_moa_

Trådstartare
Bör jag kolla upp det nu på min Moa?

Hon är halt i traven på böjt spår, har 38.2 i temp. Hon har en rejält tjock och stum mankam samt att hon har tendenser till fettkuddar på rumpan.

Jag börjar bli lite orolig nu och vet inte hur jag ska gå tillväga.
Ha greenguard är redan självklart när dom ska på betet. Men jag kanske inte ska släppa henne alls på bete? Utan ha henne i en fåll hela sommaren?
Hur ska jag göra? Vill att det ska bli så bra för henne som möjligt.

Sv: Fång

Åk till kliniken med henne. Även om det inte är fång bör ju hältan kollas upp.

Är hon varm om hovarna och har puls i kotorna?

Min Perla fick ju fång efter mycket om och men. Hon var ju svårbedömd till en början. Veterinären trodde ju bara det var inflammationer i alla ben typ. Är Moa ovillig att röra sig öht?

Perla fick sin tjocka mankamm i somras, då var hon halt på böjt spår. Hon fick även fettkuddarna på ryggen då. Vi trodde bara att det var hennes inflammation i kotsenskidan som spökade. Nu vet man ju att fången antagligen började då.
Iallafal hade hon känningar av det.

Be en veterinär kolla henne så snart som möjligt. Ju tidigare hon kommer under behandling, om det skulle vara fång, dessto bättre prognos. Ta bort henne från allt gräs tillsvidare o inget kraftfoder.

Hon är inte varm eller har puls i hovarna. Idag har hon ingen feber utan ligger vid sin normaltempo, 37,2. Hon haltar inte vid vändningar i skritt utan markerar/haltar på böjt spår, inte rakt spår. Rör sig normalt i hagen, kanske kortar aningen fram men jag är verkligen inte säker.

Hon har motionerats mellan 5-7 dagar i veckan hela vintern men vi har inte varit så aktiva dom senaste veckorna, dock har hon inte gått upp i vikt.

Bild på hennes hull. Hon mätter 172 cm kring buken och där man brukar mäta är hon 141 cm. Hon går fortfarande kvar i vinterhagen men visst kommer det upp lite strån här och där, ska jag ta bort henne från den hagen då och ställa henne på grus?
Veterinären ska ringas.

17517772.jpg

Jag tror inte det är någon fara med några strån här och där (om vi nu har samma bild av hage framför oss). Perla går i en hage nu som är nerbetad, men det finns ju lite strån här och där. För henne fungerar det bra.

Hur länge har hon haft hältan? Har för mig att du skrivit att du trodde hon var halt för 1-2 månader sen?

Är hon gallig i benet/benen?

Vi har nog ungefär samma syn på hage tror jag :)

Det var nog ännu längre tillbaka jag trodde hon var halt eftersom hon gick konstigt vid körningen, dock var det inte så utan jag hittade orsaken. Min brösta hade jag lyckats spänna lite för långt ner:o:o

Hon är inte gallig i benen, ingen svullnad eller något alls.
Så är det inte symptom på fång sitter nog hältan högre upp. Eller kanske en hovböld, hon har haft problem med hålväggar tidigare.

Okej, men då var jag nästan med i svängen iaf.

Du har inte haft ute någon som gjort böjprov på henne innan för att försöka lokalisera ordentligt vartifrån hältan kommer?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 393
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka