fånghästar, foder sommartid.

sofiaspel

Trådstartare
jag har lite frågor till er med fånghästar..

Går dom ute dygnet runt?
Hur ofta får dom mat?
Har dom munkorg?
Vad för storts hage går dom i?
Vad får dom för kraftfoder (hur mycket?) ?
Hö eller hösilage (hur mycket?)?
Andra tillskott?
Hur mycket rids dom?

tacksam för svar, jag är lite klyven hur jag ska fodra mitt 5 åriga halvblod som fick fång förra sommaren..

/S

Sv: fånghästar, foder sommartid.

Min fångis går ute dygnet runt o fodras som på vintern. Hon har inte gått på bete alls de senaste åren o vi har sluppit återfall.

Min fånfponny fick fånf 2005 och sen dess går han i skogshage på sommaren, ute dygnet runt. har lite skogsgräs att plocka med men inget nämnvärt. Fodras med hösilage, betfor, olja och mineraler som på vintern. Rids flera dagar i veckan.

Går dom ute dygnet runt? Ja

Hur ofta får dom mat? Som vanligt, 4-5 gånger dagligen när hon går i skogshage, annars bete dygnet runt

Har dom munkorg? Nej

Vad för storts hage går dom i? Skogshage från september till juli ungefär, i mitten på juli börjar jag vänja in henne i beteshage sakta, sakta

Vad får dom för kraftfoder (hur mycket?)? Ingenting

Hö eller hösilage (hur mycket?)? När de går i skogshage får hon som vanligt, dvs. som under höst och vår, dock inte lika mycket som på vintern

Andra tillskott? Har aldrig gett några tillskott, och tror inte jag ska börja med det heller

Hur mycket rids dom?Sommartid rids min tjej ca 5-6 dagar i veckan, ibland två gånger om dagen, allt för att hon ska hålla sig tunn

Hur ofta får dom mat? tidigare 1 gång men det lär bli mer nu. (sedan tuggar han i sig det han behöver i hagen. betar)
Har dom munkorg? nej
Vad för storts hage går dom i? i början skogs hage sedan kom gudrun och rev ner all skog. så nu får han gå i små provisoriska hagar på de andra hästarnas bete (han går på en avbetat plätt) vänjs sakta sakta in på gräs.
Vad får dom för kraftfoder (hur mycket?) ? inget kraftfoder (har haft regäl kolik två gånger)
Hö eller hösilage (hur mycket?)? har gått på hö, ska också ändras (fått bronkit)
Andra tillskott? mineraler...
Hur mycket rids dom? körs och promenerar ca 4-6 dagar i veckan (shetlandsponny;) )

Om man har fånghäst enligt mig: En fånghäst ska gå på mycket magert bete eller "skogsbete", INGET kraftfoder!!, gärna ridas/motioneras varje dag eller iallafall flera dagar i veckan.

ja men om man inte har tillgång till ett magert bete/ skogshage?

Då får man begränsa tillgången på gräs i den hagen man har. Inhägna en mindre rasthage i den "frodiga större" som snabbt blir avbetad och kanske utöka lite efter hand.

nu har jag ingen jätte erfarenhet av fånghästar, men såhär gör vi med D-ponnyn här som fick fång förra året efter att ha rådgjort med vår vet.

Går dom ute dygnet runt? ja

Hur ofta får dom mat? om hon går utan bete så fri tillgång på silage, är det klent skogsbete så 2 ggr/dag samt lite lusern och mineraler 1 gång/dan

Har dom munkorg? nej

Vad för storts hage går dom i? först skogsbete och när gräset "blommat" på bete. därimot ALDRIG på "hårt nedbetat" gräs eller nyare vall. (pga. den "stressade" tillväxten)

Vad får dom för kraftfoder (hur mycket?) ? inget

Hö eller hösilage (hur mycket?)? silage (ponnyn har bronkit) fri tillgång om det inte finns tillväxt, i skogshage så några kg/dag beroende på hur mkt. hon lämnar

Andra tillskott? lusern, linfrökaka, mineraler samt jäst. hur mkt. beroende på silagets värden.

Hur mycket rids dom? hon rids så ofta som möjligt, helst varje dag. mkt. pga bronkiten

Hej, jag har två fångponnys,som går i skogshagar och äter ungefär som på vintern.Rider och kör dom ca 4-5 gånger/ veckan och brukar då ge lite betfor som dom inte får i foderstaten.Det är ganska mycket insekter här och dom vill verkligen in i stallet på kvällen, så dom står inne sommartid ca 22-04:30.

Hur ofta får dom mat? Går på bete
Har dom munkorg? Nej
Vad för storts hage går dom i? Naturbeteshage
Vad får dom för kraftfoder (hur mycket?) ? Inget
Hö eller hösilage (hur mycket?)? nej
Andra tillskott? Nej bara jäst i lite lusern första tiden på betet.
Hur mycket rids dom? 4-5 dagar i veckan

Kan tillägga att min häst inte haft sommar/betesfång.

Går dom ute dygnet runt?
Ja

Hur ofta får dom mat?
4 ggr om dagen

Har dom munkorg?
Nej

En mindre hage på natten och bete 2 timmar om dagen

2 nävar Krafft Groov vid vila, mer vid ridning
½ dl krafft mineraler
Shy-Feeder B

upp till 10 kg om dagen

Andra tillskott?
Shy-Feeder B

Hur mycket rids dom?
4-5 dagar i veckan :)

Går dom ute dygnet runt?
Ja

Hur ofta får dom mat?
1 gång/dygn nu när han har mkt att äta ute hela dagarna

Har dom munkorg?
Ja när han går i gräshagen (har en gräs och en skogshage)

Mestadels skogshagen

Inte mkt alls, ca 5 dl om han går mkt

Hö, 3-4 kg

Andra tillskott?
Foderjäst för magen och lite olja. Förutom mineraler då.

Hur mycket rids dom?
Inte hårt alls, kanske 4-5 ggr/vecka i blandad intensitet. Han är mest "skogmullehäst".

Senast ändrad av en moderator:

kan ju förklara min hästs sidtuation så ni förstår lite.

5 årigt halvblod, har lätt att bli överviktigt, antar att det var övervikten som orsakade fången förra sommaren.
Står inne på nätterna och kommer även stå inne när det är som varmast i sommar, går ute i vanliga hagen som hon har gått i i vintras med betesreducerare, finns ingen möjlighet att släppa henne i någon slags skogshage då vi inte har någon och det blir alltid massor av gräs i våra hagar :(
Hon vill helst ha sällskap i hagen då jag anser att en häst behöver ha det, så att hålla på att låsa in henne i små hagar brevid dom andra hästarna tycker jag verkar grymt, men det kanske är det enda rätta?

Hon vill helst ha sällskap i hagen då jag anser att en häst behöver ha det, så att hålla på att låsa in henne i små hagar brevid dom andra hästarna tycker jag verkar grymt, men det kanske är det enda rätta?

Det är väl mer grymt o ev. utsätta hästen för nya fånganfall, det är väldigt smärtsamt o kan tom leda till döden.

Jag skulle nog inte vilja ha min ponny på vanligt bete på t-ex dagarna och sedan ta in henne..

Det vill inte jag heller. Jag tror inte jag har skrivit det heller.I vilket fall som helst så går hon några timmar om dagen i en naturbeteshage med ett magert bete. Resten av dygnet går hon i grushage/står på stall med tillgång till hö och halm.

Tanken är att hon ska gå i den stora naturbeteshagen hela dygnet. Jag börjar undra när jag kan våga öka på tiden rejält. Allting är ju så tidigt denna sommar.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10