Fångkänning igen

orion_x

Trådstartare
5,5 veckor sedan hon fick fång och nu har hon ett litet återfall. Rymde ur hagen i förrgår och igår stod hon med puls i kotan. *typiskt*. Funderar på en sak bara.. När hästen får fång så lossnar ju hovbenet från själv ahoven, och det skulle ta ca 3 månader innan det hade växt fast igen. Har det lossnat igen nu då? Hästn var igår pigg på att röra sig och travade en del i hagen innan jag ringde vet och ställde henne på box. Idag har pulsen minskat mycket i styrka, men man kan känna den, samt att hon nu är varm i framhovarna, det var hon inte igår. Vet sa att vi avvaktar och sätter henne inte på finadyne, och det har ju minskat till idag som sagt. Hästen har mått bra från förra anfallet och jag funderar på hur allvarligt man ska ta detta? Pålle, ska stå inne tills värmen försvunnit och om det ska fortsätta bättras på i samma takt borde den vara borta tills imorgon eller övermorgon.
/Maria som ser nästa års treårssäsong försvinna bort...........

Sv: Fångkänning igen

Du kan ge hästen något som är bra för magen.
Tex mag och tarmbalans eller proviva dryck(till människor).
Det hjälper till att häva den förmodade rubbning den fått i magen vid anfallet.

Ta även kontakt med hovslagare så denna kan göra en översyn/förebyggande verkning.
Rörelse är aldrig fel såvida hästen inte visar ömhet skulle jag släppa ut den i hagen och gå promenade med den.
/T

Sv: Fångkänning igen

Nej, rörelse är inte fel, men i ett akut stadie kan det förvärra mer än det hjälper som jag förstått det. Efter det andra anfallet har hon satts igång och skrittats, tömkörts eller gått promenader ungefär varannan dag. Tills hon är helt symptomfri, dvs ingen värme eller puls ska hon stå på box.

pro viva var en bra ide. hur mycket ska man ge henne? väger ca 200 kg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Har två islandsvalacker som gått ihop i tre år. Båda är uppvuxna i stora flockar och kan hästspråk. Köpte i helgen ett shetlandssto...
2
Svar
24
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka