"Fånghö"

Jag räknade in hösilage i ensilage (under förutsättning att hösilaget är tillräckligt blött för att över huvud taget få igång ensileringsprocessen). Jag förutsätter inte att ensileringsmedel är tillsatt i ensilaget eftersom man normalt inte tillsätter ensileringsmedel i rundbalar numera.
Nu finns det inte någon bestämd gräns mellan ensilage och hösilage så det beror naturligtvis till viss del på ts halten. Men i ett hösilage så är det framförallt bristen på syre som är det som konserverar fodret. Det sker inte någon jäsning, eller i alla fall endast i mindre omfattning, i ett plastat foder med hög torrsubstanshalt. Man behöver inte tillsätta syra för att starta jäsningsprocessen utan den kommer igång av sig själv om det är tillräckligt fuktigt.

Jag räknade in hösilage i ensilage (under förutsättning att hösilaget är tillräckligt blött för att över huvud taget få igång ensileringsprocessen). Jag förutsätter inte att ensileringsmedel är tillsatt i ensilaget eftersom man normalt inte tillsätter ensileringsmedel i rundbalar numera.

I mina ögon är det korrekt skördat och plastat när TS-halten är låg nog för att få igång ensileringsprocessen :p

(Men högre TS är det ko-foder på limpa jag är uppvuxen med och det var iaf alltid syrat.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp