Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

misan

Trådstartare
Mitt sto drabbades av kraftig fång ett par veckor innan hon fölade för några år sen. Hon klarade sig som tur var och fick ut fölet också.
Mina tankar nu går kring avkommans mage/tarmflora...
Det är nämligen så att han har väldigt problemtisk mage, han är väldigt lös av och till. Hans första levnadsår minns jag inte att jag tänkte på det, andra året var han lite lös nån gång ibland men itne så att man gjorde något åt det mer än att vara försiktig vid foderbyten. Tredje året, dvs i vintras, fick vi ge honom en kur med koli-bakterier för att han var lös och ingenting vi ändrade med maten hjälpte. Han åt bara hö och ibland lite kli.
Veterinären sa, mest som kuriosa, när vi beställde koli-kuren att vissa hästar helt enkelt inte kan behålla dem i tarmfloran. Han hade träffat ett fullblod en gång när han studerade vid SLU som behövde kolibakterier en gång varannan månad.
Vår pålle blev bra efter kuren, och det varade i en månad. Den andra månaden var han fortfarande bättre men började vara lös emellanåt igen.
I somras försökte vi ha honom på gräs så mycket som möjligt för att det skulle vara så naturligt som möjligt. Och han var med eller mindre ok större delen av sommaren.
Nu står de inne om nätterna och han är jättelös, ofta. Det kan ligga flera fina högar i boxen men samtidigt är det blött överallt av det som rinner ur honom.
Veterinären sa i våras att det inte fanns så mycket mer att göra än att ge kolibakt. Att skicka träckprov går tydligen inte här uppe, då det ska vara framme inom två timmar...
Nu ska jag givetvis konsultera vet. igen och det blir väl en ny kur med koli. Eller flera..

Hur som helst. Nu till mina funderingar som jag vill fråga er om:

Jag har för mig att jag läste på buke nån gång att fång kunde slå ut kolibakterier?
Mina tankar är alltså; skulle det kunna vara möjligt att stoets fånganfall under dräktighetens sista tid drabbade fölets tarmflora på något vis???

Skulle gärna höra om det är fler som haft högdräktiga ston som fått fång och hur det gick med avkommorna!
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Fölet föds utan tarmflora, denna kommer efterhand ifrån omgivningen, andra hästars avföring, betet etc. Så jag har svårt att tänka mig att det kan fungera så. Snarare borde stoet fått problem direkt istället.
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Fast å andra sidan, om fölet bara gick med sin egna mor kunde han väl inte få i sig avföring från andra hästar? Därmed fick han bara tarmflora från sin mor som inte var frisk!
Han har då ärvt sin mors krångelmage...
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

emindy skrev:
Fast å andra sidan, om fölet bara gick med sin egna mor kunde han väl inte få i sig avföring från andra hästar? Därmed fick han bara tarmflora från sin mor som inte var frisk!
Han har då ärvt sin mors krångelmage...

Där sa du ett par sanningens ord!:)
Han gick som liten endast med sin mamma och hon var sjuk ett tag efter att han fötts också. Men mamman i sig har inte krångelmage, det är det som är det knasiga. Hon blev bra och har varit bra sedan dess.
Apropå att få i sig mammans dåliga mage så måste jag berätta en grej från den sommaren. Innan hon hade fölat, men när hon var sjuk, så hade vi henne i en liten hage alldeles vid huset. Ja, på gräsmattan. Hon gick där i ett par timmar under några dagar och gjorde en hög som jag minns så väl. Den låg väl där en halv dag eller en dag innan jag mockade bort den, men där växte inget gräs mer... Inte nästa sommar och knappt sommaren efter den heller.
Då kan man tänka sig hur pass förgiftad hennes avföring var.

Men stämmer det att fång kan slå ut koli-bakterier? Jag kan inte minnas att jag hört det varken före eller efter, men jag Har läst det en gång här på buke.
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Jo, det finns en teori som går ut på att fång är resultatet av en ohämnad förökning av Streptococcus bovis på bekostnad av kolibakterierna.
Obalansen skapas av ett överintag av snabbtjästa kolhydrater (socker, stärkelse, oligosackarider och ev. pektin) som kommer obehandlade till grovtarmen.
Jag har processen i detalj på ett par rapporter någonstans.
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Då är det därför.
Frågan är egentligen varför han inte kunnat bli frisk och ta åt sig friska bakterier? Vad jag vet kan även vuxna hästar, som känner sig dåliga i magen, äta färska bollar från andra hästar och därmed kurera sig själva.

För han går väl med andra hästar nu?
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Okej! pm:a gärna det till mig!

Så du tror min teori kan vara möjlig? Eller gäller det bara den drabbade hästen? Frågan är ju om man kan kalla avkomman för drabbad eller inte..
Lite konstigt är det väl också att han verkar bli sämre för varje år.
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Jag vet inte om detta tillför nått men...
Jag har lärt mig att om man har en häst med dålig mage (dålig varje dag) ska man blande bajs i maten från en frisk och fet häst. Det ska vara färsk bajs och en tll två bollar/giva. Detta ska tydligen kunna hjälpa till att få balans i magen. Jag vet inte om det funkar men det borde kunna göra det efter som att föl äter bajs för att få rätt bakterieflora. Det kan vara värt ett försök om inget annat funkar...
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Han har gått med andra hästar sedan han var ett år.
Eftersom han inte höll sig frisk efter coli-kuren (det stavas väl med c har jag kommit på :smirk: ) så kan de tydligen inte överleva hos honom.. Alltså måste han ha något fel någonstans som antagligen inte går göra nåt åt. Lät ju så på veterinären.
Så, inte för att det spelar någon roll egentligen, jag undrar ju om det kan vara fången som är boven i dramat från början. Fast det låter kanske otroligt att mammans fång kan ha förstört hans mage på det viset..
Jag har ingen aning, därför jag frågar er! :D
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

mirjada skrev:
Jag vet inte om detta tillför nått men...
Jag har lärt mig att om man har en häst med dålig mage (dålig varje dag) ska man blande bajs i maten från en frisk och fet häst. Det ska vara färsk bajs och en tll två bollar/giva. Detta ska tydligen kunna hjälpa till att få balans i magen. Jag vet inte om det funkar men det borde kunna göra det efter som att föl äter bajs för att få rätt bakterieflora. Det kan vara värt ett försök om inget annat funkar...


jag har försökt...och tyvärr inte med märkbar skillnad. vissa dagar kunde han vara bra och andra inte. precis som innan. fast just nu är han dålig mest hela tiden så jag kanske skulle prova igen, i väntan på annan behandling.
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Att pektin skulle kunna vara en orsak är ngt som jag missat, vem har skrivit det?
Sen är det viktigt att veta att socker är såpass lättupptaget i tunntarmen att det skall väldigt stora mängder till för att det skall komma ner ngn signifikant mängd till grovtarmen.
PL
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Jag skrev inte att fång orsakas av pektin, jag skrev att pektin är en lättjästkolhydrat (skyldig till syftningsfel möjligtvis). Det bevisning har vi diskat av vid några tidigare trådar, hoppas att du minns... jag har fullt upp att hitta detaljbeskrivning för massdöden av coli... :angel:

Jag VILL så gärna skylla ALLT ont här i världen på socker, kan jag inte få smyga med det? jag kan skriva det med mycket små bokstäver, kan du blunda med halva öga då? :idea:

Nej, du har rätt, knappast troligt att socker skulle kunna nå grovtarmen oprocessat men den enzymatiska reaktionen som hydrolyseras molekylen kan bli överbelastat (mer sockermolekyler och stärkelse än vad enzymerna klarar av att bearbeta) och då rinner det (CHO-H) över till grovtarmen. Kanske så är det just kombinationen socker-stärkelse som är problemet. Socker är mer "lättbehandlat" och enzymerna hinner inte med stärkelsen. Om det nu är samma enzymer som sköter båda reaktionerna.
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Smyga??? Det räcker inte att blunda me ett halvt öga.
Det är inte samma enzymsystem som bryter ner stärkelse till socker som det som bryter ner disackarider till monosackarider.
Sen man insåg att man inte kunde provocera fram fång genom att tillföra endotoxiner så tror man inte riktigt på det här med massdöd av coli som huvudorsak även om det kanske bidrar.
Alla mjölksyrabildande bakterier kan sänka pH så att coli dör, de bakterier som bildar ättik- propion- o smörsyra sänker inte pH lika kraftigt eftersom dessa syror tas upp av kroppen.
Vad som är speciellt med str bovis är att de bildar metalloproteinaser som direkt kan förstöra basalmembranet som håller ihop de olika skikten i lamellagret.
Men fy va jobbig jag är som inte blundar, får nog elda upp glasägonen o gå i pension :smirk: :smirk:
PL
 
Sv: Fånganfall på dräktigt sto, som drabbar avkomman??

Spännande, problemet är alltså inte bakteriedöden men den oproportionerligt stora stammen av s.bovis?
Vad tror du om sondning med paraffin i samband med de initiala fångsymptomen? Det har varit ett hett samtalsämne med min vet iom att det är en gammal behandlingsmetod som verkar ha glömts bort lite.
Är det någon ide att ta fighten i magen när fånget har kommit så långt att den visar de första symptomen?
En diet låg på stärkelse efter fånget borde leda till en ökning av coli och i längden en återvunnen balans i tarmfloran...

Socker fortsätter att vara problem BARA för det lilla gänget med metabolismproblem... :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 726
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 837
Senast: Quandezza
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 781
Senast: athena
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 609
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp