Fångbete eller inte? (ganska långt)

LillaVita

Trådstartare
Det är så att jag har en ponny som haft lindriga fångtendenser de senaste två somrarna. De har varit så pass lindriga att förra sommaren så hävdade veterinären att det snarare var allergi mot någon insekt (trots feber, svullenmankam, och svag puls i hovarna). Men alla mina instinkter sa fång, trots att han gick på smalt bete. I somras var det dags igen. Ungefär samma symptom, och vi åkte in till Ultuna. Veterinären där kunde inte med säkerhet säga att det var fångtendens ponnyn visade, även om det lät mycket möjligt. Han sa även att om det hade varit hans häst hade han inte vågat chansa med att släppa ut honom på vanliga betet, utan valt smalbete, sagt och gjort!

Nu kommer jag då till mitt lilla problem. Jag står inför två valmöjligheter;

1. Ha kvar honom i vanliga stallet i sommar, såsom vi gjorde förra sommaren. Det positiva här är ju att jag kan ha honom under egen uppsikt, och att jag kan hålla igång honom så mycket jag vill (dock blev det inte mycket förra sommaren). Det negativa är att våran smalbeteshage är VÄLDIGT dålig, knappt någon skugga, väldigt liten, och i år kommer dessutom islandshästen som höll honom sällskap vara såld, så han kanske kommer få gå själv. Dessutom är det mycket extrajobb för mig då jag själv måste stödfodra varje dag, och det känns inte jätte bra att be om hjälp då det tar tio minuter att gå till hagen från stallet utan något med sig, och att då släpa ner hö längs en väg där man inte kan köra... inte helt lätt. Dessutom kommer min pojke hem i juni, och jag kommer säkerligen vilja vara mycket med honom, och även resa en del.

2. Skicka bort honom på fångbete. Det negativa här är ju att jag inte kommer kunna vara med honom hela sommaren, och jag kommer inte kunna ha igång honom. DOCK så kommer han vara med personer som antagligen har större kunskap om fång än vad jag har, och han kommer vara med hästar som behöver samma skötsel. Här får jag ju även sommarlov. Och då min ponny har en gammal skada tror jag ju inte att det gör något för honom att få lite sommarlov han med.

ÅH, jag vet verkligen inte hur jag ska göra.. Dessutom vet jag inget fångbete, men tror att jag måste skicka honom en bra bit, för jag har inte hört talas om något här i Stockholmstrakten. :confused:

Snälla, ge mig lite tips, råd och tankar! :bow: (vet att det är låååångt kvar till sommaren, men lika bra att börja kolla efter beten nu om jag ska skicka bort honom) :crazy:

Sv: Fångbete eller inte? (ganska långt)

Jag har fått reda på att min ponny har alla fång symtomer, och hon kommer inte att få gå på sommarbete, jag kommer att begränsa hennes ätande..
Jag kommer köpa en sån här fång grimma (vet inte vad dom heter) så det kan begränsa lite hur hon äter och så..
Jag har hört att dom ska vara bra så lika bra att prova.. För man vill ju inte att hästarna ska få fång...!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 768
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka