fånghästar!

S

Sellan

ni som har haft ponny/häst som har haft fång, hur är ridkapaciteten idag?

hur länge fick hästen vila? hur svår var fången?
hur länge sen var det? hur gammal var den?
ras/storlek? hoppar?
öm i hovarna? osv?

Sv: fånghästar!

Läs Jenny Limans uppsats om fånghästar, där ingår en stor undersökning av fånghästar där du får svar på dina frågor. Googla bara på "Jenny liman"

Hästen har vilat från och till sedan i början av juli när hon fick fång. Hon är 7 år gammal. En islandshäst. Nej, hoppar gör vi knappast;) . Skulle nog annars sett väldigt kul ut.... INTE hovöm längre alls och det känns som om hon blir helt återställd bara hon inte får fång igen:crazy: .

Arabsto f 1991 147 cm, hade fång sommaren för 3 år sedan (tror jag det var). Hade inte typisk fångställning, så det var inte förrän efter röntgen där vet kunde konstatera hovbensrotation som han visste vad felet var, innan dess kliade han sig bara i huvudet. Minns inte hur länge hon fick vila.

Idag är hon, till mycket stor del tack vare vår hovslagare, fullt brukbar igen. Hade sulor på fram tills i somras, behöver dem inte längre. Rids western, vilket iofs inte är samma belastning som hoppning men ändock belastning, och man behöver inte tänka på att inte göra vissa saker för att hon varit sjuk.

Enda vi behöver tänka på i nuläget är maten, låter henne inte bli tjock och hon får inte gå och beta som hon vill (matglad).

Å andra sidan, en shettis hon har gått med fick fång något år tidigare, och blev till slut avlivad pga det. Fast den ägaren brydde sig ju inte direkt heller, tog någon vecka från vi talade om att hon var dålig tills han kom och kollade. Han blev då överraskad av hur dålig hon faktiskt var.

/Ida

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
433
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar