Fånghäst på lösdrift med fri tillgång??? m.m.

E

Esperanza_1980

Har tidigare skrivit om vår ponny som fick fång hos fodervärden. Nu har han äntligen blivit röntgad, vilket tack och lov inte visade på några förändringar. Om ett par veckor kommer vi att få hem honom, han ska då gå på magert bete, vilket han också gör nu. Frågan är bara hur vi gör sen.

Tanken var att han skulle säljas p g a allt merjobb en fånghäst kan medföra, men jag börjar vackla lite i mitt beslut. Det är en toppenhäst, som även jag kan rida och utbilda, men jag är rädd för att ta mig vatten över huvudet.

Först och främst funderar jag över om man öht kan ha en fånghäst på lösdrift med fri tillgång på foder eller är det lika farligt med fri tillgång oavsett om det är sockerrikt gräs eller relativt näringsfattigt hö.

Sen undrar jag också hur känsliga de egentligen är efter att de haft fång. Nu förstår jag att det naturligtvis varierar stort, men detta gäller en ponny som var överviktig och släpptes utan tillräckligt lång invänjningsperiod. När han stod hos mig var han i bättre kondition och hade inget problem med fri tillgång på väldigt näringsrikt silage ej heller att gå på kraftigt bete.

Hur ska jag tänka nu?
 
Sv: Fånghäst på lösdrift med fri tillgång??? m.m.

Såvida hästen inte blir för tjock av fri tillgång eller det blir för mkt socker av det t ex, så finns ju inget alls som hindrar fri tillgång, inte heller lösdrift (under förutsättning den är återställd givetvis så den får röra sig fritt).

Känsligheten är otroligt individuell, vissa får fång en gång och sen aldrig mer, kan gå på bete etc som 'vanliga hästar' resten av livet. Andra har mycket lätt att få återfall och kan bara gå på ytterst begränsat bete. Svårt att säga innan, mer än att en häst som innan haft fång löper högre risk att få fång än en som aldrig haft. Hur mkt högre är dock det som är så individuellt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 003
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: axel
·
Hästvård Hittade bara en gammal tråd i ämnet, och tänker att det kanske är några fler som har erfarenhet i av cushing syndrome nu? :) Min...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Ponsse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp