fångnacke eller fettnacke

C

caspar

Vad innebär fångnacke eller fettnacke?
Har hört mycket talas om detta, men vet inte riktigt vad det är. Påverkar det hästen negativt och vad beror det på? Min hovslagare sa de till mig i fjol att min häst hade typisk fångnacke. Hästen hade då aldrig drabbats av fång, men i år har det inträffat. Vad gör man åt fångnacke?

Sv: fångnacke eller fettnacke

Bantar... Vilket blir lite vanskligt om hästen (som min) inte alls är fet någon annanstans på kroppen, bara denna hingstnacke. Mitt sto har också fått fång så det ska bli intressant att se vad andra svarar!

har sett det på ett antal hästar man aldrig vetat vad det är, men nu vet jag :)

Späcknacke säger jag. :)

Undrar oxå över detta. Min valack har haft en sådan, rejäl. Nu är han fetare än nånsin men nacken är borta. Skulle vara kul att få reda på hur, varför, när, om ovs. Jag trodde det hade med fetma att göra. Men på en av bilderna som joneya visade vart ju hästen fin i kroppen. Och som någon annan sa hur bantar man en häst som är redan smäcker i kroppen. Späcknacken torde komma från andra saker än fetman. Hur är sambandet mellan nacken och risk för fång. För det är det väl. Späcknacken påvisar att det är risk för fång, inte att de har fång. Många konstiga frågor blev det.

Späcknacken är ju vanligare hos hingstar än ston, så något med hormoner lär det ju ha att göra?

En ponny på ridskolan har en sådan nacke EXTREMT stor, så stor att den har fallit över på ena sidan så att hela nacken typ hänger på ena sidan. Ponnyn är inte speciellt fet, men den nacken kommer aldrig försvinna. Nacken bildas när ponnyn blir allt för fet, och den är mycket svårare att bli av med än fettet på magen och korset etc. Men övningar som stärker och tränar deras nacke och hals är bra.

psychogrrl skrev:
Späcknacken är ju vanligare hos hingstar än ston, så något med hormoner lär det ju ha att göra?

Men min fick inte nacken förren han blev valack. Undantaget som bekräftar regeln?

Finns det inte ngt som kallas hingstnacke, är det samma sak månntro?

Många hingstar får ju rejäl nacke, men även "fläskiga" hästar, sen har nog hästar av vissa raser lättare att få det också. Min gamla welshponny valack hade en rejäl nacke, hittade en bild här där den syns ganska bra....

tangosv.jpg

Själv har jag sett några hästar med denna nacke och det förvånar mig inte om de utan att visa det tydligt nog har haft fång. Överviktiga ridskoleponnyer och även en tydligt halt häst som jag såg när de verkade (verkaren sa att hästen garanterat skulle röra sig finare efter verkningen, men så var inte fallet) - med hingstnacke på ett sto så kan man lugnt misstänka fångsymptom.

Jag har bara sett ston och valacker som har det, hur vet du att det är vanligare hos hingstar? Fettnacke och hingstnacke är ju inte samma sak eftersom hingstarnas består av muskler. Jag säger inte att hingstar inte kan få fettnacke men jag har aldrig sett det.

Kolla om nacken känns mjukare respektive hårdare när hästen stått på bantingsdiet. En häst med fång som fodrades med halm och hömed lågt proteinvärde mjuknade tydligt i nacken. Med nacken menar jag mankammen.

Njea, jag vet inte om alla hingstars nacke består av bara muskler, tycker allt det varit en del fett i dom också.

Men hos människor som har cushing's så blir nacken "fettfylld". Hur är det hos hästar?
Vid cushing's är det ju iaf cortisol som gör nacken fet (hos människor).

Mitt sto har en riktigt kraftig sådan nacke, men är däremot inte "fet"! hon är normal, prec. som hon ska vara i kroppen! :eek:

Lånar kanappen:

Jag har skrivit detta tidigare men det kanske tål att upprepas…
Vad jag har läst och erfarit så kan IBLAND fettansamlingar på specifika ställen (nacken, skapet, rumpan, utrymmet över ögonhålorna m.m.) tyda på en rubbning av ämnesomsättningen. Mer specifikt kan det vara tecken på att cellerna har utvecklat en okänslighet mot insulin.
Dessa hästar kallas IR (insulin resistenta alt. lider av insulin okänslighet).

Huruvida IR och fång är sammankopplade tvistar de lärda fortfarande om. Onekligen finns en del IR hästar som lider av fång (IR hästar kan också lida av Cushing).

Vill man veta om ens häst har en ämnesomsättningsrubbning måste man ta upprepade blodprov och analysera halten av insulin och blodsocker.

Vissa hästar blir lätt feta, de lägger sig på mer vikt än normalt i förhållande till foderstat-motion.
Bland dessa lättfödda hästar finns det en grupp som har en extra späcklager på specifika ställen.
Vissa av dessa hästar får fång när de borde inte få fång (t.ex. vinter, på magert bete) och blan dessa hästar finns det en del som är IR/Cushing.
MEN det finns hästar som äter för mycket gräs blir feta och får fång och det finns hästar som bara har en ståtlig nacke som t.ex. PRE, fjording och många ponnyraser.

Om det rör sig om IR så hjälper det inte att banta, foderstatet måste läggas om helt till en låg socker och stärkelse sammansättning, inget bete, bra grovfoder och massor med motion. Och sen tar det LÅNG tid innan man ser en förändring. Tro mig jag har testat :angel: .

Alltså : Fet/späck/fångnacke kan ha flera orsaker så som ras/kön/hormoner/fetma/träning. Fång nacke behöver alltså inte vara tecken på just fång.
Med det lilla man vet om just fång är det enbart korkat att generalisera alltför mycket. Glöm inte att det mesta bygger på hypoteser som är långt ifrån bevisade.

”Fång är en störning i tarmfloran, så en häst bör rimligen kunna ha fång UTAN att det påverkar hovarna tillräckligt för att det ska märkas.”

Ursäkta men jag reagerade på din formuleringen. Fång är en inflammation av kötthoven (lamellranden, jmf eng. Laminitis- inflammation av lamellranden). Fång kan ha många andra orsaker förutom en störning av tarmbakteriefloran. Alla störningar i tarmfloran leder inte till fång, fång i sina lindrigaste versioner behöver inte leda till permanenta förändringar av skelettet och hornet. Men är det fång så nog fasiken sitter det i hovarna alltid…

/N

hittade denna tråden och ville bara berätta att jag sett ett sto som var normal i hullet newforest tror jag typ 20år gammal men VÄRLDENS fettnacke som hängde på andra sidan och svajade....det kan ha varit nåt med fången att göra för jag har för mig att hon fick fång ofta och fick avlivas p.g.a det. MEN är inte det "fettet" i nacken protein överskott? lr ja e kanske helt ute o cyklar..

vat tycker ni om denna nacken?

hela hästen en islandshäst som e 5år kastrerad som 4åring

en bild till

ett till taget på försommaren

sommar och manen är flätad i adennerfläta

vad tycks hur ser den nacken ut? e det nåt jag ska tänka på och ev träna bort? jättetacksam för svar.

armada skrev:
Lånar kanappen:

Jag har skrivit detta tidigare men det kanske tål att upprepas…
Vad jag har läst och erfarit så kan IBLAND fettansamlingar på specifika ställen (nacken, skapet, rumpan, utrymmet över ögonhålorna m.m.) tyda på en rubbning av ämnesomsättningen. Mer specifikt kan det vara tecken på att cellerna har utvecklat en okänslighet mot insulin.
Dessa hästar kallas IR (insulin resistenta alt. lider av insulin okänslighet).

Huruvida IR och fång är sammankopplade tvistar de lärda fortfarande om. Onekligen finns en del IR hästar som lider av fång (IR hästar kan också lida av Cushing).

Vill man veta om ens häst har en ämnesomsättningsrubbning måste man ta upprepade blodprov och analysera halten av insulin och blodsocker.

Vissa hästar blir lätt feta, de lägger sig på mer vikt än normalt i förhållande till foderstat-motion.
Bland dessa lättfödda hästar finns det en grupp som har en extra späcklager på specifika ställen.
Vissa av dessa hästar får fång när de borde inte få fång (t.ex. vinter, på magert bete) och blan dessa hästar finns det en del som är IR/Cushing.
MEN det finns hästar som äter för mycket gräs blir feta och får fång och det finns hästar som bara har en ståtlig nacke som t.ex. PRE, fjording och många ponnyraser.

Om det rör sig om IR så hjälper det inte att banta, foderstatet måste läggas om helt till en låg socker och stärkelse sammansättning, inget bete, bra grovfoder och massor med motion. Och sen tar det LÅNG tid innan man ser en förändring. Tro mig jag har testat :angel: .

Alltså : Fet/späck/fångnacke kan ha flera orsaker så som ras/kön/hormoner/fetma/träning. Fång nacke behöver alltså inte vara tecken på just fång.
Med det lilla man vet om just fång är det enbart korkat att generalisera alltför mycket. Glöm inte att det mesta bygger på hypoteser som är långt ifrån bevisade.

”Fång är en störning i tarmfloran, så en häst bör rimligen kunna ha fång UTAN att det påverkar hovarna tillräckligt för att det ska märkas.”

Ursäkta men jag reagerade på din formuleringen. Fång är en inflammation av kötthoven (lamellranden, jmf eng. Laminitis- inflammation av lamellranden). Fång kan ha många andra orsaker förutom en störning av tarmbakteriefloran. Alla störningar i tarmfloran leder inte till fång, fång i sina lindrigaste versioner behöver inte leda till permanenta förändringar av skelettet och hornet. Men är det fång så nog fasiken sitter det i hovarna alltid…

/N
du verkade väldigt kunnig när det gäller det där.. så jag har en fråga..

Det stord ett russ på ridskolan som nödslaktades i våras pga att vet sa att hon hade fått anasarka.. ganska ovanligt utan att det har vart kvarka innan.. men nu när jag läste det här så slog det mig att det kan vara precis det här som hände.. vad tror du?

stoet hade fettnacke, rejäl sådan också(se bild), hade fång men var inte speciellt fet, åt ensilage och lite krafft grund de senaste åren, fick inte gå på bete alls..
när hon blev sjuk blev hon ovillig till att röra sig, hon hade ont i alla hovarna och svullnade upp vid hålorna på skallen, dvs över ögat, nosen och mellan ganascherna.. hon ville inte äta eller dricka och var väldigt hängig.. det togs prover men jag vet inte vad dom visade tyvärr.. hon avlivades 1 vecka efter det att symptomen började komma (ovillig att gå, lite svullen)
{23572796-a55f-4d49-87b8-e4c2dd39fdf0}.jpg

när jag var hos veterinären & besiktigade en ponny (dressyrsto) med sådan fettnacke passade jag på att fråga om nacken. hon sa att det var för att ponnyn varit fet en gång i tiden och att det inte hade något som helst med fång att göra.
isf bara att fång och fetma kan höra ihop men inte att det lättare får det eller något sådant.
detta var på huntley equine clinic = ingrid och barbro olsson i hbg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 438
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 274
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Ni med spaniels som jagar/kör prov

Hästrelaterat