Fångfoder i Finland

Lindon

Trådstartare
Hej!
Står inför ett problem. Min häst har haft fång, men är nu frisk och tillbaka i arbete. Han har bara ätit hö och det lilla gräs som funnits i hagen. Men eftersom jag kommer att rida ca. 5 ggr/vecka så funderar jag att han skulle behöva nåt sorts kraftfoder...för vitaminer å mineraler behöver han ju.

Har sökt som en galning här på forumet och hittat bra foder åt fånghästar, men ACK! bara i sverige!! nån från finland som vet??

Har försökt kolla in alla racing produkter (vet ej om ni har det också :smirk: ) men tycker att inget riktigt passar in.... det ska väl vara havrefritt, med mycket protein men lite stärkelse? Visst?! hur är det med morötter då?FÅR man ge det?el är det för mycket stärkelse i dom också?(tänkte mig mest som belöning)

HJÄLP!!

Sv: Fångfoder i Finland

Säg till om du hittar något som stämmer in på det du skriver, även om det är här i sverige. Letar efter samma som du!

Vet du om fd fånghästar kan äta soja? Funderar på det, du borde ju annars kunna blanda Krafft Rehab och soya och få en bra kvot.

Ingen aning hur det är med soja! krafft rehab; finns det i finland tro?el är det ett svenskt märke? jobbit dehär :confused:

Tror att denna tråden kanske kan hjälpa dig. Där skriver Peter_Lundin lite om soja...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=596405

Är det så att jag inte får min häst att äta Lucern Hack så kommer jag att prova med Soja. Annars har Red Mills ett foder som bygger på soja men som ska vara mer snällt än ren soja, GroCare Balancer. Innehåller dock melass men det kanske inte spelar roll för dig?

Men jag kommer att börja med 10kg hö och 3kg lucern, sakta sakta invant! Går det inte att få upp lucernet då provar jag soja... Min häst ska ha linfröolja för magen, samt loppfrö (psyllium frö) också för magen. För att han ska äta det så blir det 1dl Krafft Rehab (havrefritt och hyfsat lågt i socker/stärkelse) upblött med 1msk salt.

Krafft har en återförsäljare i Finland:
Återförsäljare i Finland, hör med dem om det finns i närheten av dig!

FEEDCON OY
RAIMO PONKKONEN
tel och fax 09 2429871
Lepistöntie 1
04260 Kreava
FINLAND

Jag provar mig lite fram på det som enl olika vetrinärer ska fungera. Vänjer in matsked för matsked (eller lucernet näve för näve)...

Håller tummarna för att du hittar nått bra! Som sagt får du fler tips skriv gärna in dem här!

Lucern och kli för att balansera kvoten Ca/p är mig veterligen suveränt till fånghästar. Har gett det till min lilla shettisdam under vintern och det gick bra.

En fånghäst skall absolut inte svältas på näring, men som sagt undvik stärkelse (havre) och gärna socker. Morötter till belöning kan funka, gav min lilla ett halvkilo (!) morötter om dan hela vintern... Men då var det länge sedan hon haft fång.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 885
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna