Fångfritt i juli?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 914
T

trojalotta

Känner någon till nån häst som fått fång i juli och augusti? (Tänkte att gräset (=FODER) var "säkert" då)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fångfritt i juli?

Mitt varmblod fick fånganfall i juli i fjol!:mad:

Precis som Centaur säger; Gräset är aldrig säkert.

Har du en häst som har haft fång så krävs stor nog noggranhet, särskilt vid tillvänjning. Jag har en fånghäst själv. Oavsett hur pass väl hon sakta vänjer sig vid betet finns det alltid en gräns när det slår över och hon får känningar av sitt fång. Hon kan alltså aldrig gå på bete fullt ut. Lösningen på detta är flera byten av hage per dag och även betesmask, som faktiskt inte bekymrar henne nämnvärt.

Nu har inte min fånghäst haft några symptom på flera år, men det beror knappast på att hon är tolerant. Snarare att vi jobbar häcken av oss för att hålla henne frisk.

Jag känner till flera hästar som fått fång i juli-augusti. min fick dessutom fång i Januari o då fanns det inget gräs alls

Gräset är som resten säger, aldrig säkert. Min fick fång i september efter en hel sommars bete.

Min häst fick fång i augusti. Fick sen en fångkänning i början av året.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
815
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 080
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur