"Fånghö"

DarkInNight

Trådstartare
Nu har jag (tack gode gud och peppar peppar...) ingen fånghäst längre, så jag måste erkänna att jag inte läst på vad som hänt de senaste åren på fångfronten.

Ser annonser där de säljer "Fånghö", sen vid förfrågan vad de menar så är det hö som är något eller några år gammalt.
Vad jag lärde mig som fånghästägare var att åldern på höet samt proteinnivån inte alls hade med fång att göra, utan det var sockerhalten i fodret som var boven i dramat.

Har det förändrats eller är folk (fortfarande) bara otroligt dåligt pålästa?

Annars är det ju en väldigt bra marknadsföringsgrej, det hö man inte får sålt under vintern tar man och dubblerar priset på och kallar fånghö...
 
Nu har jag (tack gode gud och peppar peppar...) ingen fånghäst längre, så jag måste erkänna att jag inte läst på vad som hänt de senaste åren på fångfronten.

Ser annonser där de säljer "Fånghö", sen vid förfrågan vad de menar så är det hö som är något eller några år gammalt.
Vad jag lärde mig som fånghästägare var att åldern på höet samt proteinnivån inte alls hade med fång att göra, utan det var sockerhalten i fodret som var boven i dramat.

Har det förändrats eller är folk (fortfarande) bara otroligt dåligt pålästa?

Annars är det ju en väldigt bra marknadsföringsgrej, det hö man inte får sålt under vintern tar man och dubblerar priset på och kallar fånghö...

Okunskap kort och gott.
 
Folk i allmänhet är dåligt pålästa. Och många veterinärer ger fortfarande rådet att man ska ge fjolårshö till fånghästar.
Får hästen fång på våren så finns ju bara fjolårshö eftersom årets ofta inte är slaget än. Men menar de flera års gammalt hö skulle då jag inte ge det. Jag skulle se på analysen i första hand.
 
Får hästen fång på våren så finns ju bara fjolårshö eftersom årets ofta inte är slaget än. Men menar de flera års gammalt hö skulle då jag inte ge det. Jag skulle se på analysen i första hand.

Njae alltså rådet är gammalt hö för att näringen ska ha försvunnit på vägen.
 
Jag har själv haft en fånghäst och jag gav aldrig något fjolårshö efter det utan bra hö med högt protein innehåll som många säger är dåligt, men efter det har hon aldrig haft fång.
 
Eftersom jag själv letade hö under försommaren när gräset stressades och jag fann mig ha en 17-årig utegångshäst (som aldrig i sitt liv visat några som helst fångtendenser) med puls och varma hovar, vet jag att "fånghö" ska innebära hö med låg sockerhalt. Ofta har man också innehållsdeklaration (grässorter). Eftersom tecknen på fång ofta visar sig på försommaren är det "fjolårshö" man tar.
 
Man ska inte ge flera år gammalt hö. Därför att allt hö börjar att mögla och då inte sånt man ser eller luktar. Sen har det stor betydelse när höet är slaget protein och energi värdena sjunker näst in till inget. Tidigt slaget höga värden sent slaget lågt värde. har man sen enselage så handlar det om hur mycket eller lite det torkar.
Fördelen med sent slaget hö är att man kan ha mer fri tillgång på hö nackdel köper man hö så blir det dyrare, samt om man tränar hästarna mycket så måste man köpa kraftfoder att ge dom vilket man kan slipa om man tar ett hö som är slaget tidigare.
 
Man ska inte ge flera år gammalt hö. Därför att allt hö börjar att mögla och då inte sånt man ser eller luktar. Sen har det stor betydelse när höet är slaget protein och energi värdena sjunker näst in till inget. Tidigt slaget höga värden sent slaget lågt värde. har man sen enselage så handlar det om hur mycket eller lite det torkar.
Fördelen med sent slaget hö är att man kan ha mer fri tillgång på hö nackdel köper man hö så blir det dyrare, samt om man tränar hästarna mycket så måste man köpa kraftfoder att ge dom vilket man kan slipa om man tar ett hö som är slaget tidigare.
Ja, ensileringsprocessen måste ju komma igång. Här är ytterligare lite info för den som är intresserad: http://www.hastsverige.se/Ratt-grovfoderminskarfangrisk.html . Observera att sk. hösilage är sämre än ensilage och att hö definitivt inte är å bra :p
 
Energi är socker i höet. sen så är ensilering en koserverings metod den kvalitet som stoppas in år samma som man har när man öppnar.
Sen kan man tillföra olika ämnen men det vet jag ej något om genom att jag vill ha "lika" tort i mina ensilasbollar som jag har i skulltorkade höet vilket man inte kan riktigt.
 
Energi är socker i höet. sen så är ensilering en koserverings metod den kvalitet som stoppas in år samma som man har när man öppnar.
Sen kan man tillföra olika ämnen men det vet jag ej något om genom att jag vill ha "lika" tort i mina ensilasbollar som jag har i skulltorkade höet vilket man inte kan riktigt.
Jo, men socker/kolhydrater går åt ensileringsprocessen. Därav den lägre sockerhalten i ensilage.
 
Nu har jag (tack gode gud och peppar peppar...) ingen fånghäst längre, så jag måste erkänna att jag inte läst på vad som hänt de senaste åren på fångfronten.

Ser annonser där de säljer "Fånghö", sen vid förfrågan vad de menar så är det hö som är något eller några år gammalt.
Vad jag lärde mig som fånghästägare var att åldern på höet samt proteinnivån inte alls hade med fång att göra, utan det var sockerhalten i fodret som var boven i dramat.

Har det förändrats eller är folk (fortfarande) bara otroligt dåligt pålästa?

Annars är det ju en väldigt bra marknadsföringsgrej, det hö man inte får sålt under vintern tar man och dubblerar priset på och kallar fånghö...

De jag träffat på med fånghästar har överlag varit duktiga och vet att det är sockerhalten osv som är avgörande. Det är någon enstaka som babblat på och rekomenderade oss med vår första foderhäst som fick fång att vi skulle använda fjolårshö. Annars tycker jag kunskapen är ganska så bra men de jag känner med fånghästar är de flesta väldigt engagerade och pålästa.
 
Vad tycker ni är maxgräns för sockerhalt (i %) i ett hösilage för fångkänsliga hästar? Obs, jag menar alltså för hästar som har tendenser till att få fång/har haft fång tidigare, inte för hästar med akuta anfall eller EMS/PPID.

Har hört lite olika så skulle vara spännande att höra hur ni resonerar.
 
Jo, men socker/kolhydrater går åt ensileringsprocessen. Därav den lägre sockerhalten i ensilage.

Ett korrekt skördat och plastat hösilage gör också av med socker när mjölksyraprocessen sätter igång. Men det är känsligare att få igång än ett ensilage där syra är tillsatt.
 
Ett korrekt skördat och plastat hösilage gör också av med socker när mjölksyraprocessen sätter igång. Men det är känsligare att få igång än ett ensilage där syra är tillsatt.
Nu finns det inte någon bestämd gräns mellan ensilage och hösilage så det beror naturligtvis till viss del på ts halten. Men i ett hösilage så är det framförallt bristen på syre som är det som konserverar fodret. Det sker inte någon jäsning, eller i alla fall endast i mindre omfattning, i ett plastat foder med hög torrsubstanshalt. Man behöver inte tillsätta syra för att starta jäsningsprocessen utan den kommer igång av sig själv om det är tillräckligt fuktigt.
 
Ett korrekt skördat och plastat hösilage gör också av med socker när mjölksyraprocessen sätter igång. Men det är känsligare att få igång än ett ensilage där syra är tillsatt.
Jag räknade in hösilage i ensilage (under förutsättning att hösilaget är tillräckligt blött för att över huvud taget få igång ensileringsprocessen). Jag förutsätter inte att ensileringsmedel är tillsatt i ensilaget eftersom man normalt inte tillsätter ensileringsmedel i rundbalar numera.
 
Energi är socker i höet. sen så är ensilering en koserverings metod den kvalitet som stoppas in år samma som man har när man öppnar.
Sen kan man tillföra olika ämnen men det vet jag ej något om genom att jag vill ha "lika" tort i mina ensilasbollar som jag har i skulltorkade höet vilket man inte kan riktigt.

Det är ju bara plastat hö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp