Fånga hästen i hagen

S

Skiona

Finns det någon som har tips på hur jag ska göra med min häst.
Hon har vill inte bli fångad i hagen. Så fort hon ser mig så går hon iväg, och vi kan hålla på i timmar utan att jag får tag på henne. När de andra kommer och ska ta in sina hästar å min blir ensam kvar i hagen så går hon att fånga. Men det är inte kul att sitta i stallet och vänta på att dom andra ska komma och ta in sina hästar för att jag ska kunna få tag på min. Börjar bli lite desperat på hjälp nu....

Sv: Fånga hästen i hagen

beror det på något särskilt?
har det alltid varit så?

marijaa skrev:
beror det på något särskilt?
har det alltid varit så?

Jag har bara haft henne i snart ett år. Och det gick bra i början, men det blir värre och värre. Efter sommarbetet så har det inte gått bra alls.

jag själv har fått många tips men det enda som funkat i längden är detta;

När hästen går ifrån dig, gå efter. Du behöver inte ha något speciellt avstånd men det kanske inte är så smart att vara 500 m bakom men du fattar. När hästen ger dig uppmärksamhet på något sätt, stanna och ta tre steg bakåt. Förhoppningsvis tar den ett steg mot dig, då tar du några steg bakåt. Tillslut kommer hästen till dig och du kan lätt gå in med den i stallet.

Hoppas du fattade! Ett annat tips är att inte hämta hästen bara när du ska rida, ta med dig grimman ut och umgås lite med hästarna. Sätt på grimman, gosa lite och ta av den. Gå sen, ingen ridning!

(detta funkar bara om du inte har en megastor hage med träd and stuff :))
kolla hästen i ögonen och gå emot den med axeln som är emot den sänkt. om den går emot, följ efter en bit, om den börjar springa så försök hänga med (inte kuta runt som en galing bara :p) om hästen kollar på dig, vänd dig om och några steg. gå sedan i en vid cirkeln emot hästen, går den iväg så följ efter. så fort den upmärksammar dig så låtsas att du inte är intresserad. en häst som inte är helt loj eller så brukar undra varför du gör så och vilja undersöka saken( bli fångad :p)
(såg nu att det var samma sak som Mifellen skrev..)

har du en liten hage så kan du göra samma sak i början, gå emot den med sänkt axel. om den börjar springa så gå efter i rask takt och var rak i ryggen så hela du säger "du springer tills jag säger stopp!" så fort hästen vinklar ett öra emot dig, sänker huvudet eller börjar tugga så skakta in och vänd ryggen till, gå sedan i en vid cirkel emot hästen. springer den igen så upprepa.

att "bjuda in hästen" genom att gå en vid cirkel med sänkt axel har funkat väldigt bra för mig.

(det kan ta ett tag det första gångerna.)
lycka till! ^^
och motstå att locka med mat, det blir värre än vad det var i början till slut! :P

Hej!

Ett tips är att gå in på någon horsemanship sida och läsa om deras teorier. Har läst i tidningen hästfokus, en artikel om just detta. Det var mycket intressant och jag tror det kan fungera. Det finns många olika tillvägagångssätt och det är nog inte så svårt att hitta något bra. Hoppas detta tips kan hjälpa dig även om jag inte hade något direkt praktiskt tips.

Vilka anledningar tycker du att finns det för din häst att protestera på det sätt den nu gör?
Tänk efter och kom gärna med funderingar. Du känner din häst, det gör inte vi.
Mår den bra annars? Kan den ha ont någonstans? Tränas den och hur är den under träning?
Får den den energi/protein mängd den behöver?
Visar den aldrig något intresse för dig annars heller?

lillaP skrev:
Hej!

Ett tips är att gå in på någon horsemanship sida och läsa om deras teorier. Har läst i tidningen hästfokus, en artikel om just detta. Det var mycket intressant och jag tror det kan fungera. Det finns många olika tillvägagångssätt och det är nog inte så svårt att hitta något bra. Hoppas detta tips kan hjälpa dig även om jag inte hade något direkt praktiskt tips.

NH har svaret på mycket men det är inte alltid så enkelt. Är det nu så att det handlar om bristande ledarskap kommer hästen att försöka "fuska" eller "utmana" människan även under sådan träning och då leder det inget vart. Att ta hjälp eller läsa väldigt mycket om NH innan man början är en säkerhetsåtgärd.

Ett enkelt knep är att valla sin häst, dvs tala om för den vart man vill ha den. Går hästen iväg - gå efter, läs hästens väg, går den lite mot höger försöker man komma upp på högersidan (det är ju inte säkert man kommer upp bredvid hästen men att man visar tydligt vart man är på väg) hästen kommer då att byta riktning - så när hästen går mot vänster - gå som om du skulle komma upp på vänster sida av hästen i stället, hästen kommer svänga höger... och så kommer det fortsätta så... tills hästen stannar och kikar på dig. Se mot hästens BOG och gå mot den.

det man då gjort är att tala om för hästen: när den gått åt höger "nej, du får inte gå åt höger", när den gått åt vänster "nej du får inte gå åt vänster". till slut undrar hästen "var får jag va, bäst att stanna och höra efter"
höger-vänster kan handla om flera meter eller bara några steg, håll koll på hästens ben så är det lätt att läsa av.

hängde ni med :smirk:

Jag brukar driva mitt sto när hon är sån. Hon har sina dagar.
Då driver jag henne runt, alltså går hon iväg och till och med kanske travar/galopperar iväg, springer jag efter och driver henne, hon får inte stanna utan ska röra sig hela tiden. Hon ger sig efter några få minuter och stannar.

Om hästen ofta gör såhär, att den inte vill bli fångad i hagen, får man nog fundera över varför. Har hästen kanske ont eller tycker den helt enkelt att det är tråkigt att bli riden eller vad du nu gör med din häst.

Min var mkt värre förut, det kunde vara en gång i veckan hon drog i hagen, och innan dess gjorde hon aldrig så!
Men hon hade ont, roterat bäcken efter en omkullridning.
Nu efter behandling är hon mkt bättre och mkt gladare!
Kommer fram i hagen och allt. :)

haha, vissa hästar är så söta när dom gör så här!

min häst igår som aldrig har gjort så förrut, skulle få för sig att inte gå bakom mig längre när jag släppte henne, utan hon skulle springa tillbaka till vart hon stod innan. och jag bröjade bara skratta för det var liksom mer lek om ni fattar det var inte på allvar, eller ja svårt att förklara men jag var på bushumör, svårt att förklara och det kommer säkert uppfattas fel av många, men det var typ som en mamma som går efter sitt barn och säger nuuu kommer jag och TAR DIg! ni fattar kanske?

ja ja i allafall, hästen sprang ifrån några gånger när jag släppte henen och två gånger så sprgna hon bakom ett smalt träd och ställde sig och verkligen kickade runt trädet och kollade vart jag var, sen när hon såg mig så tog hon tillbaka huvudet och "gömde" sig bakom rädet!! hahah man såg hela hästen men ögonen var bakom trädet, guuud vad smart hon var1 hon var såhimla söt jag kunde verkligen inte ta hennes hyss på allvar! och den dagen var jag på lekhumör, men självklart får hon itn göra så här om inte jag tillåter det, hoppas ni fattar. haha, men hon var gullig i allafall.

har tyvärr inte nått tips till dig, `men det verkar som att du fått många bra tips redan! gillar det med att bara gå in och gosa och inte rida och inte ta ut henne ur hagen, prova det!

marijaa skrev:
det är ju samma sak som att tala om här hästen att du är ett rovdjur som hotar den...:crazy:

nej, inte enligt vad både min hovslagare och hopptränare sagt till mig. att kolla den i ögonen är att säga att du är ranghögre, och du bestämmer. när man vill att hästen ska fortsätta springa ska man kolla den i ögonen.

marijaa skrev:
det är ju samma sak som att tala om här hästen att du är ett rovdjur som hotar den...:crazy:

nej, inte enligt vad både min hovslagare och hopptränare sagt till mig. att kolla den i ögonen är att säga att du är ranghögre, och du bestämmer. när man vill att hästen ska fortsätta springa ska man kolla den i ögonen.
jag skrev fel, det ska inte vara kolla hästen i ögonen i början.

squarepants skrev:
jag skrev fel, det ska inte vara kolla hästen i ögonen i början.

ja, ok om du vill att den ska fortsätta springa kan du ju kolla den i ögonen men inte om du vill att den ska stå kvar när du går mot den...

Lazio skrev:
Jag brukar driva mitt sto när hon är sån. Hon har sina dagar.
Då driver jag henne runt, alltså går hon iväg och till och med kanske travar/galopperar iväg, springer jag efter och driver henne, hon får inte stanna utan ska röra sig hela tiden. Hon ger sig efter några få minuter och stannar.
precis, det ska vara jobbigare att vara kvar i hagen än att bli fångad.

Anja586 skrev:
haha, vissa hästar är så söta när dom gör så här!

min häst igår som aldrig har gjort så förrut, skulle få för sig att inte gå bakom mig längre när jag släppte henne, utan hon skulle springa tillbaka till vart hon stod innan. och jag bröjade bara skratta för det var liksom mer lek om ni fattar det var inte på allvar, eller ja svårt att förklara men jag var på bushumör, svårt att förklara och det kommer säkert uppfattas fel av många, men det var typ som en mamma som går efter sitt barn och säger nuuu kommer jag och TAR DIg! ni fattar kanske?

ja ja i allafall, hästen sprang ifrån några gånger när jag släppte henen och två gånger så sprgna hon bakom ett smalt träd och ställde sig och verkligen kickade runt trädet och kollade vart jag var, sen när hon såg mig så tog hon tillbaka huvudet och "gömde" sig bakom rädet!! hahah man såg hela hästen men ögonen var bakom trädet, guuud vad smart hon var1 hon var såhimla söt jag kunde verkligen inte ta hennes hyss på allvar! och den dagen var jag på lekhumör, men självklart får hon itn göra så här om inte jag tillåter det, hoppas ni fattar. haha, men hon var gullig i allafall.

har tyvärr inte nått tips till dig, `men det verkar som att du fått många bra tips redan! gillar det med att bara gå in och gosa och inte rida och inte ta ut henne ur hagen, prova det!

lek.:eek:

....

Ett tips kan vara att få hästen intresserad av dig, det kan man göra på flera sätt.

Till exempel kan du gosa med de andra hästarna i hagen, kanske ge dem lite morötter (om det är OK med ägrarna till de hästarna). Visa mer uppmärksamhet mot dem, jag slår vad om att din häst kommer att stå och kika på dig och så småningom kanske komma fram eller så kan du börja närma dig försiktigt.

Ett annat är att sätta sig i hagen och pyssla med något gärna ngt som prasslar... (mmm.. godis), så småningom har du hästen hos dig.

Sedan är det ju som några andra har sagt här bra att ibland fånga in hästen utan att man tar in, bara gosa lite och sedan släppa den fri.

Lycka till

jaaaa marijaaa....... som du säkert såg så såg du att jag skrev att det säkert skulle missuppfattas, med det trodde jag att ni fattade att jag itne behövde dina kommentarer på det! jag skrev också att det var svårt att förklara och bara jag var där inte du och jag vet bättre än du eftersom jag känner hästen.

men orka hålla på så här. onödig kommentar bara.

Du har redan fått många bra tips, men kan komma med ett litet tillägg!
Min är oxå i perioder lite svårfångad, men har hittat knepet med henne :D

Upptäckte att hon äääälskar att bli kliad uder magen, så jag började med att bara gå in i hagen för att gosa och klia på henne. Efter bara ett litet tag blev hon nästan som en igel på mig så fort jag kom in i hagen (hon såg det som ngt positivt ist för hotande) Hon gick efter mig om jag gick iväg och var DEFENITIVT inte svårfångad längre:rofl: Detta har funkat med alla människor som har testat det på henne. Har även provat detta på andra hästar, dvs hittat deras "svaga" punkter och det har funkat! De flesta hästar älskar att bli kliade:D

Så det kanske är värt att testa på din häst?

Lycka till!

Att fånga in hästar är detsamma som att lära sin hund inkallning. Om man enbart kallar in sin hund och kopplar den, så självfallet vill den inte komma till slut. Den blir ju bara kopplad så fort den kommer = tråkiga saker. Hur gör du med din häst ? Många hästägare går endast ut i hagen för att fånga in sin häst och därefter rida. Villket självfallet hästen förknippar med: här kommer ägaren = infångad = motion eller annat tråkigt. När man tränar både hästar/hundar ska man så fort den kommit till en eller låtit sig fångats..släppa den igen och låta den göra annat. Ha gärna godis, men inte jämt. Dom ska inte veta när dom får gott. På så vis blir infångandet samt att villja komma till dig en positiv upplevelse. Det handlar om träning och tålamod. Om jag var en häst/hund och alltid så fort matte kallade blev kopplad och hemsläpad..ja då skulle jag givetvis INTE komma efter ett tag...jag får ju enbart göra tråkiga saker så fort inkallningen sker.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur