Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut
Man kan inte dra alla fånghästar över en kam. Jag vet att det kräver LÅNG tid och massor med arbete att få en fånghäst frisk, MEN alla blir inte friska. Och svarar inte hästen på smärtstillande är det ju tyvärr rätt kört, det är djurplågeri att låta hästen ha ont månad efter månad.
Jag vet att andra håller sina hästar i box både nio och tjugo månader, men skulle ALDRIG göra det mot min häst för det. Att andra hästar har det värre ger ju inte mig rätt att plåga min häst.
I sådana fall finns det väldigt många djurplågare omkring oss, det är väl inget konstigt att dom ligger mycket i början, både vid fång och andra skador.. Jag vet hästar som stått på box i 9-10 månader. När jag skriver att hon låg en månad så menar jag att hon låg ned väldigt mycket, givetvis låg hon inte 24 timmar om dygnet! Då hade hon väl svultit ihjäl om inte annat, eller förstört dom inre organen. Hur som helst, jag har tagit bort två andra hästar här hemma nyligen (9 och 17 år gamla) som jag haft mycket längre och varit ännu mera känslomässigt bunden till, så jag är inte sådan som håller djur vid liv bara för att jag inte kan med att skjuta dem. Man såg att dessa två hästarna led (drogs med pålagringar), men denna pärla har hela tiden varit glad och positiv. Då vill jag åtminstone försöka, eftersom hästen bara är 7 år. Visst, första dagarna funderade vi på avlivning, men då ropade alla bukefalister- nej nej, man måste ge fånghästar tid! Och vänner runt omkring med erfarenhet av fång sa samma sak..
Man kan inte dra alla fånghästar över en kam. Jag vet att det kräver LÅNG tid och massor med arbete att få en fånghäst frisk, MEN alla blir inte friska. Och svarar inte hästen på smärtstillande är det ju tyvärr rätt kört, det är djurplågeri att låta hästen ha ont månad efter månad.
Jag vet att andra håller sina hästar i box både nio och tjugo månader, men skulle ALDRIG göra det mot min häst för det. Att andra hästar har det värre ger ju inte mig rätt att plåga min häst.