Fånghästar

Astael

Trådstartare
Antar att det finns en del här som har haft fånghästar.
  • Hur gör ni med mat och vad äter dom ?
  • Hur förbereder ni er inför sommaren och hur hanterar ni hästarna när de går på bete ?

Sv: Fånghästar

Det samma som innan han fick fång. Hästens näringsbehov ändrar sig inte.. Såvida hästen inte fick fång PGA en dålig foderstat så finns det ingen mening med att ändra den.

Han får inte gå på bete, bara äta litegrann.

• Hur förbereder ni er inför sommaren och hur hanterar ni hästarna när de går på bete ?

Har haft är rätt ord, vi var tyvärr tvungna att avliva vår fånghäst.

Normal foderstat, absolut inga snabba omställningar. Det kan därför vara svårt med ensilage. Vi gav hö och proteinkraftfoder året om. Inget bete. Tråkigt med fånghästar eftersom de kan drabbas av svåra anfall om de går på "normalt" bete. Kan vara mycket besvärligt och dyrt att äga en fånghäst eftersom fång är en mycket plågsam sjukdom. Veterinärbesök och apoteksbesök på akuttider är inte billigt!

Drygt 8 kg analyserat grovfoder av hösilagetyp, Salsa HavreFri Mix (www.salsafoder.se), luzernpelletts, mineral, e-vit, b-vit.

Vänjes in under drygt 3 veckor på sommarbete och får sedan gå hela sommaren på detta utan problem. Haft ETT anfall....inga fler.. belastningsfång p.g.a. "stukning" av ett framben i isig vinterhage under högdräktighet för 3 år sedan.

7 kg hö/dag, 1 kg krafft ponny + mineraler och b-vit.
Kan tillägga att min häst är en promenad/skogsmulle!

(mer hö om det är väldigt kallt)

Förra året inget bete, får se om jag vågar iår, hoppas på att hitta något magrare beteshage, typ skogshage.
Vågar nog inte ha honom på vall.

Min fångis får hö av bra kvallitet (bra analysvärde) o lite krubbskrammel. Går inte på bete över huvudtaget, fodras med hö även sommartid

Jag funderar på att låta min fånghäst äta Hösilage , tycker ni att det är bra ? Dock ej fri tillgång.

Mitt halvblodssto som haft fång två gånger har fri tillgång till hösilage i hagen på dagtid och har nära fri tillgång inne på nätterna också. Plus att hon får ½ kg kraftfoder bestående av lika delar havre och krafft Groov.

När våren närmar sig kommer jag börja ge henne Protexin igen, med det lyckades jag hålla henne frisk hela förra sommaren och halva sommaren innan dess. Protexin är "probiotika", dvs goda bakterier, som hjälper till att hålla tarmfloran stabil och därmed eventuellt kan minska risken för fång.
Hon kommer förmodligen gå på bete som vanligt.

hej, har en fång häst som är symtom fri sen 1½ år.vid hennes akuta skede fick hon halm och lite hö+ medicin.sedan under ca 4 månader fick hon hö+halm var 3dje timme nästan dygnet om i mycket små givor och har sedan ökat och prövat,får idag det hon fick innan fånget och är mycket pigg o glad.

Vart köper man Protexin?

Klarar din häst att gå på vanligt bete när du tillskotts fodra henne?

Jag antar du vänjer in henne innan betesgång likaså?

Vart köper man Protexin?

Klarar din häst att gå på vanligt bete när du tillskotts fodra henne?

Jag antar du vänjer in henne innan betesgång likaså?
Protexin finns bland annat hos vissa veterinärer och foderföretag. Importörens hemsida har varit under konstruktion sen i somras nån gång :crazy: men de går att kontakta och fråga...

Hon får inget tillskottsfoder på sommaren, bara en halv skvätt havre tillsammans med Protexinet - man ger 1-2 matskedar om dagen av det...

Alltså det där med att vänja in på bete är ju en definitionsfråga, för hon går i en stor gräshage hela tiden och blir ju på sätt och vis invand då vårens gräs börjar spira... Något annat gör jag faktiskt inte.

Har även hört talas om nåt som kallas probmin ? Vad kostar Protexin ? Kanske vore nåt att börja med till sommaren.

Heej!
Jag har haft en fångponny.Men var tyvärr tvungen att ta bort honom januari 2002 pga att grannar matade honom med havre osv.
Han hade fång under många år men vi höll de i ett schakt. Han gick på VÄLDIGT magert bete mest för att göra något.
Reds ej... Han åt endast Hö och mineraler och var under hela sitt liv i mkt fint hull.
Han fick fång av hösilaget vi hade till Kossan som stog i stallet...

Havrefri Salsafoder är det det som nu heter Lympos?

Nej Lympos är ett liknande foder som Salsa (inte undra på...h*n som "hittade" på Salsa gör eget foder nu....)

Dock, Lympos innehåller minst dubbelt så mycket melass och andra sockerprodukter (betmassa, melass) än Salsa...Salsa har inte mer än 3% i sina produkter, Lympos har minst 8% (oftast mer) precis som andra müslifoder (Hippo, Krafft, D&H och alla andra - OFTA ligger det på minst 10% upp emot 15%....)

Detta gör man för att dölja sämre råvaror. Salsa behöver inte dölja sina eminenta råvaror med en massa melass och liknande...
(NEJ jag är INTE återförsäljare...bara ren fakta eftersom jag lusläst så gott som ALLA müsliprodukters innehåll och kartlagt detta....)

Drygt 8 kg analyserat grovfoder av hösilagetyp, Salsa HavreFri Mix (www.salsafoder.se), luzernpelletts, mineral, e-vit, b-vit.

.

Bara för att ett foder är havrefritt innebär det inte att det är lämpligt för hästar som har benägenhet att få fång! Det beror ju på vad det i ö innehåller.

Salsa havrefri mix innehåller nästan bara spannmålsprodukter ca 80 % korn, majs och vete. Inte ett foder som jag skulle våga ge till fångbenägna hästar. HH

Har även hört talas om nåt som kallas probmin ? Vad kostar Protexin ? Kanske vore nåt att börja med till sommaren.
Probimin och Protexin ska vara ganska likvärdiga. Jag har bara använt Protexin, så jag fortsätter med det... Varför byta ut ett fungerande koncept? :D
Protexin kostar ca 4-500 kr ungefär (minns inte exakt) för ett kg och de får 10 g/dag i underhållsdos, 20 g/dag vid foderbyten eller andra stress-situationer.

Bara för att ett foder är havrefritt innebär det inte att det är lämpligt för hästar som har benägenhet att få fång! Det beror ju på vad det i ö innehåller.

Salsa havrefri mix innehåller nästan bara spannmålsprodukter ca 80 % korn, majs och vete. Inte ett foder som jag skulle våga ge till fångbenägna hästar. HH

Nej men så bra då.....
Jag kan ju bara gå på hur olika individer reagerar och min erfarenhet. Min häst mår alldeles utmärkt och har haft ETT anfall och det var innan jag började med Salsa HavreFriMix och h*n mår toppen nu på denna foderstat.
Se till individen....Jag skulle aldrig få för mig att ge havre och betfor till en fångbenägenhäst, men där skiljer väl våra åsikter oss åt...
Jag ser till varje individ av häst....och analyserat hö, sedan lägger jag på det jag tror den hästen skulle må bra av.
Vet dock flera hästar med fångbenägenhet som äter Salsa havreFriMix och mår alldeles utmärkt utan återfall....
Därifrån vågar jag hämta min erfarenhet....
Du har andra preferensramar men om Du nu är sådan expert som Du utger Dig för att vara, ta då till Dig min erfarenhet också och se till varje individ....istället för kategoriskt säga att Salsa HavreFriMix med korn, majs och vete ska man ALDIRG ge till fånghästar.
Tack för mig.....

Min nordis har en trasig magflora, som inneburit att hon varit väldigt gasig och periodvis ovillig till det mesta, och förra våren fick hon fång. Då började vi ge probimin, och sedan dess har vi gett henne ett mått varje morgon. Nu är hon jättefin i magen, glad och positiv ! Jag kommer alltid att ge henne probimin. Till betet funderar jag på att öka till 2-3 mått/dag, men försöka låta henne gå på bete med de andra under noggrann uppsikt med långsam invänjning.

Probimin kostar typ 400 kr/burk, och den räcker ca en månad som jag ger henne nu :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
652
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025