inte lider av sjukdomen. Inget mer bete, äpplen, betfor o dyl.
Jag tror inte att hon behöver extra salt om hon aldrig svettas? Men en ordentlig foderstat behöver hon och du kan få hjälp av St Hippolyts två veterinärer ang detta.
MVH Kryddan

Oj, cushing har jag inte hört talas om. :crazy:

jag tror att du får bättre svar om du skriver frågorna i fångtråd igen på hästvård.

Lusern är utmärkt foder till fånghästar. Det är betfor också om man sköljer ur den ordentligt. En fånghäst ska inte vara dålig i magen det är att be om nytt anfall.

Hur gammal är din ponny, har den längre päls/tappar pälsen senare än andra hästar, dricker den och kissar mer än andra? En anledning till att fånghästar går ner i vikt kan vara att de får Cushings syndrom som ngn annan redan skrivit. I så fall bör den undersökas av veterinär för att få medicin. Annar kan det vara så att den får för lite mat elelr är för dålig i magen.

Min shettis som har haft fång (eller fortfarande har, beroende på hur man ser det...) mår utmärkt på hö + Spiller's Happy Hoof. Det sistnämnda är en "korsning" mellan grovfoder och kraftfoder, kan man kanske säga, och det var veterinären på ATG-kliniken som rekommenderade det åt min svårfödda fångponny.

Angående den dåliga magen, så prova gärna bakjäst om du inte redan har gjort det.

Som Forest Autumn redan sagt, så är fångtråden (på hästvård) ett bra ställe att fråga på!

Lusern är INTE kraftfoder utan grovfoder och mina 3 fångponnyer får det och mår jättebra på det! Betfor har jag dock helt slutat att ge till mina hästar/ponnyer istället får de morötter. Har du analys på ditt hö??? Smyg annars jätte sakta in hö från årets skörd din ponny behöver troligen mer protein!!

Betfor är bra foder till en fångponny speciellt om man häller bort vattnet. Morötter innehåller stärkelse och kan vara olämpligt i stora mängder.

Nä betfor är inte bra till mina ponnyer!!!!!!!!!!!!!!!!! Varken med eller utan vattnet! Och dom får inga jätte mängder med morötter!

Även jag tycker att du skal ställa frågan i fångtråden - där är vi många som diskuterar sånna problem samt allt annat som rör fång och fånghästar mest hela tiden.

Min har också fallat ur lite efter fången, men jag är ganska övertygad om att det beror på för lite protein i höet och har därför börjat ge melassfri lusern och hoppas att det ska ge resultat.

Detta ska även ha en positiv effekt på magen pga pH-värdet i lusernen.

Jag tycker även att du ska försöka få ordning på magen. Det är inte bra att en fånghäst har dålig mage. Dålig balans i tarmfloran gör att de lättare kan drabbas av fång igen. Ett halvt paket jäst i maten varje dag funkar för många.

Hoppas vi ses i fångtråden;)

2 av dom misstänker man (veterinären) att fånget utlöstes av just betfor. Ingenting bevisat men jag chansar inte och båda har varit anfallsfria sedan jag slutade ge betfor!!

2 av dom misstänker man (veterinären) att fånget utlöstes av just betfor. Ingenting bevisat men jag chansar inte och båda har varit anfallsfria sedan jag slutade ge betfor!!

Häller du av vattnet eller sköljer du den uppsvällda betforen nogrannt?

Vad trodde veterinären att det berodde på? tog h*n några prover på dem?

En häst som får fång av betfor (utan att man har sköljt ur den) måste det vara IRvarning på! (IR = insulinresistens)

Jag undrar verkligen om en fånghäst med fungerande insulinkänslighet får fång av betfor. Betfibrer brukar rekommenderas till fånghästar eftersom det inte innehåller ngt av de faktorer man vet kan framkalla ett fånganfall.

Betfor har gott om fibrer och är därmed bra för magen, och är utmärkt som foder åt fånghästar.
Lusern är ett skonsamt sätt att tillföra protein i foderstaten. Det är ju ett grovfoder. Undvik lusern som har tillsatt melass. Min har dock ätit Krafft's lusern (med melass) utan problem. Men det där får man avgöra själv.
Olja är också ett skonsamt foder, som ger ren energi. En balansering av lusern och olja brukar passa bra, man får ju räkna på vad som saknas mest av protein och energi. Men det är snälla foder som ändå ger mycket. Och innehåller inga spannmål eller andra kolhydratrika foder som man vill undvika till fånghästar.

Ingen av mina hästar oavsett om de haft fång eller ej får betfor längre det är 8 år sedan jag slutade ge det!

Båda två är insulinresistenta! Och när dom blev sjuka var båda i mycket bra kondition då jag tävlade med dom i parkörning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar