Fånga häst i hagen...

Snorpan

Trådstartare
Nu har jag hållt på i flera dagar med att försöka få på min häst grimman i sommarhagen. :(
Om jag lyckas komma i närheten av min häst utan att riskera att bli nersprungen av de andra hästarna får jag gärna klia på henne och så, då kommer hon gärna fram till mig men så fort jag plockar fram grimman så sticker hon därifrån. :devil:
Vad ska jag ta mig till?!? Jag bara måste få tag på henne snart.

Någon som har några bra tips?

/En uppgiven Snorpa

Sv: Fånga häst i hagen...

Du hinner inte slänga runt grimmskaftet runt halsen först och sen prova få på grimman? Då har du lite och hålla i iaf. Springer hon iväg är det ju bara att släppa. Ta med lite godis annars att locka med, men ge henne inget förrens du fått på grimman. Lycka till!

Låt någon som hon inte känner gå ut i hagen för att hämta. Då brukar det gå bra.

Jag har fått över grimskaftet några gånger genom att distrahera i form av kel och morötter. Har smugit över grimskaftet. Jag har dock misslyckats och hon kastar sig iväg. Nu har hon börjat bli extra misstänksam så det är svårt att ens få runt grimskaftet.

Jag har provat med att låta andra gå ut men så fort man har en grimma i handen så sticker hon. Det verkar inte spela någon roll vem det är. :(

/Snorpan

Har du provat med att gå ut och umgås med hästen 20-30 gånger utan grimma?

LIA

Försök att få hästens bak i en hörna så kommer den ingenstans (förhoppningsvis) men akta så den inte tar flykten via dig bara..

Att umgås utan att ta in är jättebra
Att göra roliga saker när man umgås
Att inte stressa hästen är bra

m.m

Jag tycker att vi bara gjort roliga saker och hon verkar tycka det är kul. Nu har hon inte behövt göra någonting sen hon släpptes på bete. jag stressar verkligen inte henne för det vet jag att det absolut inte fungerar med henne. Då blir det rent livsfarligt.

Det är lite konstigt för jag har som sagt bara pysslat lite sen hon släpptes på bete. Nån gång kunde jag ta på henne grimman och ibland försökte jag inte ens utan visiterade och donade med henne utan grimma. Sen märkte jag att hon blev lite mer reserverad men brydde mig inte så mycket då jag tänkte att hon ska ju ändå få vila så då får hon väl vara så kanske hon märker att hon inte behöver göra något. Men sen en dag när jag kom och skulle ta på henne grimman så kastade hon sig iväng innan jag hann få på den ordentligt. Hon har alltså inte behövt göra något jobbigt alls. Hon har nog mest fått en fix idé om att hon bara inte ska gå med på att få på sig grimman. *suck*

Jag kan ju inte ens göra rent minsta lilla sår ordentligt som det är nu! :( Som tur är har hon hållt sig hel hittills! Peppar, peppar...

Hej!
Vi har en sådan häst på vårat jobb.. Jätte drygt..
Men vi brukar gå ner jätte många personer och trycka in henne i ett hörn.. Så hon inte kommer någonstans..

Har hon respekt för elband? I så fall försök få in henne i ett hörn sen ber du några personer hålla elbandet en bit runt så hon ser att hon är instängd, som i en mindre hage.. Värt och prova!

Har du provat longera utan grimskaft. Alltså få hästen att lyda, stanna gå fram med hjälp av dina rörelser.
Försök skaffa dig information om hur man gör annars.
Tillämpa det i hagen.
Det har ivarjefall fungerat på vårat svårfångade sto. PEPPAR :bow:

Longera utan lina fungerar hyffsat när vi är själva på ridbanan (förutom halt, det har vi svårt för)... ett stort problem är alla andra hästarna som är på en och springer och har sig. Det är två hästar som dom inte brukar gå med och dom håller fortfarande på att göra upp lite. Så jag vill inte ge mig in flocken för mycket.

Jag lyckades få henne själv i en del av hagen men då blev hon jättestressad och jag trodde nästan att hon skulle springa genom staketet in till dom andra! Ingen idé att be henne lyssna på mig då hon är så skärrad. :(

prova att gå ut till henne utan grimman, klappa och gosa med henne tills hon blir lugn och avslappnad, så hon blir glad av att se dig och inte tror att du bara ska fånga henne. I värsta fdall får du väl samla ihop ett gängf som kan ta de andra hästarna så länge, du kommer hon säkert :D
Kommer ihåg en märr med fölis i ett stall där jag hade häst för ett par år sedan som var totalt omöjlöig på sommaren, på vintern när bebisen var stor var det aldrig några problem. Vi var över tio personer som med hjälp av ett långt rep drev henne ner genom hagen, ner till vinter delen framför stallet som gick att stänga till en rasthage, sen var det bara att ta hästen.

Du får ta och promenera efter hästen tills att den ger upp och låter sig fångas.
Det kan ta någon timme eller mera första gången.
Sätt på dig bra skor, gå på toaletten innan och tag med en vattenflaska och så går du, och går och går.
Du skall hela tiden visa grimman för hästen så att den vet vad du vill.
Håll grimman bekvämt i ena handen, som du brukar bära den ett längre tag.
Grimman blir litet tung faktiskt efter ett tag.

Jag brukar ha med mig en mobiltelefon och ha gjort upp med någon annan att komma och avlösa mig ett tag om jag blir trött.
Genom att sedan inte lämna hästen ifred utan hela tiden hålla den i rörelse så att den varken kan äta eller dricka, och helst inte vare sig bajsa eller kissa heller, så kommer den så småningom att inse att det enklaste är att låta sig bli fångad.

Det brukar ta runt timmen första gången för att sedan bli runt 30 minuter och sjunkande.
Efter ca 10 gånger så brukar jag vara nere i under 5 minuter.
Den längsta tid som jag har promenerat var 1½ timme.

Men man får ALDRIG avbryta mitt i promenaden.
För då så tar det dubbelt så lång tid nästa gång.
Så för dig som har försökt några gånger, så kanske det kan ta 2 timmar vid första försöket.

Sedan så måste hästen få mat och vatten så fort som man har fått in den i stallet.
Så att det blir en belöning på att låta sig fångas.

Om du försöker att lura på hästen grimman, så är det en stor risk att du blir släpad i grimman runt hagen alternativt har en lös häst med grimma och grimmskaft på.
Och så får du promenera 3 timmar nästa gång som du skall ha in hästen.

:bow: :bow: :bow:
har provat på min förra häst, förföljde den i tre :crazy: timmar! sedan kom den fram och stack ned huvudet i grimman helt självmant!!! det var den bästa aha-känslan jag upplevt i mitt hästliv!
efter detta var det aldrig några problem för mig att hämta den i hagen. rekommenderas varmt :idea: :love: :idea: !

Kanske du måste ha en halsrem på henne?
Svårt att träna osv med andra hästar i hagen men också för att sommarbeteshagarna är så stora.Så till vidare du inte är elit tränad o kan springa timmarvis ;)
Men skämt å sido jag hade nog satt på hästen en halsrem.

ja, det där funkar...bara gå o gå o gå...fast så länge som du gått har jag tack o lov aldrig behövt göra :D tillslut så ger dom bara upp.... :rofl:

Jag tror på din teori om att gå och gå tills hon tröttnar. Jag har dock en väldigt bestämd dam. Jag har nog aldrig lyckats med att vänta ut henne med någonting utan jag har istället kört med att snabbt bryta och göra på något helt annat sätt och på så sätt få henne att göra som jag vill. T.ex. om hon inte vill bli infångad i hagen har jag gått efter henne max några steg märker jag att hon inte vill då har jag t ex satt mig ner och då har hon kommit fram till mig och så har jag kunnat fånga henne. Jag har alltså vunnit. Detta var bara ett exempel.

Jag är rädd för att jag skulle kunna hålla på en hel dag med att försöka fånga henne men visst... om det fungerar så kan det ju vara värt. Problemet är dock alla andra hästar som är i vägen och att hagen är stooor, då jag lyckats få in henne i en mindre del av hagen som går att stänga av så blev hon jättestressad. Jag har hittills varit själv nästan varje gång och jag behöver nog hjälp... men nu har jag fixat lite fler folk som ska hjälpa mig. :) Hoppas hoppas att det går vägen.

för mig funkade det också att bara gå efter. tillslut stog hon stilla och lät mig ta på grimman, sen har jag fått gå efter en gång till i typ 2 min men sen dess har hon låtit sig fångas.

Efter att ha läst inläggen i tråden, inställer sig automatiskt frågan:
Är ni nöjda med den kontakt, ni har med era hästar? :confused:

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka