Fånga hästar

L

Lilla My

Jag har läst 50-11 insändare i ämnet men inget som hjälpt mig.

Mina hästar står snällt vid grinden och väntar på matte, försöker stoppa huvudet i samma grimma för att få komma in först - men! - så är det snöstorm eller liknande underbart väder. Då går de inte i närheten av grinden, bara flinar åt mig och studsar vidare, phuande. Vad göra med de små rara :devil:? Springa efter dem i en timme eller låta dem gå ute och längta till maten som ligger i stallet?

Sv: Fånga hästar

Jag hade en ponny innan som gärna ville leka när man skulle hämta honom, läste i nån nh bok att jag skulle prova jaga honom tills han självmant ville komma till mig när han förstod att det inte var så kul att springa ändå.

Fick "jaga" honom 2,5h första gången och sedan ungefär samma tid varje gång han bytte hage. Därimellan kom han alltid :)

Låt dom vara ute tills dom blir hungriga. Skulle aldrig falla mig in att jaga hästar 2 timmar i snöstorm. Vid vilken tid brukar du ta in dom?

Min valack vill INTE gå in när det är dåligt väder.
Uppfödd på island så vet han väl att man kan bli insnöad om man ställer sig i lä i snöstorm... :p Eller så vill han inte gå in där han inte har bra uppsikt, när det blåser så han inte hör vargarna...

Så då har han fått vara ute.

Om jag var du skule jag låta dem vara, de har säkert sina skäl till att inte vilja gå in. :idea:

Min häst kan få för sig att hon inte ska bli fångad när hon brunstar. Det räcker dock med att spärra vägen för henne ett par ggr (kuta som en idiot över hagen så hon måste vända) så stannar hon sen och går att ta.

De går ut mellan 6 - 8 och är ute till cirka 18 - 19.

Ibland kan jag ha problem att ta in ledaren under dagen, för ridning eller annat, då springer han. Då fortsätter jag att jaga/genskjuta honom till jag får tag i honom, vilket då kan ta runt en timme. Han hade en period i höstas där han inte alls ville bli fångad. Då skar jag av ett hörn med extra eltråd och jag fick in honom där, stängde och fortsatte gå efter honom tills han gav upp. Detta skedde flera dagar i sträck, sedan har det gått bra för det mesta.

Igår ville de som sagt inte in och jag krusade inte, de fick vara ute, hungriga. Men då är frågan, har de "vunnit"? De ville ju inte in. De har i och för sig "förlorat" för de får inte tillgång till maten. Och när ska man försöka igen? För mig får de gärna vara ute, det är bara att jag inte har någon lösdrift åt dem i år, ska förhopningsvis iordningsställas till nästa vinter. Men det är ju meningen att jag ska kunna ta in vilken häst jag vill, när jag vill!

ska tilläggas att detta var i en jämn hage i fint sommarväder :p
Skulle inte jagat i snöstorm, vet att han ägare (hade på foder) brukade ta in de andra hästarna och lämna grinden öppen så att han kunde springa in i sin box när han kände för det och sen stängde de efter honom. (givetvis avspärrat område så att han inte kunde springa ut på nån väg)

Jag skulle skitit fullständigt i den hästen, uppmärksamhet är det sista han/hon ska få. Istället ställa sig med ryggen åt henne/honom och gosa med någon annan häst, eller gå tillbaka in i stallet och göra något annat en stund för att sedan gå tillbaka och prova igen. Oftast brukar de bli avundsjuka när man gosar med en annan häst, och kommer då surt lommande:p
Börja att ha en påse med tex müsli i fickan, och när du fångar hästen både i hage och box och andra situationer där du kommer till hästen, så sticker du åt hästen litegrann av påsens innehåll. Inte tex först klapp, sen godis, utan först godis och sen grimman på och hälsa.
Man kan oxå kombinera detta genom att börja mata en hagkompis tex, det är inte populärt att ge bort godis till andra!:p;)

Där har du nog rätt, men det var mera bi-problemet, att fånga just honom. Får man bara tag i någon annan går det oftast få tag i honom. Fast ibland kommer han fram och hälsar men när jag börjar trä på grimman eller lägga grimskaftet runt halsen drar han som en avlöning. Nu håller jag fram grimman från början så han får trä i huvudet innan jag rör honom.

Det verkliga problemet är när han föser iväg hela flocken och inte låter någon av de andra komma fram till mig.

För mig har det ännu inte misslyckats att schasa iväg den häst som inte vill bli hämtad i hagen.... Man bör nog veta ungefär hur man ska agera kroppsspråksmässigt för att lyckas dock - ta hjälp av någon tränare om du inte känner dig säker.

Jag har med mitt parelli carrot-stick ut i hagen om ngn häst trilskas av ngn anledning, går "mot" hästen (inte rakt mot med hård blick dock... utan "inbjudande" mot - omdu förstår skillnaden - vänder den om o går så försöker jag inte kasta ut armen o fånga eller liknande utan driver på hästen med röst och klappar i händerna eller i mitt fall genom att snurra carrot-sticken, hästen ska då trava eller galoppera så att det blir jobbigt för hästen i längden... Sen är det bara att göra om proceduren.Göm inte grimman eller liknande utan gör allt öppet och ärligt. "KOmmer du inte till mig eller iaf stannar kvar när jag kommer fram till dig så får du springa o göra av med energi som du kanske bättre behöver för att skydda dig från rovdjur, dessutom får du vara utanför flocken...." .....Kan ta tid de första gångerna men sen brukar de fatta galoppen hyfsat snabbt...!

Men den här metoden brukar ju alltid ngn tipsa om så om du hade läst 50-11 inlägg om detta så har du säkert provat utan önskat resultat.... Så då skulle jag säga - hör med ngn NH-tränare så du får "verktygen" och slipp springa o jaga dina hästar i fortsättningen :) Lycka till!!

Helt rätt, jag har läst och försökt göra precis som du säger. Som jag skrev gjorde jag en avbalkning av hagen så jag inte behövde jaga så långt och att de andra hästarna inte skulle vara ivägen. Det gjorde jag för att han var dum att ta varje dag under betesperioden.

När det är en enstaka dag han inte kommer försöker jag göra som du beskriver. Jag håller fram grimman mot honom. Går han jagar jag iväg honom. När han blivit trött går det att ta honom. Oftast går det bra att ta honom efter det.

Men mitt huvudproblem är när han tar med sig alla de andra. Vad gör jag då? Ibland har jag gått därifrån och struntat i dem, ibland har jag schasat iväg hela flocken tills någon av dem tröttnat.

Det påminner mig om när jag var 30 kilo tyngre än normalt o höggravid o fick gå i en hage på flera kilometer med en betesflock på 10 hästar.... Jag hade ju jagat iväg min lille första gången han inte ville stanna o då kunde jag ju inte ge mig... så jag vandrade långsamt i den 30gradiga värmen nån halvkilometer till flcoken, schasade bort o fick gå lika långt tillbaka.... det var itne så effektivt eftersom han fick vila medan jag mödosamt tog mig tillbaka till honom. Hur som, det gick till slut men jag sätter mig inte i den sitsen igen!! :grin:

Min åsikt, när det är flera hästar, är att du koncentrerar dig på den du vill ha tag på - skit i de andra, ignorera dem. Den du vill ha tag på kommer känna att det är honom du siktar in dig på o de andra kommer snart inse att de inte är "måltavlor". Låt de springa om de vill... (under förutsättning att det inte är en stökig flock så du kan råka illa ut vill säga...)

Du måste ha bestämt dig för vilken häst du ska ta när du går in i hagen o inte ta den första bästa, eller den som är närmast.... Har du provat att göra så här?

O förresten - shit, vad man kan bli uppretad om man inte får tag i dem!! Så se till att du känner att du har all tid i världen o se det som nyttig träning för er båda nästa gång du ger dig på det här...:angel:

Okay, så har jag aldrig tänkt. Då är frågan om jag ska rikta in mig på min kära :devil: flockledare eller på någon annan. Borde vara enklare att ta någon annan men då kan flockledaren blanda sig i och jaga bort den andra. Inte på ett sådant sätt att det blir farligt för mig, sådan är inte flocken.

Jag börjar kunna hålla min ilska i schack. Börjar jag jaga håller jag på till jag lyckas. Känner jag att jag inte kommer att lyckas lämnar jag dem i hagen redan från början.

Tack för dina tips!

Jag har gjort precis som du den gång om året mitt sto inte vill bli fångad.

Jag skulle ta med en morot eller liknande varje gång jag går ut i hagen, så att hästen vet att; när man kommer så får hästen en belöning.:d Då kommer han/hon garanterat komma varje gång du kommer framöver.
Lycka till!
MVH
Fanny

Jag tycker att det är dumt att muta hästar, de ska lyda utan att förvänta sig att få godis för det.

Ta flockledaren då tycker jag.... Berätta hur det går! Jag håller tummarna:bump:

För mig brukar det funka att fusk-ge lite godis till den andra hästen, tanten vill ju också ha godis...
Alltså inget godis på riktigt

En gång har jag fått jaga henne.
Då tog jag ut den andra hästen ur hagen och in i stallet. Hagen var i detta fallet kvadratisk och inte jättestor så det var bara att driva runt med långpisken. Precis som att longera i en stooor corall.
Till slut gav hon med sig.

Det viktiga är att aldrig ge sig och att om man jagar hästen ska det alltid vara jag som bestämmer åt vilket håll hästen ska springa.

Senast ändrad:

Det har inte varit snöstorm sedan sist jag skrev, så det kan dröja innan jag kommer med en rapport. Vi får väl se nästa gång vad jag tycker är lämpligast. Kanske någon av de andra inte är lika benägen att springa undan så jag riktar in mig på honom eller henne. Jag tar normalt flockledaren först, för han står vid grinden och jagar undan de andra i vanliga fall. Nu har det gått bra varje dag. Men jag återkommer, vid nästa snöstorm eller regnoväder. OBS när, inte om.

Angående godis, inget jag vill använda. Vill han inte så kommer han inte ens om jag har en hel hink havre.

Till Ricca. Det var ungefär så jag gjorde när jag spärrade av ett hörn. Inte så roligt att ta ut de andra hästarna för att lära en veta hut. Då fick han springa efter min "pipa" till han gav sig.

En gammal tråd som jag väcker till liv igen, men som jag skrev i mitt förra inlägg skulle jag ge en rapport vid nästa snöstorm, och det är nu. I hela landet dessutom.

Jag säger bara :devil: häst! I natt går han och tjejen ute. De stod vid grinden och gnäggade men när jag klev in i hagen drog de sig undan. Jag stod och pratade med dem en stund på avstånd och det såg ut som han inte riktigt kunde bestämma sig, men så började han gå undan. Jag gick emot dem, lugnt och fint och då ökade de farten. Då hade de skitit i de blå slåpet! Ingen mat inatt!

VAD SKA JAG GÖRA??? Han börjat bli j-t billig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar