Fånganfall - var drar försäkringsbolagen gränsen?

Mli

Trådstartare
Jag har en ponny som med största sannolikhet har problem med lindrigare fånganfall. Vissa dagar går han riktigt risigt för att sen dagen efter springa och busa som vanligt med resten av gänget. Han avlastar inte direkt frambenen men går stappligt på alla fyra. Hans hovar har nu börjat anta en vriden form. Innan har de dåliga dagarna varit väldigt sällsynta och han har fungerat jättebra som ridponny men nu senaste två veckorna blir det bara sämre. Hovis som var ute för ett par dagar sen trodde också fång och veterinär ska kontaktas på måndag om han nte blir akut sjuk under helgen. Nu är det nämligen ganska bra med honom.

MEN.... hur långt måste man behandla en ponny för att få ut livbeloppet? Är det sjukbeslag, butta, boxvila, grushage osv för att se om det ger resultat eller kan dom ta en utdömning direkt?

Nån som har erfarenhet?

Sv: Fånganfall - var drar försäkringsbolagen gränsen?

Jag har en ponny som med största sannolikhet har problem med lindrigare fånganfall. Vissa dagar går han riktigt risigt för att sen dagen efter springa och busa som vanligt med resten av gänget. Han avlastar inte direkt frambenen men går stappligt på alla fyra. Hans hovar har nu börjat anta en vriden form. Innan har de dåliga dagarna varit väldigt sällsynta och han har fungerat jättebra som ridponny men nu senaste två veckorna blir det bara sämre. Hovis som var ute för ett par dagar sen trodde också fång och veterinär ska kontaktas på måndag om han nte blir akut sjuk under helgen. Nu är det nämligen ganska bra med honom.

MEN.... hur långt måste man behandla en ponny för att få ut livbeloppet? Är det sjukbeslag, butta, boxvila, grushage osv för att se om det ger resultat eller kan dom ta en utdömning direkt?

Nån som har erfarenhet?

Jag tycker inte att det låter som ngt lindrigt fånganfall.

Två veckor? Skojar du?:eek:

Jag ringde veterinären minuten efter att jag sett hästen gå med korta steg samt konstaterat svullnad, värme och förhöjd digitalpuls.
Veterinären kom inom tre timmar, trattade i hästen paraffinolja och skrev ut butta för fem dagar.
Åtta dagar senare var hästen fortfarande halt. På fjortonde dagen var hon också halt, men röntgen visade inga förändringar av hovbenet. Sedan ställdes hon på en tiodagars kur med Finadyne, sista dagen var i förrgår, och nu bevakar jag henne som en hök ifall hon skulle visa symptom igen....

hur långt måste man behandla en ponny för att få ut livbeloppet? Är det sjukbeslag, butta, boxvila, grushage osv för att se om det ger resultat eller kan dom ta en utdömning direkt?

Detta får mig att undra om du är ute efter att få ponnyn utdömd och medvetet väntat med att tillkalla veterinär. Hoppas jag har fel!

Immer

Eftersom han kan springa och busa som vanligt så kan han ju inte ha särskilt ont jämt, därför benämnde jag det som lindrigt.

Men frågan här var ju hur långt försäkringsbolagen brukar vilja behandla innan dom är villiga att betala ut livdelen?

Han har blivit sämre de senare två veckorna - det innebär inte att han är dålig varje dag utan att han är oftare "knackig" än innan. Väntade först på hovis eftersom jag trodde att han bara behövde verkas då han var lång i tårna. Hade man sett att han var riktigt dålig så hade vet. givetvis fått komma direkt.

Och på frågan om jag vill ha honom utdömd direkt så är svaret ja. Poonyn är gammal och jag ser inget värdigt liv för honom ensam i en grushage de sista åren. Men aldrig skulle jag låta honom lida i onödan för det! Skiter i livbeloppet om förs. bolaget vill behandla, var bara nyfiken på hur de brukar göra,

Ok, jag förstår.

Men grushage behöver inte vara det enda alternativet.
Mitt sto gick i (liten) gräshage, iklädd betesbegränsare, redan dagen efter diagnosen. Några dagar senare släppte vi henne tillsammans med de andra i stora hagen (fortfarande med betesbegränsare, förstås).

Immer

Det är inte bara på sommaren som problemet skulle vara, utan även på vintern då jag har lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Sålänge jag bara har shettisarna så kan man ju hitta nåt riktigt fattigt hö men det uppstår problem när det kommer in större ponnyer och hästar som kräver lite mer krut i fodret.

Men det är ju skönt att det löste sig för dig med betesavgränsare!

Min fångis har gått med fri tillgång på bra govfoder hela vintern utan problem

Min fångis har gått med fri tillgång på bra govfoder hela vintern utan problem

Gör ett litet lån

Vad har du haft för grovfoder då? Min ponny fick en fångkänning i vintras, han går på lösdrift med fri tillgång men det var lite för mycket protein i vårt grovfoder..... Han har klarat av betet bra hittills, har "betat på honom" väldigt försiktigt..

Jag förstår precis hur du känner det. Jag har också en shettis med fång.Han är inte speciellt fräsch i sina ben. Jag har behandlat honom många gånger och han får endast gå i en grushage. Han är som en sengångare och man vet inte hur pass ont han har.Han är inte framåt när vi kör eller rider. Jag tycker inte det är ett värdigt liv för dom stackarna att aldrig mer få äta gräs.

Det hade varit skillnad om man hade haft fler fångponnyer och stora marker utan vegetation - då hade dom ju kunnat leva ett bra flockliv även utan gräs.. sibiriens tundra kanske?

Får se vad veterinären säger imorrn. Vet inte riktigt vad jag ska hoppas på, är det inte fång så är det ju nåt annat som är fel.

Jag förstår precis hur du känner det. Jag har också en shettis med fång.Han är inte speciellt fräsch i sina ben. Jag har behandlat honom många gånger och han får endast gå i en grushage. Han är som en sengångare och man vet inte hur pass ont han har.Han är inte framåt när vi kör eller rider. Jag tycker inte det är ett värdigt liv för dom stackarna att aldrig mer få äta gräs.

Men om du känner så, varför är han inte i Trapalanda då??

Jag höll på med en fång häst i över 4 år. Provade olika behandlingar, skor etc. innan vi sa att nu fick det vara nog.

*KL*

Ang var dra gränsen btw, så det hänger ju inte bara på försäkringsbolaget.

Mitt kblsto fick fång juni 1998 första gången, lindrig fånganfall. behandlades. Nytt mycket lindrig (jag upptäckte det snabbt) nästa vår - behandling. Av någon anledning fick hon ett fånganfall samma höst (-99) med, behandlades. Hon gick med sjukbeslag från första anfallet, och inget gräs heller. Anfallen behandlades med butta.

Efter det tredje anfallet blev hon känslig för hård mark, men ändå ridbar. Hon var 19 år då.

Sen kom ett till obegripligt anfall i januari 2000. Efter det gick hon bara att rida på MYCKET mjuk mark. Var in till Ultuna för att rtg hovbenen, men hon hade bara lindrig hovbenssänkning. Stod på box i tre veckor med butta, och sen hage (iom att hon vägrade box). Ohalt i hage men kunde bara ridas på ytterst mjukt underlag. Veterinären var väldigt positiv till att hon skulle komma tillbaka fullt ut. Jag kände mer att 'en 20 år gammal häst som älskar att arbeta och att äta, i den ordningen, och inget arbete och inget gräs..hmm'. Nåväl, jag ville gärna behålla hästen så hon pensionerades till haghäst och små skrittpromenader med sin skötare i januari -00.

I februari kom de första tecknen på att hon inte riktigt gillade pensionärslivet. I april -00 kunde jag inte blunda för det längre, hon hade då anfallig hagkompisen oprovocerat, var allmänt sur och grinig, och högg tag i min jacka och försökte dra in mig i sin box om/när jag gick förbi med en sadel. Kort sagt - hästen mådde inte alls bra mentalt.

Hon var ohalt i hage och på mjukt underlag, men reagerade på hårt. Veterinären ansåg dock att det var god prognos att hon skulle bli fullständigt återställs, och ansåg att man fick ge det 6 månader till innan man kunde säga något (läs: ge upp). Det mentala tror jag att han ansåg jag överdrev..

Jag pratade med försäkringsbolaget som helt sonika sa att DE ansåg att det efter min beskrivning va ingen tvekan om att de skulle betala ut liversättning om en livskadeanmälan kom in. Vet vägrade skriva den. Dvs, här hade vi ett läge när bolaget sa ja och veterinären nej.

Jag valde att skita i försäkringspengarna (12 K), och hon fick somna in i slutet av april år 2000.

Nu har veterinären varit här, han konstaterade måttlig fång i alla fyra hovarna. Fick en spruta med Finadyn och ska äta butta i tre dagar. Han får inte äta mer gräs denna sommar, och med all sannorlikhet inte de kommande somrarna heller. Eller tja, begränsat med bete när tillväxten är som sämst mitt i sommaren.

Jag vete sjutton hur jag ska lösa detta praktiskt. Har ca 200m2 som jag kan hägna in som det inte växer nåt på, men vilket liv är det att gå där själv och se resten av flocken gå brevid och busa och käka? Och går flocken iväg till andra delen av hagen så ser han dom inte alls.

Svårt det här, känns ändå fel att avliva en ponny som kan vara smärtfri bara han inte äter gräs.

Tänk på att en fånghäst är extra känslig för stärkelserikt foder oxå som bla spannmål

Även vid en vag misstanke på fång - ring ut veterinären direkt.
Ju fortare du behandlar, ju bättre är prognosen.
Har det inte hunnit bli någon rotation/sänkning så är det inte säkert att sjukbeslag behövs, men det kan nog veterinär och hovslagare konstatera bättre på plats, samt att hovarna skulle behöva röntgas.

Till en häst som har en bra prognos samt är hyfsat smärtfri har jag svårt att se att vare sig veterinären eller försäkringsbolaget skulle gå med på att döma ut hästen, bara för att ägaren vill det :mad:

Vad gäller problemet med den lilla hagen och avsaknaden av sällskap så är det inte någonting som är omöjligt, bara man som hästägare har lite vilja att se till hästens individuella behov och tar tag i problemet! Kan hästen gå själv i hagen utan att få frispel så är väl den saken löst. Senare delen av betet när tillväxten är dålig är det inte helt omöjligt att han skulle kunna gå ihop med hela flocken igen.
Det finns även andra alternativ som att ta in en annan fångponny som den får gå tillsammans med, alternativt låna ut den till någon som har en fångponny som behöver sällskap över sommaren och har bättre möjligheter än dig.

Varför är det ett sånt krav att hästen MÅSTE gå på bete för att vara lycklig? Finns en massa tävlingshästar som har sin högperiod just under betessäsongen som som aldrig får se ett grässtrå, och som inte är helt olyckliga för det?

KAN hästen inte äta gräs utan att må dåligt så får man helt enkelt anpassa sig efter det. Det är inget godtagbart motiv för att avliva en häst i mina ögon.

Till en häst som har en bra prognos samt är hyfsat smärtfri har jag svårt att se att vare sig veterinären eller försäkringsbolaget skulle gå med på att döma ut hästen, bara för att ägaren vill det :mad:

Intressant, så du tycker att det är OK om hästen bara är hyfsat smärtfri? Jag har nog en nolltolerans där.

Vad gäller problemet med den lilla hagen och avsaknaden av sällskap så är det inte någonting som är omöjligt, bara man som hästägare har lite vilja att se till hästens individuella behov och tar tag i problemet! Kan hästen gå själv i hagen utan att få frispel så är väl den saken löst.

och

Varför är det ett sånt krav att hästen MÅSTE gå på bete för att vara lycklig? Finns en massa tävlingshästar som har sin högperiod just under betessäsongen som som aldrig får se ett grässtrå, och som inte är helt olyckliga för det?

KAN hästen inte äta gräs utan att må dåligt så får man helt enkelt anpassa sig efter det. Det är inget godtagbart motiv för att avliva en häst i mina ögon.

Om du hade läst mina tidigare inlägg i tråden så belyser jag även att det inte är det där med gräsätandet som jag ser som själva problemet till att hästen måste särbehandlas troligtvis livet ut utan snarare att den får gå ensam. Hästar är flockdjur och jag ser inte hur man skulle kunna ersätta behovet av flockliv med något annat "individuellt behov"!

Jag funderade ett tag på att ta in en sällskapsponny till honom som också har fång, men sen kom jag på hur svårt det är att få tag i vettiga inackorderingar. Har ingen lust att få ansvaret för en fångponny till på halsen när ägaren inte kan komma ut då bilen är trasig, är på semester osv..

Ponnyn rör sig bättre nu efter två dagar på Butta och planen är att jag kommer att ha honom tillsammans med getterna innan de flyttar till sin sommarhage om tre veckor. Efter dom veckorna kommer jag att släppa ut honom igen till flocken. Det finns en chans att fången uppkom när dom betade av mina rasthagar med betydligt kraftigare bete i än deras normala ogräshagar. Förhoppningsvis tål han det vanliga "betet", och om han inte gör det blir det nog till att avliva honom.

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka