Menar du att det inte skulle räcka att inte ha överluckan öppen i ett oisolerat? Å andra sidan vill vissa att man ska kunna stänga å i nästa stund så får man inte reglera själv....
Om du tänker på hur mycket bättre luftväxling man får i ett hus om man öppnar två fönster en bit från varandra istället för ett så förstår du också vad jag menar med att man bör ha en öppning i bakkant utöver den i framkant. De regler som styr kraven för luftväxling i stall (Svensk standard ) kräver ett luftflöde på ca 300 kubikmeter i timmen för en stor häst. Som jämförelse kan man ta de tallriksventiler man har i bostäder som gen ett luftflöde på ca 20 kubik i timmen. För att få till detta luftflöde i ett stall med naturlig ventilation krävs ganska stora öppningar. Något man kan ha i åtanke är att kraven för maxventilation (alltså de där 300 kubikmetrarna) ska kunna uppnås sommartid = skillnaden i temperatur och Rh mellan ute och inneluft är förhållandevis liten.
läget på stallet kan göra att vissa aldrig behöver stänga eller att man har ett utskjutande yttertak.
Sant, och något man bör sträva efter när man väljer plats för sina uteboxar
I såna fall undrar jag hur du tror att luften cirkulerar eller hur illa folk mockar- om de nu gör det alls. Det bästa är att ha luftintag lågt ner- som nu många stallbyggnationer faktiskt har. Galler längs hela nederkanten och boxgallerdörrar.
Risken med att ha tilluftsdonen i golvhöjd är att det kan röra upp mer damm än om man t ex tar in luft i takfoten/genom överdörren. Jag har godkänt den typen av ventilation, men har vid fler än ett tillfälle fått in nya ansökningar där stallägaren vill ändra ventilationssystem då de inte tycker att golvvarianten fungerar tillfredsställande.
Det räcker inte med att bara släppa ut varm dålig luft. Är det kallare blir inte luften så pass varm att den stiger o därmed går ut, men å andra sidan bildas inte så mkt gaser.
Varm fuktig luft kan man ju åtgärda, men kall- som uteluften
Det är då man får lita till vädrets makter, och då behövs ordentligt med öppningar.
inga boxleverantörer har plåt som innertak. taket du pratar om har man i ridhus- där hästar avger ovanligt mkt fukt. Möjligen av hemmasnickare- varav kommentaren att trä är bättre...
Det finns många uteboxleverantörer som har både plast och plåttak som alternativ. Blir en härlig värme i dem på sommaren om inte taket är isolerat och om man inte har fler öppningar än framdörren.
jag anser nog att de är betydligt mer kunniga i o m att de vill ha den bästa produkten. arkitekter o byggnadsingenjörer
De vill ha den produkt som säljer bäst. det betyder inte alltid att det är den bästa produkten för hästen. Jag har haft kontakt med flertalet uteboxleverantörer, och i vissa fall har de inte känt till vad Svensk standard är ens, och då är det konstruktören jag talat med och inte försäljaren. Så, nej, jag kan inte hålla med dig på den punkten.
Hästarna ligger som bekant o där ska luften mätas. en del permanentbäddar är rent utav vidriga.
Nja ventilation är avhängigt av så mkt mer. Luftfuktighet o vindstyrka mm.
Man ska kunna reglera icke mekanisk vent. annars skulle man inte behöva ha termostat o fläkthastighet på mekaniska.
Jag förstår hur du tänker och håller delvis med. Dock endast i de fall då det rör sig om ett isolerat stall med naturlig ventilation. Ett kallstall ska ha samma temperatur och luftfuktighet som utomhusluften och då behövs ingen möjlighet till reglering.
det enda vettiga är att mäta o inte bara tro o uppskatta.
Förutsättningarna för god ventilation måste ju finnas, och skulle i så fall mätas när väderförhållandena är som sämst med avseende på möjligheterna till god ventilation. Tanken med tillräcklig ventilation är ju trots allt att den ska fungera tillfredsställande även under de sämsta förhållandena vädermässigt.
Det är högst troligt att mänskliga sinnet inte alltid är rätt o personliga bedömningar kan bli hur fel som helst.
Sant, därför krävs mätutrustning vid kontroller då man misstänker otillräcklig ventilation.
Jag förutsätter att man inte har hästarna inne i sommarvärmen. eller jo förresten. jag har dem inne för flygfäna o sätter nät istället för luckor. Å andra sidan så har jag inget strö som dammar o virvlar, samt mockar hela tiden.
Damm är mkt värre för hästar än fukt.
Där finns inga regler.
Ventilation är en hel vetenskap o man får nog använda sunt förnuft o då gäller det att beslutsfattarna kan sin sak- vilket verkar variera väldeligt.
Håller fullständigt med och hoppas att fler intresserar sig för ventilation i djurstall så att de kan göra en rimlig bedömning. Gäller alla som har med djur att göra, inte bara de som ska kontrollera saken