Fånghäst..

Josssefine

Trådstartare
Nu har min stackrs polle stått i stall i 2 veckor och i utebox i en vecka.. tänkte jag skulle börja låta henne smutta på det gammla gräset nu i veckan.. I förra veckan ömmade hon forf på kullerstenen, men nu går hon mycket bättre där, och på mjukt underlag går hon gallant..
När tror ni jag kan låta henne gå i hagen sj i ca 10 min? vänta yttligare några veckor?

Sv: Fånghäst..

Har du pratat med veterinären? Vad har h*n sagt om återbesök/kontroll och röntgen?

Mitt sto gick ute dagen efter det lindriga fånganfallet första maj, iklädd betesbegränsare modell munkorg. Och vi var iväg och röntgade hovarna efter fjorton dagar - inga förändringar på hovbenen.

Immer

Med tanke på att din häst hade ett kraftigt fånganfall som du tidigare skrivit så hade jag sett till o hålla den långt ifrån gräs framöver.

Min som fick fång i januari-04 går fortfarande inte på gräs.

okej, fast det är inte gräs, det är mer ja jag vet inte vad det heter, men i hagen finns inget riktigt gräs, utan det är andra saker, sådannt som hon ej gillar, tanken är inte ATT hon ska gå på gräs utan att hon ska få röra på sig lite grand..Men kanske ska ta på henne munkorg...

Det viktiga är ju att hästen inte har ont i fötterna längre, fång innebär ju en enorm smärta i hovarna, det är ju därför då ska stå på box. Att hästen smuttar lite rötter och vissna grässtrån gör mindre. Ser din häst okej ut i fötterna så tycker jag att den borde kunna vara ute nån lite stund då och då till och börja med. Se bara till så att det är mjukt i hagen.

japp, det är mjukt i hagen.. så jag tror jag ska börja så smått.. ska dock rådgöra med vet först:P

Har du röntgat hovarna än? Enligt min veterinär ska hästen inte röra sig allt för mkt om rotation/sänkning skett. Om hästen får röra sig för mkt i början är risken större att den får belastningsfång istället. Jag tycker definitivt att du ska ringa din klinik för röntgen innan du börjar experimentera. Tror det finns nån anledning till att de flesta fånghästar får 5-6 veckors boxvila i samband med fång.

okej, nepp har ite röntgat, men de e som sagt inte jag som håller i pengarna, det spelar ingn roll hur mycket jg än säger till de.. Men kan man göra annat än röntga tex ul benen eller liknande.. hare nämligen en ganska svår lastad häst...

tyvärr kan man inte se hur det står till i hovarna utan röntgen.
Jag hade nog väntat med o släppa hästen i hage där den har möjlighet att röra sig mer än nödvändigt alt springa i några veckor till iaf.
Är hästen fångskodd eller går den barfota?

Innan du experimenterar med mer rörelse, foder etc. så bör du kolla av hur det är ställt med hovarna, alltså röntga.

Återigen min egen häst, med mycket lindrig rotation i en framhov: Sjukhage hela juli, augusti och en bra bit av september, inga promenader eller träning alls förrän i oktober.
Det känns ganska troligt att vi hade tagit det ännu lugnare om det hade varit värre ställt...:crazy:

Tyvärr är det så att pengar inte får spela någon roll i detta läge...
Är inte hästen försäkrad? Iofs så kanske inte själva röntgenkostnaden når upp till självrisken, för mig gjorde den inte det. (Betalade drygt 2000:- för 2 plåtar.)

okej, hm men jag ahr inte tänkt släppa henne på stor hage utan låta henne stå i just en sjukhage..
Nej ja vet att pengarna inte ska spela någon roll, men som sagt är det inte jag som betalar, och kan ej ta det ur egen ficka..Oxh så är hon svår lastad som sagt.. Har en kompis till oss som har haft fång på sina hästar och röntgat det kostade ca 1500 för båda frambenen..
Men hovis komemr io veckan, får se vad han säger och hur allt går.

Jag hoppas verkligen att hovis kan förklara för dina föräldrar hur viktigt det är att hovarna röntgas!

Är hästen försäkrad?

När mitt sto fick fång i våras slutade notan på 3000 kronor, resten stod försäkringen för. Kostnaderna omfattade hembesök av veterinär på jourtid, röntgen på alla fyra hovarna, Butta i fem dagar och Finadyne i tio dagar.

Immer

Jo ja vet..Hopaps med de.. kanske kan få han att sriva en lapp till de, då de ej är hemma när han komemr..
japp försäkrad är hon, tror inte kostanderna kommer bli så mycket, har betalt ca 1100 för vet sisi hon kom ut Flickan min fick då två smärtstillande spruot. sedan kostade medecinen ca 400 så vi är väll uppe i 1500 ungefär, hörde mig för vad det kostade att röntga och det gick på ungefär 1500 för båda frambenen..
Får se hur det blir, men det är som sagt inte mitt fel, har i princip gjort allt för att det ska bli bra...

När jag röntgade min a fånghästar så gick det på runt 2000kr, då togs det plåtar på alla 4 hovarna. Är du redan uppe i vad självrisken kostar så blir det ju inte dyrt att röntga det tar ju försäkringsbolaget.

Nej det är sant, ska prata med mina föräldrar om det, och se vart sj risken ligger på, hur ligegr era sj-risker ungefär?

Vilket försäkringsbolag har du? Mina är försäkrade hos Agria o har en självrisk på 2800kr nu efter höjningen

Okej, tror vi med har det, är inte så insatt i det, men är nästan säker på att det är det vi har, men det spelar ingen roll hur mycket man har henne försäkrad i?

Om du menar livförsäkringen spelar det inte så stor roll, det är vad veterinärvårdsförsäkringen är på som är viktigt.

Angående självrisk, så har jag också 2800 (Agria).

Immer

Okej, ska prata , med de i morn..För jag VILL och känner att jag måste göra röngen på henne, men ska se vad de säger..Annars år jag be hovis skriva att hon BÖR röntgas..så kanske de lyssanr....suck annars ve jag inte vad jag gör..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 324
Senast: Inte_Ung
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka