MonteRose
Trådstartare
Hästen hade en släng lindrig fång förra sommaren. Nu i sommar har jag efter oerhört försiktig invänjning försökt ha honom på bete men efter nån vecka ute dygnet runt så märkte jag att mankammen svullnat upp ordentligt. Efter det får han nu vara inne om nätterna och ute i gräshagen på dagarna med greenguard.
Det märkliga är att om morgnarna är nacken jättefin men på kvällen har mankammen svullnat upp igen. Inte jättemycket men klart märkbart. Håller på att rida igång honom ordentligt för att han ska få motion och han får vara kortare tid i gräshage och jag ser förbättringar.
Men är det någon som kan förklara vad det är som händer i nacken på honom?
Det kan väl inte rimligen vara fett som ändrar sig så snabbt? Och hur fungerar fenomenet?
Det märkliga är att om morgnarna är nacken jättefin men på kvällen har mankammen svullnat upp igen. Inte jättemycket men klart märkbart. Håller på att rida igång honom ordentligt för att han ska få motion och han får vara kortare tid i gräshage och jag ser förbättringar.
Men är det någon som kan förklara vad det är som händer i nacken på honom?
Det kan väl inte rimligen vara fett som ändrar sig så snabbt? Och hur fungerar fenomenet?