Fångnacke som ändrar sig över dygnet

MonteRose

Trådstartare
Hästen hade en släng lindrig fång förra sommaren. Nu i sommar har jag efter oerhört försiktig invänjning försökt ha honom på bete men efter nån vecka ute dygnet runt så märkte jag att mankammen svullnat upp ordentligt. Efter det får han nu vara inne om nätterna och ute i gräshagen på dagarna med greenguard.

Det märkliga är att om morgnarna är nacken jättefin men på kvällen har mankammen svullnat upp igen. Inte jättemycket men klart märkbart. Håller på att rida igång honom ordentligt för att han ska få motion och han får vara kortare tid i gräshage och jag ser förbättringar.

Men är det någon som kan förklara vad det är som händer i nacken på honom?
Det kan väl inte rimligen vara fett som ändrar sig så snabbt? Och hur fungerar fenomenet?

Sv: Fångnacke som ändrar sig över dygnet

Ta bort hästen från gräset om du inte vill att den skall få fång. Vätskeansamlingar i nacken är ett skolboksexempel på IR symptom.

Det är bra att du är så observant.

Träna hästen o du behöver inte vara orolig. Kolla hästen en stund efter ridning o känn skillnaden. Låg rund form i början o slutet hjälper att få bort ödemet.

sålänge den förbrukar vad den äter så är risken liten.

Jag tycker faktiskt att nacken minskar en aning för varje dag. Oroar mig för att jag ska sätta igång honom för fort, bara.

Jag har ökat på med magnesium också. Han har två små bullar på var sida svansen men inga depåer vid manken.

Men vad är det som händer i manken? Är det någon som kan svara på det?

hästen svarar på reaktion på foder med reaktion i manken och i bakre delen av korset lika som andra hästar kan svara på foder känslighet i benen,.... din häst är känslig och har haft fång samt har benägenhet för IR så symptomen är en reaktion på just det den är känslig för helt enkelt, eller enkelt är det ju inte i sig;)

Motion är väl aldrig en oros faktor öht i fråga om såna hästar, ju mer de rör sig desto bättre?

Grabben är inte ordentligt riden på flera år så jag vill inte orsaka någon form av överbelastningsskada. Skulle vara fullständigt förödande om han blir överansträngd och är tvungen att vila helt och hållet. Själv är jag inte så kollossalt rutinerad och det brukar bli alldeles för lite eller alldeles för mycket av det goda.

Läste någonstans att intervallträning var bättre än lågintensiv träning för denna typ av hästar.

Är fortfarande väldigt intresserad av vad som egentligen händer i dessa svullnadsreaktioner.

Folk övervärderar sin ridning o det motsatta av vad en frisk vuxen häst klarar av.

motionsrid i alla gångarter men inte så länge början.
Det du pratar om är som regel fettdepåer o man bör få bort dem på sikt.'

som en kvinnas höfter :p

.... med den skillnaden att en kvinnas höfter inte är farliga, ur fettsynpunkt, men det är däremot mannens kulmage ... och hästars fångnacke!;)

Men kan det verkligen vara fett i nacken? Kan en fettdepå bildas och försvinna så fort? Det kan inte vara nån form av ödem?

Det ska inte vara ödem om din häst är IR och har EMS (Equine Metabolic Syndrome). Dock så lär det vara fettdepåer med höga nivåer av kollagen och en massa små blodkärl.
Troligen så växlar hårdheten på depåerna under dagen också.

Inte för att jag fattar ordentligt i alla fall men tack för svar!

Har missat att svara på ditt tidigare inlägg....
Som jag har fattat det så går det inte att fastställa IR med ett "enkelt" blodprov.
Ska man få sanna värden på glukos och insulin så måste hästen fastas.

.... med den skillnaden att en kvinnas höfter inte är farliga, ur fettsynpunkt, men det är däremot mannens kulmage ... och hästars fångnacke!;)

Nej men det är lika svårt att få bort- depån går sist innan svält börjar.

Mannens fett brukar även sitta runt organen i buken- varav faran.

Hade helt fått för mig att det fanns ett bättre/modernare sätt som enbart involverade ett "soft challenge" där man gav hästen en viss mängd (per kilo kroppsvikt) med pellets som är bunden med melass för att artificiellt höja insulin-nivån i hästen. Provet skulle sedan tas en eller två timmar senare för att se hur snabbt hästen kunde ta upp och/eller göra av med insulinet.

Dock, så hittar jag inte forskningen som jag tänker på, så jag kanske har lite otur när jag försöker tänka.. :)

Mycket hände runt 2005-2007 när det gäller IR/EMS forskning, så se till att de du snackar med är up-to-date när det gäller informationen.

Aha, den metoden har jag inte hört talas om. Ska söka lite o se om jag hittar något.

Fett ändras inte över en natt, det är helt omöjligt. Det är vätska.

Samma sak med bulorna över ögonen som hästar med PPID får (men också vissa IR), de kallas supra orbital fat pads men det är inte alls fett eftersom de försvinner på någon dag när hästen medicineras.

Sen kan det förstås vara fett i mankammen också! Men det är mer konstant och inget som växlar på en dag.

Jag vet att jag har läst om detta nånstans (en uppsats från SLU som jag tyvärr inte hittar just nu. Någon som vet vilken jag menar?). Tydligen binder hästar vätska vid större kolhydratintag (så som även människor gör). Och kolhydrater ("socker") får ju hästen i sig via gräset.

Det var likadant på min häst som du beskriver, MonteRose. Just att det var stor skillnad på mankammen även inom ett halvt dygn. Fast min häst blev inte bara tjockare/smalare om mankammen, hon fick även ett ca en cm tjockt lager över hela kroppen beroende på vad hon hade ätit. Märker du samma på din häst?

Min egen erfarenhet är att detta med att kolhydraterna binder vätska till kroppen verka stämma för jag märkte stor skillnad i omfång på henne om hon åt hö med för högt socker eller tex gick i en nerbetad hage med bara massa klöver (kolhydratrikt) istället för en hage med nån dm högt gräs. (Och för den som undrar varför hon fick gå på klöver så var det innan jag visste mer om detta.)

Intressant.
Jag mäter honom med viktmåttband så gott som varje dag men har inte jämfört morgonmått med kvällsmått. Det ska jag kolla upp. Nu har han iofs hållt sig relativt stabilt osvullen i nacken så det kanske inte ger så mycket.

Man hade ju då oxå velat veta hur mycket han kissar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka