Fånghästar

D

Domika

Ni som har eller har haft fånghäst, hur lång tid gick det innan hästen var återställt?
Hur länge fick ni ge medicin och vilken medicin var det?
Ni som gav någon form av alternativ medicin, gav ni det som komplement till Butta (vet inte om man kan göra så), eller gav ni enbart alternativ medicin och i så fall vilken?

Min häst fick konstaterat fång för tre veckor sen, och har blivit något bättre, men är långt ifrån återställt. Vet sa från början att det förmodligen inte skulle ta mera än ett par månader innan hästen skulle kunna sättas igång igen, men som veckorna går har jag svårt för att tro att det ska gå så fort.

Jag har förstått att det är väldigt individuellt hur lång tid det går innan en fånghäst blir bra (om den någonsin blir det) så det skulle vara intressant att höra hur det har gått för era hästar.

Det tog över fyra månader innan vår häst var friskförklarad för igångsättning. Vår häst fick i början antiinflammatoriskt i två omgångar, sedan var han dessutom gipsad eftersom hovbenet var roterat.

Har du röntgat hästen? Eftersom hästen inte är bra så kanske det är bra att göra, då ser ni ju om hovbenet är roterat och i så fall hur mkt.

Jodå, han är röntgat, och hovbenet är roterat, men han blev inte gipsat. På kliniken skodde dom honom med tvärtå och plåtsula.

Hmmm, fyra månader sa du, hur lång tid av det var boxvila? Och hur lång tid gick det mellan omgångarna av antiinflammatorisk? Hur gör du nu för att förhindra att han ska få fång igen?

Många frågor blir det…
:)

Antiinflammatoriskt åt han i 2 omgångar precis " i början". Efter en omgång var vi till kliniken igen, då var han sämre och fick en omgång till + gips. Det här var ju i somras, och vår häst behövde inte stå i box. I stället fick han gå i en liten hage där det inte fanns utrymme att springa.

Vår ponny fick banta....Nu kommer jag att vara jätteförsiktig med van stoppar i sig, speciellt när gräset börjar komma igen. Ngt bete dygnet runt i sommar blir det inte.

vi upptäckte fången på våran gamling (nu i himlen, men inte pga fången) väldigt tidigt! så vi ringde vet på en gång, hon skrev ut medicin, kommer inte ihåg vilken. ganska oansvarslöst om jag får säja det själv, bara skriva ut sådär :mad: i varje fall fungerade medicinen smärtlindrande och han blev bättre på två veckor. efter det fick han väldigt lite kraftfoder en längre tid + vila, han var 19 år vid det tillfället så han förtjänade det. tydl ville gud annorlunda och skickade honom till himlen iaf efter tarmcancer + tarmvred :cry: :cry: :cry: :(

Break a leg (vilket nick i denna sammanhang :D):
Det här med hur vi ska göra med fodret har jag spekulerat mig gråhårig över. Han får enbart hö och lite betfor nu när han står still, men det går ju inte riktigt när han ska börja röra på sig. Tills vidare får man får man ju ta en dag i taget, men som du säger, något dygnet runt bete lär det ju inte bli till sommar.

Horsemaniac:
Usch, vad trist att det skulle gå så illa för din häst, speciellt nu när han hade klarat fången.

Tja, jag spekulerar jag också eftersom vi inte riktigt vet vad fånganfallet/rotationen kom av. Vår häst får lite havre numera, men motioneras ordentligt 5-6 dgr/vecka.

Och vad fång kommer av finns det ju hur många teorier som helst om, jag lydde iaf klinikveterinärens råd när det gällde vår ponny.

Min hblvalack fick fång för sex år sedan. Han fick butta och var fick stå i en liten sandhage. Han blev ganska snabbt bättre, tack vare buttan och var sig ganska lik efter en vecka har jag för mig (minnet kanske sviktar lite, det är ju länge sedan). Däremot fick han vara kvar i sandhagen ett tag och fick väldigt sparsamt med mat det första.

Numer så går han tillsammans med de andra hästarna på vintern. På sommaren så har han och en kompis (de andra hästanra får turas om att vara hagkompisar) i en mindre hage med väldigt lite gräs största delen av dygnet. Hen betar kortare perioder varje dag. På sensommaren när de andra ätit upp det mesta av gräset i den stora hagen brukar han kunna gå med dem halva dygnet. Vi är dock väldigt försiktiga med honom och letar efter tecken på puls och värme för att då genast kunna ta bort honom från gräset. Än så länge har det fungerat bra och han har inte fått något återfall. Han äter också örter som sägs vara bra mot fång.

Lycka till med din häst!

Jag har förstått att det är väldigt individuellt hur lång tid det går innan en fånghäst blir bra (om den någonsin blir det) så det skulle vara intressant att höra hur det har gått för era hästar.

Exemplar ett: Svarade inte på behandling och blev aldrig bra. Stod på box med full medicinering och sjukbeslag i 2 veckor, sen började sulan bukta utåt (= hovbenet är påväg igenom) och två dagar senare åkte han till de evigt gröna ängarna.

Exemplar två: Fick LÄTTA fångattacker (eller de var väl inte lätta men jag hade ju stenkoll och märkte dem direkt). Tog ungefär två veckor innan de gav sig, 10 dagar av dem med butta. Skoddes kontinuerligt med sula och tåriktning efter det första och gick i 'svälthage' Ingen rotation.

Dock envisades de jäkla anfallen med att komam tillbaka. Efter femte (under en tid av tre år) så gick det aldrig tillbaka. Den akuta fasen gick lika fort att häva som vanligt, men det blev ju lite mer 'kvar' hela tiden.

Januari 01 hagpensionerades hon. MINIMAL hovbensföränkning, men ändock halt i skritt med ryttare på hårt underlag. Efter 4 månader som hagpensionär insåg jag att det var inget liv för henne och hon for till himlen i april samma år.

Men som sagt, hennes LÄTTA svängar (upptäckta tidigt) tog 2 veckor ungefär att häva. Då med magtarmbalans och butta. Inget gräs och speciall skoning gick hon med hela tiden. (De gjorde ett försök i januari med cushion support, tvåkomponentsjox mellan sula och hov som ska svikta, men inget resultat. Innan gick hon med tomt mellan sul och sko elelr tjärdrev mellan).

Jag boxvilade dock INTE eftersom hon aldrig var direkt öm på mjukt underlag, och lugn och städad i hagen så det vara bara bra om hon rörde sig lite.

Jag tror inte det finns något entydigt svar på hur lång tid det kan ta..och dessutom är det nog helt beroende på hur hästen behandlas.

Min valack fick fång för ganska precis ett år sedan. Han fick smärtstillande och stod i boxvila och vid röntgen konstaterades en lindrig rotation.
Han ordinerades fortsatt boxvila..medicinering och sko- och verkningsåtgäder.

I april månad förra året..d v s efter ett par månader visade han inte längre någon smärta och sattes sakta igång igen. Han fungerade alldeles utmärkt på mjukt underlag men jag tyckte att han var något lite påverkad när det var hårt. Jag lät därför hovslagaren sätta på sulor på honom..vilket blev helt ödesdigert. Direkt efter skoningen med sulor stapplade han fram.

Jag bestämde mig för att verkligen ta tag i saken...och åkte till Strömsholm där han röntgades igen och man kunde konstatera att hovbenet roterat något ytterligare..när detta skett gick dock inte att säga.

Hovväggen öppnades inte..men gjordes tunnare för att lätta lite på trycket. Han fick på sig "skumgummitofflor" och stod sen i boxvila 5 veckor. Efter det kontrollerade han igen och eftersom läkningen gick bra och framåt skoddes han därefter med bakvända skor. Efter 10 veckor med dessa skor ( och en omläggning) kunde man vid röntgen konstatera att hovbenet inte längre var roterat utan helt tillbaka i initialläget..och han friskförklarades alltså och skoddes som vanligt.
Han är nu igångsatt och fungerar hur bra som helst.
Orsaken till fånget är väl inte helt klarlagt..men eftersom han under sommaren (då han framstod som frisk) tålde gräs och eftersom man i samband med alla undersökningar..funnit en komplicerad, vindlande hovböld har man från veterinärhåll sagt att den troliga orsaken i hans fall faktiskt är överbelastningfång.
Detta stöds dessutom av att han innan fånganfallet blev oförklarligt halt på hf i tre dagar samtidigt som underlaget i hagarna var väldigt hårt..och hästen min är mycket stor.

men..han rids dagligen nu..även om det fortfarande är under en uppbyggnadsfas..och han får ingenting annat än hö, betfor, mineraler och vitaminer.

Så..sammanfattningsvis...det har tagit i det närmaste ett år för min valack att bli helt friskt..men med rätt rådgivning..hade det gått på ett halvår....

Tack för era svar!

Jag kan bara hålla med om att det nog inte finns något entydigt svar på hur lång tid det kan ta innan hästen är återställt, bara i den här tråden är det ju väldigt olika från häst till häst.

Jag hoppas förstås att min häst kommer att höra till kategorin ”sprallig, glad, helt återställd fånghäst” inom allt för lång tid. Glad är han som tur är nu, det var han inte när behandlingen inleddes, så bara det är ju ett framsteg.
:)

hejsan... jag har en häst som har kroniskt fång... Hon är 20år och har alltså fång. men hon tror att hon är unghäst och beter sig ofta som en... jag har ridit tillsamans med en ung isis och de gått bra... Kramiz

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 290
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 686
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈