Fångfoder

orientalkatten

Trådstartare
Har nu googlat runt för att hitta bästa grovfoder till fånghäst.
Ni som är insatta i ämnet, kan detta stämma.
Av TS i gräs/ hö är sockerhalten 10-25%, sjunker vid rätt ensilering / blötläggning.
Ren betfor 5%
Ren lucern innehåller mycket lite eller inget alls av socker / stärkelse.

Olja är inte lämpligt till fånghäst.

Sv: Fångfoder

Hö kan mycket väl innehålla lägre än 10% socker. I år innehåller mitt hö drygt 5% socker och förra året var det 9,8%. Det är alltså vanligt torrhö och inte ensilage.
Det är ju därför det är så viktigt att analysera sitt hö så att man verkligen vet vad just ens egna innehåller.

Sv: Fångfoder

Mitt hö innehåller 8,2 % socker. Sockerhalten beror helt på när det är skördat, kan variera enormt! Ensilage/hösilage är inte så bra för fånghästar eftersom det blir foderbyte varje gång du byter bal. Och dessutom hopplöst att analycera, du kan ju inte plocka ut en bit av varje bal för att göra sockeranalys, då möglar de ju.

Betfor utan melass har mellan 1-5% socker.

Det är dock inte bara socker du skall tänka på. Stärkelse är väl så viktigt! Socker och stärkelse skall tillsamman vara under 10% för att vara lämpligt foder. Dvs allt som innehåller korn, havre etc utgår.

Olja kan vara båda bra och dåligt. För det första så är det bevisat i djurförsök att en diet med högt fettinnehåll faktisk orsakar IR! Dessutom så innehåller de flesta oljor oerhört mkt omega 6, vilket är inflammationsframkallande. Därför bör egt inga hästar få någon annan olja/fettkälla än linfröolja/linfrö, som är rik på omega 3. Under 4% bör fetthalten i foderstaten vara (hö har ca 2% fett), så man får inte ge för mkt av det heller.

När det gäller lusern så är det i utgpunktet bra vad gäller värden. Men, många IR hästar verkar reagera negativt på lusern, och man vet inte riktigt varför. Så det är något man bör introducera väldigt försiktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 782
Senast: svea
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 917
Foder & Strö Hur är Equi Jewel lämpat att ge till PPID häst? Krafft Muskel?? Krafft Groov?? Hästen ratar Kwick/ Speedi bett & Lucern. ( tidigare...
Svar
5
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka