Fånga en lös kanin

Sv: Fånga en lös kanin

Håv, slänga en filt över, få in den i ett mindre utrymme

Jag har haft en envist svårfångad dam förut som jag gladerligen har slängt ut på gården sen tränar vi tillsammans! :D Har även haft en annan dam som var väldigt svårfångad förut men med som så närmade jag mig försiktigt, följde efter när de gick undan och så fort de stannade så stannade jag och gick åt andra hållet istället. Det fortsatte jag med tills jag kan vara relativt nära, huka mig ner och sträcka ut handen för att erbjuda kontakt, kom dom fram och nosade på min hand drog jag mig sedan undan och de fick vara ifred för att sedan upprepa samma sak några gånger

sen var det bara att plocka upp dom till slut

Är det bättre att den är lös ute och kan bli uppäten av räv eller rovfågel.
Jag använder fiskehåv när jag fångar kaniner som kommit lösa. Det har inte varit några problem.

frågan är om man vill ha en LEVANDE eller en kanin med bruten rygg? isf tycker jag nog faktiskt att det är bättre med en kanin som tar längre tid att fånga.
(och jag sa ju att man kan lägga håven ÖVER, men inte lyfta)

frågan är om man vill ha en LEVANDE eller en kanin med bruten rygg? isf tycker jag nog faktiskt att det är bättre med en kanin som tar längre tid att fånga.
(och jag sa ju att man kan lägga håven ÖVER, men inte lyfta)

Jag ser inte hur de ska kunna bryta ryggen bara för att man lyfter dem i en håv? :crazy: Den kanin jag fångade hamnade på rygg i håven, trasslade inte in sig och kunde lätt stjälpas ur i buren. :)

dom kan bryta ryggen väldigt lätt, och om man lyfter dom i en håv så kan dom sprattla till som fasan och på så sätt på något lustigt vis skada ryggraden :crazy:

Det sa jag ingenting om. ;)

Är det nån här som är bra på kaninraser? :)

Men man behöver väll inte lyfta kaninen i håven när den är fångad med den?
Man "trycker" ju bara ner håven mot marken, och sen är det ju bara att hålla kaninen med händerna eller med en filt.

Men man bör vara mkt försiktig så den inte blir alltför stressad. Kaniner är ju så känsliga.

Man tar ett nät (ställer det i ett hör så att det blir en halvmåne) jagar in kaninen där, drar i ena änden av nätet till den andra änden och kaninen ä infångad, bara att lyfta upp den sen =)

Har haft ett antal lösspringand kaniner så man har en massa knep ;) bara att fråga om du vill ha fler tips.:)

:idea: Ställ buren med en rejäl brygga upp till den, ställ maten närmare och närmare buren. Till slut borde det bara vara att stänga dörren.

För övrigt: Lycka till! Hoppas du blir kaninägare snart.:)

Tyvärr tror jag det värsta, den har inte ätit på flera dagar... :cry:

hone eller hane?

en tam kanin av annat kön kan locka till sig det mesta. göran fick leka infångare åt grannens kanin när den rymde. men man får vara snabb att ta den så man inte får utökning;):banana:

jag fick tips en gång att man skulle slänga en stor handduk på kaninen. Det gjorde att den skulle "stanna upp". Funkade för mig iaf. Lycka till med "fånga kaninbuse" :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka