Fånga drömmen??

Sv: Fånga drömmen??

Ok :) Ja verkar vara precis det du beskriver han förklarade att de fungerade i samband med draget osv..Men vet du vad det heter?? Så man kan läsa på om det?

Ok :) Ja verkar vara precis det du beskriver han förklarade att de fungerade i samband med draget osv..Men vet du vad det heter?? Så man kan läsa på om det?

På vår utbildning kallades de tilluftstak. Finns säkert en hel del märken. Troligast att hitta beskrivning på dem är nog om du googlar på ventilation svinstall eller liknande, eftersom de har varit ganska vanliga i svinstall. kan tänka mig att de ibland används i hönsstall också.

Man får ha en viss % högre än uteluftfuktigheten.
300 m3 låter som om det ska blåsa storm genom boxen.:eek:

på sommaren har jag en golvfläkt- när det är som värst.

Grejen är att jag retar mig på de som terrar min väninna- de som påstog att hästar inte får vara ute mer än 11h. vintertid. de har ej heller mätt o ändrar sig hela tiden. nu är det en ny chef oxå osv osv.

Så otroligt glad för hjälpen som sagt :D och visst blir drömmen sann :love:
Jag undrar vad frö mått du fick på sadelkammaren tillslut? hur bred denblev? Tyvärr kan jag ej ha garderober hela den väggen då det är fönster där så ska ha på motsatt vägg samt kortsidan emot huvudentrédörren så att säga, vet ej ännu om vi ska bygga något eller om vi ska sätta in färdigt. Men de löser sig längs vägen ;)

Man får ha en viss % högre än uteluftfuktigheten.
300 m3 låter som om det ska blåsa storm genom boxen.:eek:

på sommaren har jag en golvfläkt- när det är som värst.

Grejen är att jag retar mig på de som terrar min väninna- de som påstog att hästar inte får vara ute mer än 11h. vintertid. de har ej heller mätt o ändrar sig hela tiden. nu är det en ny chef oxå osv osv.
Jo, lite högre RH kan man ha, och som sagt, förnuft ska ju råda också. Angående blåsa storm så blåser det inte storm om det inte är storm ;) Om man skulle försöka trycka igenom 300 kubik genom ett tallriksdon, ja då skulle det definitivt bli ganska obehagligt. Men med tilluftsdon med kapacitet för 300 kubik, är det inga problem (de är ju ca 20*40 cm = rejält tilltagna).

Om jag var väninnan skulle jag be inspektörerna visa var det står att hästar bara får vara ute 11 timmar, eller menar du inne i 11 timmar? Hur som helst står inte det heller, och om man har otillräcklig ventilation så hjälper det ju inte att ha hästarna inne kortare tid. Ventilationen under tiden hästarna står inne blir ju inte bättre för det. Nä, där får nog inspektörerna kamma sig lite tror jag...

Delvis knapp

Nu har jag hittat två kanonbra litteraturer, har tyvärr inte tid (ska ut till stallet :love: )just nu att läsa dem TOKNOGA ska göra det sen, men där det förklaras om ventilation och vad man behöver..

http://www.ptek.se/dok/Vent_SJV_kurs_2008.pdf

http://www.dalbynova.se/nova%20ventilation.html

Men av det lilla snabba jag läst så är tillluftstak KANONBRA!! MEN som tony irving skulle sagt...:p har ni lust att läsa och hjälpa mig där? Verkar som att om man har det taket jag pratar om så ska man ha solskydd utanpå byggnaden annars drar ventilationen till sig sol??! Och då är det direkt dåligt i övrigt en riktigt bra ventilation??

Hoppas jag fattade rätt :grin:

Kolla tillverkaren av dina tilluftstak, gå sedan in och läs på den hemsidan om dem. DU kan ju alltid ringa Anders Erlemark ( den ena länken du lagt in)och fråga också. Han är mycket duktig på ventilationsbiten och kan säkert svara på dina frågor :)

Ah det är ju en bra idé :idea: att ringa alltså...Men när de kommer ut å förprövar och sen godkänner har inte de tillräcklig kunskap (vilket ju borde vara självklart) och kan svara på dem frågorna?

Saken är den att de fanns ju ngn slags fläkt också, känner mig som en femåring som ska förklara ngt jag ej kan :p Men de var ju dels luften ifrån taket i detta fallet då tilluft men de finns en fläkt också i detta sammanhanget, vad gör den? Måste titta närmre på ventilationen, har som sagt varit där två ggr varav en gång i bäckmörker..Känns ju som om fläkten hjälper till med att trycka runt luften och då gör tilluften bättre, ska kolla och håller ALLA tummar för att taket är strålningsskyddat...för då är det ju i hamn ;)

tror att de kan vara FT balanserad ventilation som beskrivs i Anders "avhandling"

Saken är den att de fanns ju ngn slags fläkt också, känner mig som en femåring som ska förklara ngt jag ej kan :p Men de var ju dels luften ifrån taket i detta fallet då tilluft men de finns en fläkt också i detta sammanhanget, vad gör den? Måste titta närmre på ventilationen, har som sagt varit där två ggr varav en gång i bäckmörker..Känns ju som om fläkten hjälper till med att trycka runt luften och då gör tilluften bättre, ska kolla och håller ALLA tummar för att taket är strålningsskyddat...för då är det ju i hamn ;)

tror att de kan vara FT balanserad ventilation som beskrivs i Anders "avhandling"
Det är mycket troligt att det är FT-ventilation, dvs en fläkt som trycker in friskluft genom tilluftstaket och sedan en fläkt som suger ut den "använda luften" genom en trumma (brukar det vara). Det kallas neutraltryck (lika mycket luft trycks in som sugs ut) Båda fläktarna måste vara igång för att det ska funka optimalt och om du ska använda en av fläktarna bara så är det tilluftsfläkten som ska vara igång i så fall (övertrycksventilation). Du har nog bättre kläm på hur ditt ventilationssystem funkar än du tror;)

Jo kanske man har :p men man blir så snurrig nu av allt som ska funka osv..;) Ja tror som sagt det är en sån ventilation och då är den väl bra?! :) Jag är såå excited :bump: Ska fixa kontrakt i veckan och sen är de bara tuta och köra :D Ska bli sååå kul att se resultatet, ska försöka vara noga med före/efter bilder, så man verkligen kan se sen hur mycket som är gjort :D

Hur tror du (har ju funderat ett tag nu :p ) man skulle lyckas få in en shettisbox 2 x 2,5 någonstans?? Går de eller blir det bara trångt?? De finns en viss möjlighet att ha utrustning ute i korridoren som är bakom dörren mellan boxarna på kortsidan.
Saken är den om jag nu ändå har möjligheten att ha "eget" stall så vill jag ju HEMSKT gärna!! Ha en shettis till min dotter :love:
Sen att jag är shettis LOVER är ju en annan femma HAHA

Jaha, tror minsann de dött av lite här :( Imorgon är det iaf dags att träffa bonden för att formulera ett kontrakt, då måste vi komma överens om vem som betalar vad (mer exakt) och vad det är för avtalstid osv som gäller, har också pratat med de som äger ridhuset i närheten och vi ska dit och kolla imorgon också :D KAnske några sista minuten tips om vad som ska med i kontraktet??

Kul att du tittar in :) Joda vi var hos bonden igår och diskuterade vad vi vill ha i kontraktet samt vem som betalar vad, då han hade tänkt att vi skulle betala en liten del på boxarna, vilket jag tycker är HELT ok (men inte tänkt på att vi skulle betala för varje box, utan att de inhyrda fick betala sin slant) så blev de ju lite frågetecken hur vi ska göra med det..Så han ska fundera lite och sen hur/var vi exakt ska ha hagarna osv..

Så just nu inväntas ett samtal ifrån honom och ett konkret kontrakt som alla är nöjda med :D

Däremot var vi hos granngården som har ridhus och det var helt ok att vi hyrde in oss där :love: Och det är bara hon plus typ tre andra som vistas där ;) plus att hon va billig också :D

Okej men det låter ju jätte bra ju :)

Har fått inspiration av din tråd och börjat planera för mitt framtida stall, lär ta ett tag innan det blir av men kul att planera och skissa :d

:bump: vad roligt att du är inspirerad :D

Jag ska ta före och efter bilder så att det kan följas, om nu intresse finns :p så så fort vi ska ut igen så tar ja första korten ;)
Just nu är det inte en sån vacker syn, men är det som är så kul är mycket som kommer ändras innan det är färdigt och det kommer verkligen vara en makeover :D

Några tips framöver för regler och sådant vad beträffar inakoderingar?? vi har ju främst och så långt som möjligt tänkt ha människor vi känner på plats, och inte annonsera alls utan fiska fram människor, hoppas på att det ska ge ett bra resultat som det ser ut nu så har vi några stycken på lut..

Jag vill definitivt följa med i hur det går :D

Ingen aning, men har för mig att jag läste om något sånt i en tråd här, har du testat att söka? :)

Roligt :D då är de du och jag då haha..
Nä inte sökt, har ju redan staplat upp det som man själv tycker ska finnas så att säga, men tänkte för dem som kanske har eget sedan en tid tillbaka, känns som om de skulle upptäckt längs vägen vad som är glömt eller liknande ;)

Men som sagt håller alla tummar för att bonden snart hör av sig så ska jag fixa första korten också :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 789
Senast: Qelina
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 359
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 993
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar