Fångkänning utan dålig mage???

A

Alanis

Ja, ni kanske känner igen att jag svarat på tidigare inlägg om fång, MEN, denna mystiska sjukdom :devil: blir man aldrig helt klok på :confused: .
Jag berättar lite mer så kommer frågorna på slutet.
Min 20-åriga häst fick fång i september förra året, då hon pga Kotledsinflammation stod i liten hage, med mycket klöver. Eftersom hon aldrig haft fång innan så visste jag inte att det var såå farligt :o
I alla fall konstaterade veterinären kraftig kotledsinflammation och lindrig fång.
totala symptombilden såg ut så här:
Kraftig hälta båda fram. Avlastade genom att ställa ut ett ben i taget, framåt. Hög värme och puls i hovar och över kotor, framförallt fram. Lite lös i magen, men det brukar vara så när damen äter gräs.
Behandling Antiinflammatoriskt och smärtlindrande, samt Zon salva att smörja över kotorna. Därtill klassiska fångrestriktioner såsom energifattig mat, inget bete etc. Hon blev bra igen, men har knappt gått på något gräs sedan dess.
Anledningen till att Kotledsinflammationen inte behandlades mera är att hon har det kroniskt och att det blossar upp någon gång per år, men går tillbaka efter behandling. Hästen är till vardags haltfri och promenadkörs varannan, var tredje dag.
I alla fall. Pållan har under året stått i en relativt stor vinterhage, och där är från början insådd klöver. Eftersom hon bara stått i den har hon hållt efter det bra. Samtidigt har den utökats mycket lite, med jämna mellanrum.
I måndags var Pållan sprallig och toksprang och bockade för att det blåste. På tisdagkvällen när hon stått inne i 2 timmar var hon jättestel i frambenen och hade mycket tjocka kotledsgallor (hon är gallig i vanliga fall) och puls och värme fram i dem och i hovarna, och värme i hovarna bak. Hon verkade dock inte ha ont i benen.
På onsdagmorgonen gick hon obehindrat, hade ingen puls, men fortfarande mer gallor än vanligt fram och värme.
Likadant igår. Hon lallar omkring i hagen, haltar inte, har gallor, men inte så som i tisdags. Hon är varm i framkotorna och hovarna och ljummen i bakhovarna. Under hela tiden har hon haft vanligt fint bajs och verkar inte ha någon rubbning i tarmen.
Vad skall jag göra. skall jag stoppa utökningen av hagen (har utökat pyttelite igår, ingen skillnad) eller?
Min fråga är egentligen, kan en häst ha fångkänning utan reaktion i magen? och kan kotledsinflammation ge symptom så som värme och puls i hovarna fram och värme bak? Vad göra, veterinär verkar inte vara lönt om det är kotlederna, då det är på väg ner igen. Samt att alla veterinärer jag pratat med tidigare har olika uppfattningar om fång.

:bow: :bow: :bow: alanis

Sv: Fångkänning utan dålig mage???

Ponnyn jag hade på sällskapsfoder i vintras hade normal avföring trots han hade fång.
Det enda som märktes på han att han var sjuk, var att han svettades & var andfådd samt hade ont i hovarna.

Bajs & aptit var normal.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: katja
·
Hästvård Djuret lyckades få sig 'en släng' av fångkänning med symptom som varm i bff, digitalpuls, dålig mage och lite öm på hårt underlag för...
Svar
1
· Visningar
2 280
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur